احتمالا اغلب شمایی که در سال‌های اخیر به سراغ خرید لوازم صوتی و تصویری رفته‌اید، نام HDMI را به عنوان یک پورت مهم در دستگاه‌های مختلف شنیده‌اید.

اینکه HDMI چیست و به چه کاری می‌آید همان چیزی است که ذهن اغلب خریداران را به خودش مشغول می‌کند. با این اوصاف بهتر است به عنوان یک خریدار آگاه بدانید که HDMI نوعی پورت ارتباطی است که قابلیت انتقال تصویر و صدا با کیفیت بالا را تنها با استفاده از یک کابل به کاربران می‌دهد. پورت HDMI که اولین بار در سال ۲۰۰۲ طراحی و در سال ۲۰۰۳ عرضه عمومی شد، درواقع مخفف عبارت High-Definition Multimedia Interface است که می‌تواند کارایی این پورت را به خوبی توجیه کند.

درحقیقت آنچه یک پورت HDMI انجام می‌دهد، به وسیله سه کابل Component-video و شش کابل انتقال صدای آنالوگ انجام‌پذیر است.

این پورت امکان انتقال تصاویر با وضوح بیش از ۱۰۸۰پیکسل و سرعت ۶۰فریم در هر ثانیه را داشته و صدا را در هشت کانال با فرکانس ۱۹۲کیلوهرتزی منتقل می‌کند. پورت HDMI در سال‌های اخیر در دستگاه‌های دیجیتال مانند سینمای خانگی، تلویزیون‌های با وضوح تصویر بالا (HDTV)، دوربین‌های فیلمبرداری دیجیتال و... به کار می‌رود. این پورت مانند پورت USB در اندازه کوچک‌تر یا mini HDMI هم وجود دارد که غالبا در محصولات و دستگاه‌های کوچک قابل حمل به کار برده می‌شود.