پارامونت را به خاطر بسپــــارید!

«کلیپر» یک فصلنامه است که به زبان انگلیسی و آلمانی در تجارت بین المللی، امور غذا، خشکبار و آجیل در کشورهای اروپایی منتشر می‌شود. این نشریه در هر شماره چند صفحه خبر و گزارش اختصاصی راجع به صنعت پسته در آمریکا و یا کشورهای دیگر دارد. دومین شماره کلیپر در سال ۲۰۱۰ با معرفی «استوارت رزنیک»، رییس شرکت پارامونت، به عنوان پادشاه بلامنازع صنعت پسته آمریکا، درباره شخصیت او، دیدگاه و برنامه هایی که برای صنعت پسته آمریکا و رقابت در عرصه جهانی دارد گزارشی چاپ کرده است. رزنیک کیست؟ «Stewart Resnick اصالتاً از مدیران و مالکان صنعت فولاد امریکاست. این سرمایه دار یهودی شیکاگویی که در دهه هفتم عمر خود هنوز به سفر با دوچرخه در کوهستان علاقمند است، این روزها بلای جان شرکت های پسته امریکایی است. پزشکش به شوخی می گوید: او به ۱۲ رییس جمهور بعدی رأی خواهد داد! ورود رزنیک به صنعت پسته به ۳ دهه قبل باز می گردد. او با تأسیس شرکت پارامونت و تبدیل آن به بزرگترین تولیدکننده پسته و بادام جهان، جای پای خود را در تولید این دو محصول محکم کرد. او اکنون۳۰ درصد پسته امریکا را تولید می کند و ۳۰ درصد دیگر از تولید را جمع آوری می کند؛ یعنی حدود ۶۰ درصد از تجارت پسته را در اختیار دارد. بدین ترتیب او پادشاه بلامنازع صنعت پسته امریکاست. رزنیک یک ماکیاولیست مثال زدنی است و وقت خود را برای آرایش چهره خشن اش تلف نمی کند. وقتی او با استفاده از آزادی کشاورزان کوچک تحت تسلط خودش «کمیسیون پسته کالیفرنیا» را منحل کرد، در مقابل آنهایی که او را به زیاده خواهی و تکبر متهم می کردند، با همان چهره بی تفاوت سنگی ایستاد و گفت این کار لازم بود. بعدها وقتی او با ابزارهای مختلف از جمله وعده آب اضافی در تابستان خشک کالیفرنیا کشاورزان را برای عقد قرارداد سه ساله تحویل محصول، جذب می کرد، در مقابل اعتراض دیگران به خودش زحمت پاسخ دادن نداد. پارامونت در دو سال اخیر به سیاست عجیب رقابت با مشتریان قدیمی خود پرداخته است. این شرکت با ایجاد برند اختصاصی و تبلیغ روی پسته بسته بندی خودش با عنوان «پسته بی نظیر» (Wonderful Pistachio)، این برند را به سوپر مارکت ها و شبکه های توزیع امریکا و اروپا وارد کرده و رقیب برندهایی شده که ۳۰ سال از خود او پسته می خریدند. رزنیک سعی می کند با اتخاذ روشهای تهاجمی، برندهای قدیمی را از این سوپر مارکت ها بیرون کند. اعلام چند بار حراج در طول سال و فروختن پسته به قیمت نازل در کنار پخش بزرگترین بسته تبلیغ تلویزیونی تاریخ پسته از جمله این ترفندهاست. او در اسفند ماه گذشته در کنفرانس سالیانه پسته امریکا سخنرانی کرد. به گوشه ای از سخنان این آدم عجیب در مقابل فعالان پسته امریکا توجه کنید:

- ما آدمهایی هستیم که به استقبال چالش ها می رویم و از حل مشکلات لذت می بریم.

- ما در حال ایجاد یک «برند پسته» واقعی هستیم که تمام دنیا آنرا بشناسد. صنعت پسته هیچ گاه چنین چیزی به خود ندیده بود.

- مهم ترین هدف من آن است که مردم را مجبور کنم به طور مداوم پسته بخرند (به خرید پسته عادت کنند) ،هیچ چیز دیگر مثل این سبب حرکت پسته نخواهد شد.

- قدم بعدی من ایجاد ثبات در «کیفیت پسته» و «بسته بندی پسته» است.

- من به کمک شما باغداران نیاز دارم و نمی توانم بدون حمایت شما جلو بروم.ما باید کاری کنیم درآمد باغدار آمریکایی بالا برود.

- در دره سن جواکین کالیفرنیا هیچ کاری منفعت پسته کاری را ندارد!

- صنعت پسته سالم محتاج یک « رهبر قوی» است که اینجا جلوی شما ایستاده است! اما مهم ترین چیزی که یک «رهبر قوی» نیاز دارد پیروان معتقد است که من فکر می‌کنم شما برای من چنین پیروانی باشید!!

- من نگران سال ۲۰۱۵ هستم . سالی که امریکا با ۹۰ هزار تن پسته بیشتر (حاصل باغریزی های زیاد اوایل قرن حاضر) روبرو می شود. من قول می دهم برای این محصول بزرگ آمریکایی بازار بسازم. البته تنها راه بازار ساختن، پایین آوردن قیمت نیست. ( به چه ابزارهای دیگری فکر می‌کند؟!)

بعضی می گویند این مرد ریز نقش جدی خیلی شبیه هیتلر است؛ همانقدر مصمم، بلند پرواز، خشن و بی اعتنا به ناله دیگران!»

یادمان نرود این آدم بعد از پاکسازی شرکت های باقیمانده پسته امریکایی و قلع و قمع برندهای اروپا و امریکا ،قرار است سراغ کدام رقیب برود!؟ آماده هستید؟