ریو از آب و گل درآمد

کسی نمی‌داند چرا! ولی سایپایی‌ها به‌رغم تاکید وزارت صنایع‌ومعادن مبنی بر ثبات قیمت‌ها درحوزه خودرو، طی هفته جاری، قیمت ریو را در نمایندگی‌‌های خود، یک میلیون‌و‌۲۰۰ هزارتومان گران کردند! این درحالی است‌که وزیر صنایع همواره برسیاست تثبیت قیمت‌ها تاکید کرده و طی اظهارات خود افزایش قیمت خودروها در کارخانه را توسط خودروسازان ممنوع دانسته است. اما ظاهرا سایپایی‌ها چندان پایبند به این سیاست نبوده و راه خودشان را می‌روند. چرا‌که آنها چندی پیش قیمت کارخانه‌ای پراید هاچ‌بک را که تولیدی محدود دارد، به میزان ۵۴۰هزار تومان گران کردند و کسی هم از آنها نپرسید که چرا؟! این درشرایطی است که طبق شنیده‌ها ظاهرا مسوولان این شرکت قصد دارند طی آینده نزدیک پراید معمولی را نیز درنمایندگی‌های خود گران کنند. سایپا هم‌اکنون سه محصول زانتیا، ریو و پراید را به بازار عرضه می‌کند که هرسه آنها بازار پرفروشی را داشته و با استقبال مشتریان روبه‌رو هستند.

گرانی یکباره ریو!

اما گرانی یک میلیون‌و‌۲۰۰ هزار تومانی ریو درشرایطی است که این خودرو محصول کیای کره‌جنوبی چندسالی می‌شود مهمان خطوط مونتاژ سایپا شده است. ریو در سال‌های ابتدایی ورودش به ایران چندان با استقبال مشتریان داخلی روبه‌رو نشد و تیراژ آن پایین بود. یکی از دلایل این عدم استقبال، به‌ظاهر بسیار کره‌ای این خودرو مربوط می‌شد.

در واقع ریو از لحاظ ظاهر محصول خوش ساختی به حساب نمی‌آمد و هنوز هم نمی‌آید اما کیفیت مناسب آن موجبات استقبال مشتریان را از این خودرو فراهم آورد. به نحوی که هم‌اکنون ریو نیز، محصولی قابل قبول در بازار خودرو کشور محسوب شده و از اقبال بلندی نزد مشتریان برخوردار است. شاید همین امر سبب شد تا سایپایی‌ها که سال گذشته تولید ۱۴هزار دستگاه رویو را در برنامه خود جای داده بودند، طی سالجاری، این رقم را به ۱۶هزار دستگاه برسانند. این خودرو هم‌اکنون باتوجه به افزایش یک‌میلیون‌و۲۰۰ هزار تومانی قیمت کارخانه‌ای‌اش در بازار نیز گران شده و قیمت آن به ۱۴ میلیون‌و‌۵۰۰ هزار تومان رسیده است. این درحالی است که اختلاف قیمت بازار و کارخانه آن، حدود ۵۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود، البته این اولین‌بار نیست که سایپا ریو را در نمایندگی‌های فروش خود گران می‌کند. این شرکت چندماه پیش نیز چندصدهزار تومان این خودرو را گران کرد. شاید از آنجایی که ریو محصولی مونتاژی به حساب می‌آید و احتمالا برخی مواقع با کمبود قطعه روبه‌رو می‌شود، بتوان گناه گرانی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی آن‌را به گردن همین موضوع انداخت. این در حالی است‌که چندی پیش شایعاتی مبنی برتوقف خط تولید ریو برسر زبان‌ها افتاد و مدیرعامل این شرکت آن را تکذیب کرد.