از روانشناس دیوانه تا اقیانوس بیکران

محمدرضا برقعی

کریسمس مبارک

اگر در این چند روز نگاه کوچکی به تقویم کرده باشید، متوجه شده‌اید که وارد تابستان و ماه جولای شده‌ایم. این ماه به علت اینکه اولین ماه تعطیلات تابستانی در سراسر دنیا است هدف بسیاری از سازندگان بازی نیز هست و بسیاری از بازی سازها سعی دارند محصولات خود را در این ماه به بازار عرضه کنند، در ضمن خبر خوب دیگر این ماه این است که آقای جک تامپسون یکی از بزرگترین منتقدان بازی‌های رایانه ای که شرکت Rock Star عزیزمان را چند وقتی دچار مشکل کرده بود به علت ۲۷ مورد نقض قوانین وکلای فلوریدا خوشبختانه متهم است و تمام گیمرهای دنیا شبانه روز آرزوی گناهکار شناخته شدن این شخصیت محبوب را دارند. این همه خوشبختی در یک ماه بیشتر به کریسمس شبیه است تا تابستان، از این رو این هفته را تنها به بازی‌های رایانه ای اختصاص می‌دهیم البته با عرض پوزش قرار بود این مطالب هفته گذشته چاپ شود که به دلیل میلاد فرخنده حضرت علی و روز پدر موکول شد به این هفته.

یکی بدتر از دیگری

یک پزشک روانشناس که خود به علت فشارهای روانی حاصل از طلاق همسرش دچار نوعی مالیخولیا شده، می‌خواهد با روانکاوی پنج نوجوان که آنها نیز بر اثر قتل‌های وحشتناکی که در محله زندگی آنها اتفاق افتاده و آنها را دچار اختلالات عصبی کرده است، علل چند مورد این قتل‌ها را کشف کند. بازی به علت سبک ماجرایی‌اش پر است از معماهای گوناگون و درهایی که برای باز کردنشان باید تلاش کنید و در این میان برای دست یابی به مدارک قتل‌ها روایت‌گرهای بازی نیز خودنمایی می‌کنند و با فلش بک شما را با خود به گذشته آن نوجوانان و خود دکتر می‌برند تا کلیدها و معماهای جدیدی را در مقابل دیدگانتان قرار دهند. صدای کاراکترها و دیالوگ‌های آنها بسیار خوب کار شده اما متاسفانه صداهای جانبی بسیار ضعیف است و گاهی باعث خستگی می‌شود، گرافیک بازی نیز در حد بالایی نیست اما بعد از مدتی غرق شدن در داستان بی نظیر این بازی این ایرادات را از یاد می‌برید. داستان بازی بسیار غمگین است و فضاها و رفتار اطرافیان حالت جنون همگانی را القا می‌کند. این بازی را می‌توانید از فروشگاه مرکز پخش پایتخت با قیمت ۳۰۰۰ تومان خریداری کنید.

مرگ به روایتی دیگر

شرکت Square Enix که سازنده بازی‌های Final Fantasy، Dragon Quest و Kingdom Hearts بوده، این بار در کنسول دستی DS پدیده ای جدید ارائه داده است که جزو بهترین‌های این کنسول است و با اینکه پدیده‌های بزرگی چون تولیدات یاد شده را تولید کرده اما با این حال دست از نو آوری بر نمی‌دارد و این بار بازی The World End With You را برای کنسول DS طراحی کرده. داستان این بازی در مورد جوانی به نام نکو ساکورابا است که پس از مرگش با بازی در چهار دوره هفت روزه و شکست دادن افراد شرکتی به نام ریپر یا دروگر قصد باز گشت به دنیای زنده‌ها را دارد. او مجبور است برای ادامه این بازی هر ماموریتی را که این شرکت به او می‌دهد انجام داده و یک چیز با ارزش را پیش آنها گرو بگذارد که نکو حافظه‌اش را گرو گذاشته است. داستان بازی بیشتر به دو دنیای مجازی و واقعی متریکس شبیه است. صدا و صدا پیشگی در حد ایده آل هستند و گرافیک نیز برای کنسول DS بسیار عالی است و در مقایسه با دیگر بازی‌های این کنسول نمره کامل را دریافت می‌کند. گیم پلی بازی RPG است اما به صورت نوبتی بین کاراکترها تعویض نمی‌شود و شما با هر دو کاراکتر خود یعنی نکو و همراهش هم زمان بازی خواهید کرد. بازی دارای حرکات بسیار زیادی است که اعم از ضربه‌های ترکیبی، قدرتی و جادوها است که با برخی از آنها می‌توانید به تعدادی یا تمامی دشمنانتان ضربه بزنید. جالب اینجا است که درجه سختی بازی در دستان شما است و با تغییر LvL و HP bar می‌توانید سختی بازی را تنظیم کنید. قیمت کارتریج این بازی اگر گیرتان بیاید ۵هزار تومان است.

