دیوار چین

همانطور که می‌دانید یکی از شاهکارهای معماری بشر، دیوار چین است. دیوار چین در سال ۱۹۸۷ توسط سازمان یونسکو، جزو یکی از آثار باستانی دنیا قرار گرفت. این دیوار مانند یک اژدهای عظیم، به طول ۶۷۰۰‌کیلومتر از میان صحراها، چمنزارها، کوه‌ها و فلات‌ها، از غرب تا شرق کشور چین عبور کرده است. این دیوار در حدود ۲۷۰۰ سال پیش ساخته شده است که در حال حاضر قسمت‌هایی از آن در حال تخریب است یا به کلی ناپدید شده است. دیوار چین تنها ساخته بشر است که اگر از جو زمین خارج شویم، می‌توانیم آنرا ببینیم. با این حال، این دیوارهنوز هم یکی از جاذبه‌های گردشگری در دنیا به شمار می‌رود.

پیشینه دیوار چین

این دیوار عظیم الجثه در اصل در ایالات «یان»، «زائو» و «کین» در فصول مختلف سال در برابر هجوم لشگر‌های متخاصم، همانند یک دیواره دفاعی و یک اثر نفوذناپذیر، برای جلوگیری از یورش قبیله‌های وحشی به شهرها ساخته شده است. دیوار چین که در طول حکومت پادشاهان مختلف بارها تعمیر و بازسازی شده و گسترش یافته است، در حقیقت هنگامی که برای اولین بار بنا شد، به عنوان دژی مستحکم و مستقل به شمار میرفت و پس از آن در هنگام امپراتوری «کین» به دیوار عظیمی مبدل شد. امپراتور

«کین شیهوانگ» پس از متحد شدن ایالات چین، تلاش کرد تا با مرتبط ساختن قسمت‌های این دیوار در قسمت‌های شمالی به یکدیگر، حملات لشگریان «هان» را دور سازد. از آن پس، این دیوار بزرگ به عنوان بنای یادبود ملت چین در طول تاریخ، بر شمرده می‌شده است. دیدار و گشت‌وگذار از این دیوار، همانند سفری به گذشته‌های تاریخ است. زیرا در هر قدمی که بر می‌دارید، با یکی از شاهکارها و عجایب معماری روبه‌رو می‌شوید.

معماری و ساختمان دیوار

نحوه ساخته شدن این دیوار بسیار جالب است. در ساختن این دیوار، از مصالح و نیروهای انسانی بی‌شماری از جمله سربازان، زندانیان و مردم بومی استفاده شده است. دیوار چین سمبل و نشانه بارزی از خرد، پشتکار و سر سختی مردم چین است. اما یکی از نکات جالب توجه که در ساخت این دیوار وجود دارد، استفاده از آرد برنج در ساختار آجرهای آن است. به این شکل که معماران و طراحان دیوار چین برای آنکه به آجرهای دیوار استحکام بیشتری ببخشند، به‌ترکیبات سازنده آن، آرد برنج نیز افزودند تا دوام و قدرت دیوار را افزایش دهند. در قسمت‌های مختلف دیوار تفاوت نژادها و قوم‌های مختلف به نحو بسیار چشمگیر و باور نکردنی، قابل‌مشاهده است. قسمت اعظم این دیوار که امروزه شاهد آن هستیم، در زمان امپراتوری «مینگ» ساخته شد. که از گذرگاه shanhaiguan در شرق چین شروع شده و تا گذرگاه jiayuguan در غرب ادامه دارد که در این میان از استان‌های Liaoning، Hebei، Beijing، Tianjin، Shanxi، Inner Mongolia، Ningxia، Shaanxi و Gansu عبور می‌کند.

مسافرت در طول دیوار

اگر تمایل دارید که از این دیوار بازدید نمایید، بهترین منطقه برای شروع، «سیماتای» است که در ۱۱۰‌کیلومتری شمال شرقی بیجینگ (پکن) قرار گرفته است. زیرا این منطقه از دیوار، هنوز هم فرم اصلی و واقعی خود راحفظ کرده و به علت کمبود وسایل نقلیه عمومی در این ناحیه، از طرف توریست‌های دیگر هنوز مورد‌توجه قرار نگرفته است.