روزه گرفتن هرچند سلامت بدن را برای دیگر ماه‌های سال تضمین می‌کند، اما در صورت تغذیه نامناسب این احتمال وجود دارد که این فریضه به ضد سلامت تبدیل شود. کارشناسان علوم تغذیه معتقدند در رژیم غذایی ماه رمضان باید مواد غذایی نظیر گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و سبزی‌ها مصرف شود. البته به میزان مصرف این مواد باید توجه کافی شود.

دکتر احمدرضا درستی، متخصص تغذیه معتقد است:‌ مصرف مواد غذایی باید روی اصول و برنامه باشد. به‌عنوان مثال اگر می‌گوییم لبنیات خوب است، باید درنظر داشته باشیم که مصرف لبنیات بدون مصرف آب به‌میزان کافی، ایجاد سنگ‌های مجاری ادراری را بسیار افزایش می‌دهد.وی ادامه می‌دهد: مصرف مواد پروتئینی (گوشت، مرغ، لبنیات و ماهی) به تنهایی کافی نیست، بلکه در کنار آنها باید از سبزیجات، سالاد، آب و حبوبات استفاده کرد تا از یبوست جلوگیری شود و باید درنظر داشت که مصرف زیاد غذاهای پروتئینی باعث تشنگی می‌شود.

درخصوص کودکان و نوجوانانی که برای اولین‌بار روزه می‌گیرند، باید تمام مواد غذایی در رژیم غذایی آنها گنجانده شود. این گروه سنی باید در وعده سحر به مقدار کافی غذا بخورند و آب میوه‌هایی مثل هویج و گوجه‌فرنگی را بسیار مصرف کنند.به‌اعتقاد این کارشناس تغذیه، برای جایگزینی پروتئینی که در بدن از بین می‌رود ممکن است مدت‌ها وقت و غذای مناسب لازم باشد.

به همین ترتیب، اگر روزه‌داری برای کسانی منجر به سوخت شدید پروتئین‌های بدن شود لازم است رژیم غذایی این افراد به‌دقت مورد بازنگری و کنترل قرار گیرد.در غذاها علاوه بر مواد سازنده بدن و مواد انرژی‌زا، مقادیری هم املاح و ویتامین‌های مختلف وجود دارد که جهت فعالیت مناسب و حفظ سلامتی تک‌تک اندام‌های بدن لازم هستند.یک رژیم غذایی مناسب باید تمام این مواد را درحد کافی به بدن برساند.وی ادامه می‌دهد: در علم تغذیه برای تعیین مقادیر مورد نیاز غذاهایی که لازم است روزانه دریافت شوند تا بتوانند تمام مواد مغذی مورد نیاز اعم از کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، پروتئین‌ها، عناصر معدنی و ویتامین‌ها و همچنین آب را به بدن برسانند، از تصویر یک هرم که به هرم غذایی مشهور است کمک می‌گیرند.

برحسب این هرم، یک فرد بزرگسال روزانه به ۶ تا ۱۱ واحد غلات، ۳ تا ۴واحد سبزیجات، ۲ تا ۳ واحد میوه‌ها، ۲ تا ۳ واحد گوشت‌ها و حبوبات و تخم‌مرغ، ۲ تا ۳ واحد شیر و لبنیات و کمی مواد غذایی دیگر از قبیل شیرینی‌ها و تنقلات و نوشیدنی‌ها نیاز دارد. یک کارشناس تغذیه می‌گوید: به تغذیه نوجوانان و تحرک آنها در طول روز باید توجه خاص شود، چرا که دریافت ناکافی مواد غذایی می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری وارد کند. انجام فعالیت شدید که منجر به مصرف انرژی زیاد و نیز تعریق فراوان در طول روز شود می‌تواند به سوءتغذیه خفیف تا شدید منجر شود. بنابراین به دختران خردسال (مثلا ۹ تا ۱۲ساله) حتی به نوجوانانی که در معرض خطر کمتری قرار دارند و به تمام بیماران و حتی افراد به‌ظاهر سالمی که روزه‌داری منجر به تشدید عوارض بدنی از جمله ضعف فراوان در آنها می‌شود، توصیه اکید می‌شود که قبل از اقدام به روزه‌داری با پزشک مشورت کنند.