بازارنامه- این قسمت به درخواست تعدادی از مخاطبان تهیه شده است و سعی‌شده تا به‌طور اختصار اطلاعی در مورد نحوه پوشش و چگونگی لباس شکار ارائه کند.

لباس‌هایی که انتخاب می‌کنید در مرحله اول بایستی راحت بوده و موجب آزردگی خاطر نشود به طوری که بتوانید بیشترین مقدار فعالیت ممکن را بدون مزاحمت انجام داده و در عین حال عوامل طبیعی نتواند گزندی به شما برساند. لباس خوب بایستی در تابستان شما را خنک نگه داشته و از تعرق بیش از حد بدن جلوگیری کند و در زمستان، جلوی سرمای گزنده را بگیرد.
* چه اندازه لباس برای پوشیدن کافی خواهد بود؟
این موضوع به دو چیز بستگی دارد: اینکه برای شکار به کجا می‌روید و چه نوع فعالیتی انجام خواهید داد. اگر شکار شما در منطقه‌ای سردسیر و در فصل پاییز باشد، نوع پوشش‌تان با وقتی که به ماهیگیری در کنار تالاب می‌پردازید، قطعا متفاوت خواهد بود. عامل مهم دیگر که باید به آن توجه شود طبیعت مزاجی افراد است و عده‌ای ممکن است در یک هوای سرد و توفانی خیلی راحت بر روی صندلی خود بنشینند و احساس سرما نکنند در حالی که بقیه با یک باد بلافاصله شروع به لرزیدن کنند!
اما اگر بخواهیم همه افراد را معمولی فرض کنیم و کلی توضیح دهیم، تصمیم‌گیری برای نوع فصل ساده‌تر خواهد شد. در زمستان پوشیدن شلوار و کاپشن عایق‌بندی شده با لایه‌ای گرم و ضدآب و استفاده از کلاه‌هایی با پوشش بلندتر که روی گوش‌ها و گردن را بپوشاند تصمیم‌هایی عاقلانه خواهد بود. به علاوه اگر فعالیت بدنی‌مان زیاد بوده و مجبور به تعقیب شکار گریزپا شویم یا گرفتار بارندگی شدید و گذر از یک رودخانه باشیم، استفاده از لباس‌هایی با پوشش Gore-tex مانع از نفوذ آب به داخل شده و از تعریق بیش از حد بدن نیز جلوگیری می‌کند.
در تابستان نیز لباس‌های کم‌حجم و سبک می‌تواند در انجام بهتر فعالیت‌های بدنی و جلوگیری از تعرق بدن موثر واقع شود. استفاده از شلوارک بلند و پیراهن پشمی سبک در مناطق کوهستانی و خنک نیز گزینه مناسبی در تابستان خواهد بود. اگر منطقه مورد نظر پر از خار و خاشاک و گون‌های تیز باشد، شلوارهای مخصوص جین با لایه‌ تقویت‌کننده‌ای از جنس مواد مصنوعی مثل نایلون بهترین انتخاب خواهد بود.
اکثر این شلوارها از الیاف بسیار مرغوب بوده و دارای پوشش مناسبی برای مواجهه با سنگ و اشیای برنده هستند و در عین حال وزن آنها در حد یک شلوار معمولی است! در ساخت خیلی از پیراهن‌ها نیز که برای شکار در کوهستان طراحی شده‌اند از همین ایده بهره گرفته شده، یعنی از زیر ساعد تا روی مچ دست‌ها با یک لایه اضافی تقویت می‌شود تا در حال درازکش و خزیدن، دست‌ها آسیبی نبیند.
در قسمت شانه‌ها نیز، لایه‌ای به عنوان ضربه‌گیر دوخته می‌شود تا لگد ناشی از شلیک گلوله توسط این قسمت خنثی شود. این نوع پیراهن‌ها، برای تیراندازان ورزشی (تراپ و اسکیت) نیز قابل استفاده خواهند بود.
