لذت شنا در هوای گرم
مهدی شفاخواه
گرما درفصل تابستان به‌اوج خود رسیده است. در این ایام گرم سال آب تنی کردن دلخواه بیشتر آدم‌هایی است که در کوچه و خیابان و بازار از فرط گرما در عذابند.

حالا اگر کمی روحیه با نشاط داشته باشید و مشکلات روزانه و اجاره منزل و هزینه‌های سرسام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آور زندگی اجازه دهد، می‌توان درساعات گرما به یکی از استخرها درنزدیکی محل کار یا خانه رفت یا لااقل در روزهای جمعه به استخر رفت و تنی به آب زد.
استخرها به‌علت اینکه در یک مدت زمان محدود به‌طور همزمان مورد استفاده تعداد زیادی از افراد قرار می‌گیرند، همیشه با مسائل و خطرات بهداشتی همراه هستند، که این امر ‌احتیاط بیشتری را می‌طلبد.
البته در محیط‌های ورزشی مانند استخرهای روباز و سالن‌های سرپوشیده که دارای جکوزی، سونای بخار، سونای خشک و استخر هستند سخت‌گیری‌ها زیاد شده و البته مفاد دستورات بهداشتی هم دقیقا رعایت می‌شود.
اصلی‌ترین ماده‌ای که استخرداران برای حفظ بهداشت استفاده می‌کنند، کلر است ولی لازم به‌ذکر است وجود کلر زیاد در آب که از شفافیت آب کم می‌کند، باعث بروز بعضی بیماری‌ها می‌شود.
جوانان و استخرهای روباز
جوانان و نوجوانان به استخرهای روباز توجه بیشتری می‌کنند و کمتر به استخرهای سرپوشیده میل‌و‌علاقه نشان می‌دهند زیرا هم هزینه آن کمتر است و هم آن را راهی برای برنزه کردن پوستشان می‌دانند. درمورد این قضیه هم باید توجه کرد که برخی پزشکان تکرار بیش از‌حد این کار را موجب بروز بیماری‌‌های پوستی دربدن دانسته و نسبت به آن اعلام خطر کرده‌اند.
با این حال استخر رفتن و شنا کردن یکی از بهترین تفریحات برای بیشتر مردم و دانش‌آموزان در فصل تابستان است.
دانش‌آموزانی که باگذشت نه ماه تحصیلی و فرارسیدن تعطیلات سه‌ماهه تابستان منتظر این تفریح بوده‌اند در این فصل به تب‌و‌تاب خاصی می‌افتند، و با وجود بالا رفتن قیمت‌ها و تعطیل شدن بعضی استخرها و تغییر کاربری بعضی از آنها چیزی از تعداد مراجعین به استخرهای شنا نه تنها کم نشده بلکه بیشتر هم شده‌است، به طوری که این امر باعث تداوم روند افزایش قیمت شده‌است. درفصل تابستان که بهانه‌ای برای رونق استخرهای روباز هم می‌باشد، افزایش محسوسی در قیمت‌ها دیده می‌شود که نسبت به سال پیش حدود 20 تا 30 یا 40 درصد هم می‌رسد. به‌طور مثال اگر قیمت بلیت استخری پارسال 5000 تومان بود امسال به 6000 یا 6500 تومان رسیده است.
درهمین راستا علی‌آبادی، رییس سازمان تربیت بدنی طی دستورالعمل اخیر خود به متصدیان این‌گونه اماکن، در خصوص مناسب بودن قیمت بلیت به‌نفع شناگران و کیفیت بهداشت استخرها تاکید خاصی کرده است.
400 استخر در تهران
درتهران حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ استخر وجود دارد که به سه دسته تقسیم می‌شوند. که شامل استخرهای درجه یک، درجه دو و درجه سه می‌باشد.
به‌طور خلاصه می‌توان گفت، استخرهای درجه یک از نظر محیط‌و‌بهداشت و امکانات نسبت به دو دسته دیگر در وضعیت بهتری قرار دارند و همین امر باعث بالا بودن قیمت در این گروه شده‌است.
بلیت استخر درجه یک از ۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ تومان، درجه دو از ۲۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تومان و درجه سه از ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان است. البته این قیمت برای یک سانس یک ساعت و نیمه برای اقشار کم‌درآمد کمی به دور از انصاف است.
از آنجا که این ورزش تفریح‌گونه به ملزومات خاصی نیاز ندارد، می‌توان شنا کردن را یک ورزش همگانی نامید. برای مطلع‌شدن از قیمت بعضی از کالاهای مربوط به شنا به ورزشی‌ترین میدان تهران یعنی میدان منیریه نیز سری زدیم. در گفت‌و‌گو با فروشنده فروشگاه شناگر که مختص فروش ادوات شنا است و از تولیدات داخلی خود بیشتر استفاده می‌کند، نتایجی به شرح زیر حاصل شد.
در طول سال قیمت‌ها تغییرات زیادی دارد، ولی فصل گرما تاثیر کمی برقیمت‌ها می‌گذارد. بعضی از فروشگاه‌ها به‌دلیل فروش تولیدات داخلی خودشان از این تغییرات کمی فاصله گرفته‌اند. عامل اصلی تغییرات، لوازم خارجی است، که از قیمت‌های متفاوتی برخوردار است.
قیمت لوازم خارجی شنا که شامل مایو - عینک - دماغ‌گیر و لوازم کمک‌آموزشی است، از 2000 تا 25000 تومان است.
اما در آخر نکته قابل توجهی نیز به چشم می‌خورد، چرا که در فصل گرم سال و درست آن زمانی که نیاز مردم به استفاده از استخرها بیشتر می‌شود، مساله آموزش شنا هم به میان می‌آید. اکثر مردم از مسوولان محترم تقاضا دارند تا نظارت بیشتری بر کیفیت و نحوه آموزش مربیان این امر داشته باشند تا هر فرد از هر قشر جامعه که باشد، بتواند نیاز خود را مرتفع کند. در حال حاضر هزینه آموزش معمولی از ۶۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰۰تومان در نوسان است و برای آموزش حرفه‌ای شنا قیمت به بیشتر از اینها نیز می‌رسد، در این میان نیاز تدبیر بیشتر مسوولان احساس می‌شود.