بالاتر از بالا

نمی‌دانم آیا بازی Crysis را توانستید روی رایانه خودتان اجرا کنید یا نه، اما اگر می‌توانید این کار را بکنید، توصیه می‌کنم این بار حتما از مود جدید این بازی با عنوان Remix استفاده کنید. این مود یکی از بهترین‌ها در بین مودهای تازه منتشر شده است که در آن تمامی ‌نکات کوچک در بازی پیشرفت کرده‌اند که به تعدادی از این تغییرات اشاره می‌کنیم. سلاح‌ها به طور گسترده‌ای زیاد شده‌اند‌، نارنجک‌های جدید و زیادتر همه جا را منفجر می‌کنند، چاقوی بسیار قوی نیز در اختیار دارید‌، تغییر آب و هوا و گردش شب و روز نیز حالت دنیای واقعی Crysis را واقعی‌تر می‌کنند، انیمیشن‌های بهتر (؟!!!)‌، فوکوس‌های اتوماتیک در عمق زمینه‌، نقشه‌های جدید، افزایش هوش مصنوعی و استفاده بیشتر از نارنجک، افزایش توان تخریبی فضاها، افزودن جزئیات بسیار دقیق به محیط اطراف، حرکات طبیعی دوربین، HUD انتخابی، ابر‌های حجیم‌تر همه و همه کمک می‌کند تا دهان شما برای ساعات بیشتری باز بماند البته خودمانیم! کم شدن Motion Blur هم به خارج شدن بازی از حالت گیج و گنگ کمک شایانی کرده است و مانند نسخه اصلی به رویا شبیه نیست. البته اگر بخواهید این مود را کامل اجرا کنید به DirecX۱۰ و یک کارت گرافیک با فن‌آوری Pixel Shader ۴ نیاز دارید. شما می‌توانید این مود را از آدرس زیر بگیرید. این مود رایگان است اما دانلود آن ممکن است کمی ‌طول بکشد پس توصیه می‌کنم اگر ADSL یا حوصله بسیار بسیار زیادی دارید به سراغ این مود بروید.