انتخاب الگوی استتار در مورد لباس‌ها یک اصل مهم است که با توجه به نوع اقلیم و شکارگاه و فصل مورد نظر انجام می‌گیرد. اکثر لباس‌هایی که توسط کمپانی‌های معتبر ارائه می‌شوند، علاوه بر آنکه در الگوها و رنگ‌های مختلف استتار ارائه می‌گردند،‌ مشخصه باریک نارنجی رنگ را به همراه دارند که در موقعیت تشخیص شکارچی و جلوگیری از پیشامدهای احتمالی موثر است. شاید استفاده از لباس‌هاس استتار در شکار پرنده که با استفاده از توله انجام می‌شود، چندان مهم نباشد، اما در مورد شکارهای بزرگ و خصوصا با کمان از اصول اولیه به حساب می‌آید. اخیرا تکنولوژی، لباس‌های بسیار جالبی را در اختیار شکارچیان گذاشته که با پوشش آنها دغدغه رم کردن شکارهای تروفه را نداشته باشند، یکی از معروف‌ترین آنها لباس‌های (scent-lok) است لایه‌ای از کرین اکتیو در آنها به کار گرفته شده و با گرفتن بوی بدن شکارچی، کمک خیلی بزرگی در نزدیک شدن به شکار تروفه می‌کند! البته اگر بخواهیم مانع از انتشار بوی بدن به اطراف شویم باید لباس‌ها، دست‌کش، کفش و کاور صورت‌مان حتما از جنس scent-lok انتخاب شود. مراقب و استفاده مجدد از این لباس‌ها نیز چندان آسان نیست و باید دقت شود که هنگام استفاده در شکارگاه، بوهای غریبه و شهری جذب لباس نشده باشند! به یاد داشته باشید که وقتی مشخصه‌های ممتازی چون لایه گورتکس یا ضدبو یا عایق‌بندی محافظتی به مجموع لباس‌ها افزوده می‌شود، قیمت آنها نیز به طور سرسام‌آوری بالاتر خواهد رفت، بنابراین اگر به هر کدام از این اجزا نیازی ندارید، لازم نیست که برای خرید آنها پول بیشتری بپردازید! شلوارهای شکار هم تنوع زیادی دارند و نوع مرغوب آنها می‌تواند از جنس گورتکس با یک لایه تقویتی و عایق‌بندی شده همراه شود. انتخاب کلاه و کاور صورت هم بستگی به فصل و نوع شکار دارد و هم می‌تواند تا حدی سلیقه‌ای باشد. در هر حال یک کلاه خوب و مرغوب می‌تواند از آفتاب‌سوختگی جلوگیری کند و هنگام تیراندازی از اغتشاش در دید تیرانداز جلوگیری نماید! هنگام برف و بوران نیز استفاده از کلاهی با پوشش کامل‌تر و باند، گوش‌ها و گردن را محافظت خواهد کرد. در میان لباس‌هایی که در بازار وجود دارد، شاید یکی از گران‌ترین و مرغوب‌ترین آنها لباس‌هایی از جنس لایه گورتکس باشد. حتما توجه داشته باشید که اگر در هوای خیلی سرد فعالیت می‌کنید سرآستین‌ها، گردن و دور کمر کاملا پوشیده و نفوذناپذیر باشد و به علاوه باز کردن و درآوردن لباس‌ها برای تهویه‌پذیری، به سادگی انجام شود. یکی دیگر از نکات ظریفی که امروزه در طراحی لباس‌های خاص برای شکار بزرگ و خصوصا با کمان رعایت می‌شود، حفظ خاصیت نرمی و بی‌سر و صدا بودن لباس‌ها جهت جلوگیری از تولید صدا هنگام حرکت شکارچی است. جابه‌جایی و تحرک در این لباس‌ها تولید سر و صدا نخواهد کرد و شکارچی شانس بیشتری برای نزدیک شدن به تروفه مورد علاقه‌اش خواهد داشت. به یاد داشته باشید که در ترکیب لایه‌های داخلی، میانی و خارجی، موضوع وزن لباس‌ها، نوع فعالیت‌ها و فصل را حتما مورد توجه قرار دهید تا در نهایت با انتخابی درست، روز مفرح و موفقی را در طبیعت سپری کنید!