جین با کفش پاشنه بلند!
سبا قدیری
اگر خانم‌های جوان بدانند فلسفه وجودی شلوار جین چیست دیگر هیچ وقت این نوع شلوار را با کفش چرمی پاشنه بلند نخواهند پوشید.

این تصویر فرم رایج و هماهنگ در انتخاب نوع کفش و شلوار را نشان می‌دهد. شلوار جین زمانیکه با کفش اسپرت پوشیده شود رنگ و مدل دوخت شلوار و از همه مهمتر حالت خاص شلوار به خوبی مشخص می‌شود.

متاسفانه نگاه غلطی که در فرهنگ پوشش ایرانیان مدتی است رواج پیدا کرده تلاش برای برهم زدن سبک پوشیدن است. جوان‌ترها مدام سعی می‌کنند ریتم‌های لباس پوشیدن را با سبک‌های من درآوردی و بدون پشتوانه مطالعاتی، بدون منطق تغییر دهند. بی‌راهه‌هایی که جوانان و به‌خصوص برخی خانم‌های جوان در نحوه لباس پوشیدن طی می‌کنند اگرچه به دلیل خلاء فرهنگ‌سازی از جانب نهادهای مرتبط و مسوول ناشی شده اما اگر جوانان خودشان به این مساله توجه نکنند در آینده‌ای نزدیک چالش جدی در سبک پوشش به‌وجود خواهد آمد.
مدتی است برخی خانم‌های جوان شلوار جین را با کفش چرمی پاشنه بلند برای پوشیدن انتخاب کرده‌اند.این عده تصورشان برآن است که چون از قدیم‌الایام کفش چرمی پاشنه بلند با لباس رسمی و کلاسیک استفاده می‌شده و از سوی دیگر شلوار جین همیشه در کنار کفش‌های اسپرت کتانی پوشیده می‌شده حالا باید این طرز پوشیدن را تغییر داد.همین تصور غلط از مدآفرینی امسال باعث شده شلوار جین و کفش پاشنه بلند مد شود و همه از روی هم، این کپی‌برداری غلط را انجام دهند.
شلوار جین گذشته از اینکه به لحاظ جلوه و قشنگی هیچ سنخیتی با کفش پاشنه‌بلند ندارد، به خاطر نوع بافت نیز مناسب همراهی با این نوع کفش نیست.پارچه این شلوار ضخیم است بنابراین شخص با پوشیدن شلوار جین امکان راحتی ندارد.از سوی دیگر با کفش پاشنه بلند هم باید در پیاده‌روی احتیاط کرد و نمی‌شود با آن مسافت زیادی را پیاده طی کرد. حالا اگر شلوار جین همراه با کفش پاشنه‌بلند بپوشید و بخواهید مسافتی را پیاده‌روی کنید حتما پاهایتان آسیب خواهد دید.
شلوار جین همیشه باید با کفش راحتی پوشیده شود.این روزها شلوارهای گشاد و کتان با کلی جیب در کناره‌های آن هم مد شده است. این شلوارها که اصطلاحا «بگی» گفته می‌شود بسیار مناسب برای فصل گرم سال یعنی تابستان هستند.
اصطلاح «بگ» یا «Bag» به خاطر جیب‌های فراوانی است که در این شلوار کار گذاشته شده است.شلوار بگی از جنس کتان (پنبه) است و پوشیدن آن احساس خنکی به فرد می‌دهد.
این شلوار مانع از عبور حرارت و گرمای محیط به بدن می‌شود. شلوارهای بگی گشاد هستند و گرمای بدن در درون آن حبس نمی‌شود.
شلوارهای بگی به رنگ‌های کرم روشن مد مناسب و شیکی است، البته اگر همراه با کفش‌های پاشنه بلند پوشیده نشود.

این تصویر ناهماهنگی کفش پاشنه بلند با شلوار جین را به خوبی نشان می‌دهد.در این تصویر شلوار در قسمت انتهایی به دلیل آنکه روی کفش قرار نگرفته، فرم نامناسبی پیدا کرده است.