سرت رو با چی می‌شوری با شامپو ...؟
مژگان نعیمی- کلمه شامپو از یک لغت هندو به نام چامپانا (Champana) به معنای ماساژ دادن گرفته شده است.

پیش از پیدایش شامپو به صورت امروزی، مردم برای شست‌وشوی موی خود از مواد گیاهی مانند سدر و چوبک و کتیرا و مواد معدنی مانند خاک‌های سیلیسی استفاده می‌کردند. پس از آن، استفاده از صابون برای شستن موی سر بسیار متداول گردید تا اینکه دترجنت‌های مصنوعی شناخته و انواع ملایم آن در شامپوهای نوین به کار گرفته شد به طوری که امروزه طیف وسیعی از شامپوها در بازار دیده می‌شوند. مهم‌ترین عملکرد شامپو، تمیز کردن مو و پوست سر و برطرف نمودن چرک و آلودگی از روی سطح آن است. البته پاک‌کنندگی یک شامپو امروزه، ویژگی مشترک همه شامپوها به شمار می‌آید و رقابت شامپوها بر سر مساله زیبا نمودن موی سر همزمان با پاکیزگی سطح آن است. علاوه بر انواع شامپوهای شیمیایی که در حال حاضر در بازار داخلی موجود است انواع شامپو با عصاره‌های گیاهی نیز در حال حاضر در حال رشد هستند به طوری که شرکت‌های سازنده سعی در ورود این نوع از شامپو‌ها در سبد محصولات خود هستند.
ترکیب شامپوها
شامپوها حاوی دو ماده اصلی هستند: مواد پاک‌‌کننده و مواد افزودنی.
مواد پاک‌کننده در شامپوها دترجنتها (سورفکتانت‌ها) هستند که برای پاک کردن مو و پوست سر و تولید کف به‌کار می‌روند.
مواد افزودنی بیشتر برای جلب رضایت مصرف‌کننده و بهبود کیفیت شامپو به کار می‌روند. این مواد شامل مواد اصلاح‌کننده ویسکوزیته، مواد کدرکننده و صدفی‌کننده، مواد شفاف‌کننده،‌ مواد حالت‌دهنده مو، مواد ضدشوره و ضدمیکروبی، مواد کاهش‌دهنده سختی آب، مواد محافظ، پایدارکننده‌ها، رنگ‌ها، عطرها و مواد پایدارکننده کف هستند. اغلب دترجنتها موها را به نحوی می‌شویند که موها به خوبی قابل کنترل نبوده و در نتیجه حالت طبیعی خود را ندارند. عوامل حالت‌دهنده به صورت لایه نازکی روی موها قرار گرفته و موها را قابل کنترل کرده و شانه کردن را آسان می‌کنند. پایدارکننده‌ها موادی هستند که شامپو را در برابر اکسید شدن، نور، تغییرات PH و رسوب ذرات جامع محافظت می‌کنند. چون شامپوها یکی از فرآورده‌های بهداشتی برای مصرف روی پوست سر و موها هستند.
بوی آنها بسیار مهم است و از طرفی جهت پوشش بوی نامطلوب اکثر دترجنتها افزایش یک ماده معطر به شامپوها ضروری است. پایدارکننده‌های کف موادی هستند که در صورت اضافه شدن به شامپو کیفیت، حجم و پایداری کف را افزایش می‌دهند. این مواد اغلب ویسکوزیته را افزایش داده و موها را لخت و نرم می‌کنند.
انواع موی سر
الف- موهای معمولی: براق و درخشنده هستند و حالت کدر ندارند. این موها نرم، انعطاف‌پذیر، دارای چربی کمی هستند و روی این موها شوره دیده نمی‌شود. در پوست سر هم قرمزی و جوش وجود ندارد.
ب- موهای چرب: اغلب آغشته به چربی هستند و روی هم انباشته می‌شوند و فقط چند ساعت بعد از استحمام وضعیت خوبی دارند و بسته به شدت چربی پوست سر موها به هم چسبیده و برق می‌زند و بعد از مدتی رسوبات چربی باعث مات شدن آنها می‌شود. ممکن است روی موها و پوست سر شوره، قرمزی و جوش‌های خارش دار دیده شود.
ج- موهای خشک: حالت مات و بدون درخشندگی داشته و هنگام لمس زبر، خشک و غیر قابل انعطاف دارند و هنگام برس زدن خوب حالت نمی‌گیرند و حالت وز و خشک دارند و به راحتی نمی‌توان آنها را شانه کرد و حالت شکننده داشته و با کشش اندکی می‌شکنند.
د- موهای ملایم و نازک: حالت پذیری کمی دارند و بسیار حساس‌اند.
انواع شامپو
با گسترش استفاده از شامپو در حال حاضر طیف وسیعی از شامپو در بازار موجود است که شایع‌ترین آنها شامپو برای موی چرب، خشک یا معمولی، شامپو برای موی رنگ شده، شامپو حجم‌دهنده برای انبوه به نظر آمدن موی کم‌پشت، شامپو ضخیم‌کننده برای افزایش ضخامت تدریجی موهای نازک، شامپو برای نگهداری از فرهای مطلوب برای کسانی که حالت فر مویشان زیباست یا کسانی که موی خود را با مواد شیمیایی فرکرده‌اند، شامپو برای کسانی که فر موهایشان ریز و نازیباست و دوست دارند حالت وز مویشان برطرف شود و شامپو کلاسیک برای کسانی که دارای موی نرمال هستند و بیش از هرچیز سادگی و نظافت را از موی خود می‌خواهند مانند آقایانی که دارای موی کوتاه و بدون مشکل و دستکاری نشده هستند.