سفر به سرزمین چشم‌بادامی‌ها
میترا یزدچی
تصور کنید در یک دشت بسیار پهناور ایستاده‌اید و هر روز صبح که خورشید طلوع می‌کند بیش از ۲میلیارد بادام رنگارنگ را می‌توانید ببینید! شاید تعجب کنید، ولی واقعیت دارد و در چین هر روز که خورشید طلوع می‌کند بیش از یک میلیارد چشم بادامی چینی شروع به کار می‌کنند و هر روز موقعیت کشورشان را در بازارهای دنیا بیش از گذشته تثبیت می‌کنند.

چین و المپیک
این روزها چین سخت در تب و تاب برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ است و شکی وجود ندارد که مقامات چینی در تلاشند که از فرصت به دست آمده استفاده کنند و پکن را برای المپیک در بهترین وضعیت ممکن نشان دهند. هم اکنون دولت چین راننده‌های تاکسی را تشویق می‌کند که ماشین‌هایشان را پاک و تمیز نگه دارند، چون اخیرا یک توریست شکایت کرده که روی یک صندلی تاکسی مو پیدا کرده و دولت هم روی مساله نظافت و پاکیزگی حساس شده است. همچنین در ماه‌های اخیر یک همکاری عمومی‌در راستای ارتقای بهداشت عمومی‌انجام گرفته که مبارزه با ۴ جاندار مضر و بیماری‌زا از قبیل موش، پشه، مگس و سوسک را شامل می‌شود. در راستای مبارزه با تروریست‌‌ها ۱۰۰ هزار کماندو و سرباز در طی مسابقات المپیک وظیفه حفظ و امنیت بازی‌ها را برعهده دارند. این افزایش امنیت اساسا باعث توجه بیشتر به پکن و به ویژه خیابان‌های این شهر و اطراف سفارتخانه‌ها و مکان‌های مسابقات المپیک شده است.
این محدودیت‌ها هر چند به مذاق توریست‌ها خوش نمی‌آید، اما این شرایط چندان هم تفریح و سرگرمی توریست‌های خوش‌گذران را به تعویق نخواهد انداخت، اما احتمالا چینی‌ها فکر می‌کنند که این بهای کمی‌است که باید برای تضمین امنیت بازی‌های المپیک بپردازند در مقابل اینکه تضمین شود اتفاق ناگواری در هنگام بازی‌های المپیک نیافتد. پروفسور ژوزف چینگ، استاد دانشگاه هنگ‌کنگ می‌گوید: «چینی‌ها بیشتر از هر چیزی علاقه‌مند هستند که صحنه نمایش المپیک به آرامی‌برگزار گردد، بدون آنکه وقفه یا مشکلی در کار میزبانی‌شان پدید آید». چینگ می‌افزاید: «مسوولان چینی علاقه‌مندند که با برگزاری باشکوه المپیک خودی نشان دهند. آنها بر این باورند که المپیک حادثه بزرگی است که قادر است رشد و مدرنیزاسیون را در چین به نمایش گذاشته و این کشور را از لحاظ پرستیژ اجتماعی در جهان بالاتر ببرد».
اما این نکته هم وجود دارد که چینی‌ها دوست ندارند یک المپیک بی سر و صدا و آرام را به نمایش بگذارند. آنها می‌خواهند به جهانیان بگویند که هزاران اجراکننده و دست اندرکار در انجام این فستیوال فرهنگی در تابستان مشارکت داشته‌اند و در عمل موفق هستند. زائو دانگ مینگ، یکی ازمقامات مسوول المپیک چین می‌گوید: «ما معتقدیم که المپیک امسال می‌تواند پرهزینه ترین و متنوع ترین المپیک تاریخ باشد و این آن چیزی است که ما در پی آن هستیم».
