گل بیار، گلاب ببر
میترا یزدچی
بهار زیباترین فصل خداست، به خصوص در ایران که بهارش بهشت زمین است. در این فصل تمام ایران زیباست و عطرآگین ولی کاشان در این میان حال و هوایی دیگر دارد.

کاشان، این روزها همزمان با شکفتن گل‌های سرخ محمدی و آغاز فصل گلاب‌گیری پذیرای میهمانان علاقه‌مند و مشتاق گلاب‌گیری است. طی سال‌های اخیر با اطلاع‌رسانی و خدمات مناسبی که برای گردشگران در شهرهای نیاسر، قمصر، ابیانه و کاشان فراهم شده، هزاران نفر در این ایام به این شهرها سفر کرده و از نزدیک با گلاب‌گیری سنتی آشنا می‌شوند.
چگونه به گلاب‌گیری برویم؟
برای رفتن به کاشان و دیدن مراسم گلاب‌گیری، دفاتر خدمات مسافرتی مختلف اقدام به راه‌اندازی تورهای یک و دو روزه در طول هر هفته و تعطیلات آخر هفته کرده‌اند.
قیمت این تورها با توجه به اینکه متقاضیانشان در پایان هفته بیشتر هستند، گران‌تر است و اگر شما بخواهید با قیمت مناسب‌تری به این سفر بروید باید در تورهای وسط هفته شرکت کنید.
ساعت رفت و برگشت در تمام تورها یکسان است، یعنی معمولا گروه 5 صبح از پارک سوار بیهقی حرکت می‌کنند و آخر شب بازمی‌گردند. اگر تور یک روزه باشد، شما در طول روز 2 تا 3 بار پذیرایی می‌شوید (صبحانه، ناهار، عصرانه) و اگر 2 روزه باشد فرصت دارید که سری هم به جاذبه‌های تاریخی کاشان مانند باغ و حمام فین کاشان، خانه طباطبایی‌ها، آتشکده ساسانی در نیاسر، دیدن بافت تاریخی ابیانه و... بزنید.
البته اگر شما بتوانید گروهی در تورهای برگزارکننده بازدید از گلاب‌گیری شرکت کنید می‌توانید درصدی هم به این خاطر تخفیف بگیرید.
نیاسر، شهر گلاب
شهر نیاسر، مرکز بخش نیاسر از توابع شهرستان کاشان و استان اصفهان و یکی از کهن‌ترین مراکز سکونت بشری است که در فاصله ۲۴ کیلومتری شمال غربی شهر کاشان (مرکز شهرستان) قرار دارد. نیاسر از طریق بزرگراه در فاصله ۲۴۰ کیلومتری شهر تهران، ۱۰۰ کیلومتری مرکز قم و ۲۶۰ کیلومتری مرکز اصفهان قرار دارد.
فاصله این شهر از 3 محور ارتباطی مهم کشور یعنی از راه‌آهن و محور زمینی بندرعباس - تهران 24 کیلومتر و از محور شیراز - اصفهان - تهران 60 کیلومتر است.
نیاسر، یکی از ۳ مرکز مهم تولید گل‌محمدی، گلاب و عرقیات گیاهی شهرستان کاشان و کشور است. چنین ویژگی کم‌نظیری به سبب قرارگیری در دامنه شرقی کوه‌های کرکس و وجود چشمه پرآب اسکندریه و قنات‌های زیاد است که محدوده‌ای به وسعت ۸۰۰ هکتار را به زیر کشت برده و با گسترش روش‌های مدرن آبیاری و کشاورزی به طور زیادی قابل گسترش است.
وجود گلستان‌های گسترده باعث شده تا این شهر تبدیل به یکی از سه مرکز عمده تولید گل‌محمدی، گلاب و عرقیات گیاهی در شهرستان کاشان و کشور شود. حجم عظیم بازدیدکننده از این شهر و شهرهای دیگر شهرستان کاشان به ویژه در فصل بهار و در ایام گل و گلاب به برگزاری جشنواره، گل و گلاب منجر شد که چند سالی است به طور متناوب اجرا شده و باعث جذب گردشگر زیادی در ماه‌های اردیبهشت و خرداد شده است. به طور میانگین این شهر در 6 ماه اول سال روزانه بین 3 تا 100 هزار نفر مسافر داشته که مجموع آن 000/000/1 نفر می‌شوند که در کنار حضور در مراسم گلاب‌گیری از قابلیت‌های فرهنگی و گردشگری این شهر هم بهره‌برداری می‌کنند.
نیاسر در آیینه تاریخ
نیاسر، یکی از کهن‌ترین مراکز سکونت بشری است. قدمت چهار تاقی نیاسر به اواخر دوره اشکانی و اوایل دوره ساسانی می‌رسد. در پای چهارتاقی و در زیر تالار فعلی و غار زیرین (غار رییس) لایه‌ای است که قدمت آن بسیار زیاد است و به احتمال زیاد پیدایش غار نیاسر پیش از شکل‌گیری تمدن سیلک کاشان است که خود با زیگورات عظیمش یکی از مهدهای تمدن ایران و جهان است.
در محیطی اینچنین، عناصر چهارگانه آب، باد، خاک و نور دست به دست هم داده‌اند و محیطی دلپذیر برای سکونت امروز و نیایش دیروز فراهم آورده‌اند.
وجود فضاها، بناها و عناصر مهم و باارزش چون چهارتاقی (با ملحقات آن که از بین رفته‌اند)، چشمه اسکندریه، غار رییس و آبشار زیبای آن در دوره قبل از ورود اسلام به ایران نشانگر اهمیت این نقطه و نقش بارزی بوده که در مراسم آیینی و پرستش داشته و پس از ورود اسلام به ایران نیز از جهات مختلف این توجه استمرار داشته است.
از جمله احداث مسجدی در پای چشمه که شاید بر روی بنایی باستانی استمرار یافته باشد یا توجهی که در کنار آنها قرار دارد. سنگ‌ مزارهایی چون مزار پای آتشکده و مزار روداب بیانگر سنگ‌نویسی قابل توجه و هنر نقاشی و حکاکی روی سنگ است و نشانه‌های متنوع دیگری که قابل مشاهده یا قابل کشف است.