ساختمان‌های با مصالح غیراستاندارد پایان کار نمی‌گیرد

بازارنامه- از آنجا که کیفیت و جنس مصالح ساختمانی نقش مهمی در استحکام سازه دارد، لذا با هماهنگی‌هایی که بین موسسه استاندارد، شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی به عمل آمده، از این پس باید برای صدور پایان کار مدارک مستند مبنی‌بر استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد وجود داشته باشد، در غیر این صورت پایان کار به ساختمان داده نمی‌شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، رییس موسسه استاندارد استان تهران در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: مهندس ناظر نقش مهمی در نظارت بر استفاده از مصالح استاندارد در ساخت‌و‌ساز را بر عهده دارد و لذا باید در طول عملیات ساخت، مدارک استفاده از مصالح استاندارد را نزد خود نگه دارد تا برای صدور پایان کار آنها را ارائه کند.

وی افزود: در بحث استفاده از مصالح استاندارد بتن و آهن بیشتر از مابقی مصالح مورد نظارت و کنترل قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به ضرورت نظارت مهندسان ناظر و مجریان ساخت بر کیفیت مصالح مصرفی گفت: در تحقیقاتی که درباره حادثه ریزش ساختمان سعادت‌آباد انجام دادیم، مشخص شد علت حادثه استفاده از بتن غیراستاندارد بوده است.

پورهاشم تصریح کرد: استفاده از مصالح ساختمانی مشمول مقررات استاندارد در کلیه مراحل تولید، توزیع و مصرف اجباری است و به عنوان نخستین گام به همه دستگاه‌های دولتی ابلاغ شده است که در کلیه فعالیت‌های عمرانی، کلیه مصالح ساختمانی مصرفی را بایستی از واحدهای دارای نشان استاندارد تهیه کنند در غیر این صورت ذی‌حساب‌های دولتی از پرداخت وجه اقلام غیراستاندارد جلوگیری خواهند کرد.

رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران از اجرای طرح جدید برای کنترل استحکام سازه‌های فلزی در استان تهران خبر داد.براساس این طرح کلیه ساختمان‌های اسکلت فلزی با زیربنای هزار مترمربع به بالا باید بعد از مراحل جوشکاری و قبل از بارگذاری، تاییدیه تست کیفیت جوش را از شرکت‌های بازرسی وابسته به موسسه استاندارد دریافت کنند.

پورهاشم تاکید کرد: این ساختمان‌ها قبل از دریافت تاییدیه، اجازه پیشرفت در عملیات ساختمانی را ندارند. وی افزود: از سال ۸۸ نیز این کنترل برای ساختمان‌هایی با زیربنای ۵۰۰مترمربع به بالا اجباری خواهد شد.