چین و گردشگری
از سال ۱۹۹۲ تا به حال اداره گردشگری ملی چین، به منظور تبلیغ و معرفی بهتر منابع گردشگری چین برای جهانگردان، گردشگری با موضوع حاکی از عادات و رسوم و مناظر زیبای متفاوت را تشکیل داده و سلسله فعالیت‌های گردشگری، خطوط چین‌گردی جالب، گردشگری با ویژگی و سیاست مساعدت به فروش در مناطق فرامرزی را تنظیم کرده است. امسال این فعالیت برگیرنده موضوع «چین گردی میان مردم» است. چین تمدن پنج هزار ساله دارد که مردم آن دارای حسن خلق و صفاتی چون پشتکاری و شجاعت و پاکی و مهربانی بوده روش زندگی و رژیم غذایی و عادات خاص خود را دارند. زندگی پر مضمون رنگارنگ مردم چین، بخش مهمی از فرهنگ این کشور بوده و به منبع چین گردی پر ارزش انسانی تبدیل شده است.
زندگی مردم چین به لحاظ مسکن -رژیم غذایی، البسه و تفریح، برپایی جشن، عادات و رسوم دارای ویژگی شرقی بوده و چهره معنوی و خوش اخلاقی ملت چین را نمایان می‌کند. هدف از گردشگری مردمی، تعمیق آشنایی جهانگردان با جامعه و زندگی مردم چین است تا آنان از نزدیک شاهد شیوه زندگی مردم این کشور و فرهنگ جالب چینیان باشند.
چین و طبیعت‌گردی
چین دارای کوه‌ها و رودهای قشنگ و زیبا و فرهنگ درخشان باشکوه و کثیرالمله با عادات و رسوم متفاوت است، این کشوردر عین حال نیروی بالقوه‌ای برای توسعه دارد. به دنبال توسعه اقتصادی و گشایش بیش از پیش درهای باز در چین، گردشگری و چین گردی نیز بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. هم اکنون تعداد مناظر زیبا در مناطق سراسر کشور فزونی گرفته وساختارهای زیربنایی به طور مستمر افزایش می‌یابد و شمار جهانگردان نیز سال به سال بیشتر می‌شود.
تنوع منابع چین گردی زیاد و انواع آن فراوان است. به لحاظ چشم انداز عوارض زمین، نگرش به اعماق دریاچه «ادین» واقع در حوضه تورفان که از سطح دریا پایین‌تر است تا قله اورست بلندترین قله جهان با ارتفاع ۹۰۰۳ متر بیانگر بی‌نظیر بودن مناظر و طبیعت زیبای چین است. منابع آب و هوایی چین نیز متغیر است. چین دارای آب و هوایی چهار فصل است و در بعضی نقاط آن به فاصله تنها چند کیلومتر چند نوع آب و هوا وجود دارد.
چین یکی از منشاهای تمدن‌های جهان و دارای تاریخ و فرهنگ درخشان است و میراث گران‌بهای آن سینه به سینه نقل شده و به منابع گردشگری فوق‌العاده پرارزش تبدیل شده است. از زمان تاسیس چین نو در سال 1949 میلادی تا به حال در میان 34 واحد اداری در سطح استان، 29 خرابه مربوط به عصر حجر کشف گردیده است .
در میان بسیاری آثار دیدنی و مکان‌های باستانی چین، مجسمه‌های سربازان و اسبان سفالی امپراتور چین شی خوان، یکی از ۸ اعجاز جهان شناخته می‌شود و موزه مربوط به آن نیز سالانه توجه بیش از یک میلیون گردشگر را به خود جلب می‌کند. نقاشی‌های دیواری در غارهای سنگی «دون هونگ» انبار گنجینه هنر جهان دانسته می‌شود. دیوار چین در این کشور شهرت جهانی دارد و هر گردشگر خارجی که به دیدن چین می‌‌آید از آن بازدید می‌کند. به علاوه در چین ۵۶ ملیت زیست می‌کنند و هر یک از آنان دارای تاریخ و فرهنگ و عادات و رسوم مخصوص به خود است که به چشم انداز انسانی غنی و رنگارنگی تبدیل شده است.