files.filefront.com/remixrar/;۱۰۶۶۲۱۹۱;/fileinfo.html

اقیانوس بیکران

پس از دیدن رنگ‌های قرمز فراوان در بازی‌های اکشن و موسیقی‌های هیجان انگیز و کلی داد و بیداد دیگر گاهی گیمرهای پیری مثل من احساس خستگی می‌کنند و احتیاج به چیزی دارند که آنها را آرام کند و گیمرهای پیری مثل من که بازی را حتی راهی برای درمان خیلی از احساسات بد می‌دانند، به دنبال یک بازی تازه می‌گردند و می‌گردند تا با عنوان Endless Ocean مواجه می‌شوند. این بازی واقعا حکم یک قرص آرام بخش را دارد. در این بازی از هیجان، استرس، رنگ‌های تند و موسیقی سریع خبری نیست و شما می‌توانید در آبی نه چندان بیکران آن به گشت و گذار بپردازید و از ماهی‌های کوچک و بزرگ عکس و اطلاعات تهیه کنید، توی غارهای تاریک و کشتی‌های پر خزه و جلبک بروید بی آنکه از هیچ موجود ناشناخته یا شناخته‌ای هراس داشته باشید و از قبل اطمینان دارید که در بین این خزه‌ها هیچ چیز برای‌ترسیدن وجود ندارد. صدای گنگ و آرام داخل آب‌، موسیقی بسیار آرام و رویایی‌، رنگ بندی آبی به عنوان رنگ اصلی‌، نور پردازی زیبا و دقیق، انواع و اقسام ماهی‌های رنگی‌، وال سواری، شنا با دلفین‌ها و آموزش به آنها شما را به قدری آرام می‌کند که هیچ بعید نیست پای Wii خوابتان ببرد. گرافیک بازی به نسبت کنسول Wii بسیار خوب است و تقریبا قسمت‌های زیر آب بازی ایراد خاصی ندارند و می‌توانید از نور خورشید در روز و مهتاب در شب لذت ببرید‌، البته شما چراغ قوه‌ای دارید که یکی از زیبا‌ترین امکانات بازی است‌، در شب وقتی در اعماق از آن استفاده می‌کنید، انگار تمامی‌ این پدیده‌های زیبا را از زیر نور اسپات لایت می‌گذرانید. اگر کنسول Wii دارید، حتما این بازی را امتحان و آرامش را بار دیگر تجربه کنید. این بازی را می‌توانید با قیمت ۷۰۰۰ تومان خریداری کنید.

سام سوار بر جیپ

Assault Heroes ۲ یکی از بازی‌هایی است که به‌رغم نداشتن گرافیک بالا یا انیمیشن‌های زیاد و یا حتی صداهای بسیار طبیعی طرفداران بسیاری دارد زیرا بازی تکیه خود را به این ویژگی‌ها نداده است و حتی داستان بازی نیز چیز جدیدی نیست. تنها بازی بر این منوال است که شما سوار بر جیپتان بشوید و هرچه آدم بد فضایی روی زمین هست را بکشید و منفجر کنید تا همه با هم خوب و شاد زندگی کنیم. نکته بسیار خوب این بازی که نسبت به نسخه اول تغییر اساسی کرده این است که می‌توانید از ضربه‌های فیزیکی هم جاخالی بدهید. کنترل اتومبیلتان بسیار راحت است و شما را در هنگام دور زدن، چرخیدن یا مارپیچ رفتن گیج نمی‌کند و می‌توانید با خیال راحت مغز دشمنانتان را نشانه بروید. این بازی ۳۰ مرحله دارد اما جالب اینجاست که با این که این بازی هیچ قابلیت خاص جدیدی به شما در طول این مراحل نمی‌دهد اما باز هم از آن خسته نمی‌شوید و باز هم به کشتن آدم فضایی‌ها ادامه می‌دهید. تنها نکته‌ای که این بازی را نسبت به نسخه قبلی ممتاز می‌کند اتومبیل‌های دیگری است که شما می‌توانید سوار شوید و غیر از جیپ خودتان از دیگر وسایل روی این زمین نیز استفاده کنید. البته به شما توصیه می‌کنم این بازی را حتما در حالت دو‌نفره با یکی از دوستان پایه بازی انجام دهید و از شیرینی نجات دادن زمین با هم لذت ببرید. بازی باز هم دارای سلاح‌های یادی نیست اما قابلیت آپگرید و تلفیق دارند و نشانه گیری نیز بسیار روانتر شده ولی‌ اندکی مشکل‌تر زیرا مثل نسخه قبلی نمی‌توان هر جایی را نشانه گرفت و به همان طرف پرتاب کرد، البته بازی آنقدر شلوغ است که اگر آن تیر نصیب این یکی نشد احتمالش که به یک آدم فضایی بخت برگشته دیگر برخورد کند زیاد است. شما می‌توانید این بازی را از شر کت DC به همراه تعدادی بازی دیگر که روی همان DVD است با قیمت ۳۰۰۰ تومان خریداری کنید.