طبخ غذا با سرعت نور
بازارنامه - مایکروویو یکی دیگر از دستاوردهای رشد علم و تکنولوژی است که برای تسهیل در انجام امور طبخ در آشپزخانه قدم به عرصه زندگی بشر گذاشته و نسبت به سایر لوازم مدرن آشپزخانه همچون ساندویچ‌میکر و... سابقه‌ای طولانی‌تر دارد.

به همین دلیل در بازار این کالا شاهد تنوع بیشتری در زمینه برند و مدل هستیم. طبق اعلام فعالان بازار، بوتان، دوو، ال‌جی، بلاک‌انددکر، سامسونگ، مورفی ریچاردز، مولینکس و... از برندهای مطرح این کالا در بازار هستند که در این بین بوتان ایرانی و ال‌جی از فروش بالاتری برخوردارند.
محمد روزبه یک فروشنده لوازم خانگی در خیابان امین‌حضور در این باره می‌گوید: مایکروویو تا چند سال پیش یک کالای لوکس به شمار می‌رفت و کمتر خانه‌ای را می‌توانستیم بیابیم که به این کالا مجهز باشد، اما طی پنج تا شش سال اخیر با توجه به بالا رفتن قدرت خرید مردم و همچنین کاهش قیمت این کالا که در پی افزایش عرضه آن صورت گرفته است این کالا به جزو لاینفک اکثر آشپزخانه‌ها بدل شده است.
وی از ثبات قیمت این کالا طی دو ماه گذشته خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود با فرا رسیدن ماه رمضان بازار خرید و فروش لوازم خانگی وارد یک دوره رکود موقتی شود. اما تجربه نشان داده است که این رکود تاثیری در کاهش یا افزایش قیمت‌ها نخواهد گذاشت.
یک فروشنده دیگر می‌گوید: طی سال‌های گذشته اخباری در زمینه مضرات استفاده از مایکروویو منتشر شد که باعث کاهش تقاضا برای این کالا در یک برهه زمانی کوتاه مدت شد، اما پس از مدتی بازار دوباره به حالت عادی خود برگشت.
به طور کلی، پختن و گرم کردن مواد غذایی با مایکروویو کاملا با روش‌های معمولی مانند استفاده از اجاق‌گاز، گریل و... متفاوت است.
پروسه طبخ غذا در مایکروویو به این صورت است که امواج مایکروویو مولکول‌های آب مواد غذایی را مرتعش کرده و تولید گرما می‌کند. بخار آب ایجاد شده نیز بالا رفته و به فرآیند طبخ کمک می‌کند. به همین دلیل است که پوشاندن یا نپوشاندن مواد غذایی هنگام طبخ در مایکروویو اهمیت زیادی دارد؛ چرا که اگر مواد غذایی را در پوشش قرار دهیم بخار آب نمی‌تواند از آن خارج شود و در نتیجه فرآیند طبخ غذا سریع‌تر انجام می‌شود.
به گفته فعالان بازار، در حال حاضر انواع مایکروویو با قابلیت‌های پیشرفته‌ای وارد بازار شده‌اند که به بخارپز، توستر و... مجهزند که نسبت به مایکروویوهای معمولی از قیمت بالاتری برخوردارند.
فروشندگان معتقدند، صرفه‌جویی در زمان پخت غذا، حفظ ویتامین‌ها و ارزش غذایی مواد، صرفه‌جویی در مصرف ظروف غذایی و کاهش میزان استفاده از ادویه و نمک از مزایای استفاده از مایکروویو برای طبخ غذا است.
چرا که مایکروویو اعمال یخ‌زدایی، گرم کردن و طبخ مواد غذایی را در زمان بسیار کمی نسبت به روش‌های معمولی انجام می‌دهد. زیرا مستقیما روی مواد غذایی عمل می‌کند. این در حالی است که هنگام طبخ مواد با اجاق گازهای معمولی، حرارت باید ابتدا از شعله پخش‌کن و سپس از ظرف غذا عبور کند و پس از آن به مواد غذایی برسد.
همچنین آشپزی با مایکروویو تنها به مقدار کمی آب، روغن و نمک احتیاج دارد. بدین ترتیب مواد غذایی ویتامین‌ها و مواد معدنی خود را حفظ کرده و همچنین بو و مزه غذا نیز بهتر خواهد شد.
یکی دیگر از مزایای استفاده از مایکروویو این است که غذاهایی که با مایکروویو پخته می‌شوند به میزان کمی ادویه و چاشنی نیاز دارند و مزه غذا هنگام طبخ در مایکروویو حفظ می‌شود.
این دلایل در کنار ظاهر زیبا و کم‌حجم این کالا باعث شده استفاده از این کالا طی سال‌های اخیر عمومیت یابد و هرازچندگاهی شاهد عرضه نمونه‌ای پیشرفته و جدیدتر از این کالا در بازار باشیم.