وزیر نیرو : تولید۳۰درصد برق کشور توسط بخش‌خصوصی تا پایان ‌سال و واگذاری 3نیروگاه بزودی

وزیر نیرو با بیان اینکه سهم بخش خصوصی در تولید برق کشور تا پایان سال به ۳۰ درصد می‌رسد، گفت:به زودی ۳ نیروگاه در جهت منطقی کردن بدهی‌های وزات نیرو به پیمانکاران واگذار می‌شود. مجید نامجو افزود: بدهکاری وزارت نیرو به پیمانکاران به دلیل پروژه‌های در دست اجرا و آغاز پروژه‌های جدید هیچگاه صفر نمی‌شود اما به هر حال باید این بدهی ها را منطقی کنیم.

نامجو تاکید کرد: برای بازپرداخت بدهی‌ها به پیمانکاران بزرگ ظرفیت‌های بودجه در سال ۹۰ این امکان را برای ما مهیا کرده که در بندهای ۳۱، ۳۳، ۳۵ و ۳۶ یک سری از نیروگاه‌های برق را بابت بدهی‌ها به بخش خصوصی واگذار کنیم که این کار انجام شده است و به زودی ۳ نیروگاه برای همین کار برای واگذاری اعلام می‌شود.

*متعهد به وارد مدار کردن ۱۲۰۰ مگاوات نیروگاه تولید پراکنده

وزیر نیرو در خصوص وارد مدار کردن نیروگاه‌های تولید پراکنده گفت:در سال جهاد اقتصادی متعهد به وارد مدار کردن ۱۲۰۰ مگاوات نیروگاه تولید پراکنده هستیم.

نامجو گفت:توسعه نیروگاه‌های تولید پراکنده از ماموریت‌های اصلی وزارت نیرو در دولت دهم است و این وزارتخانه برنامه‌های تشویقی را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه تعریف کرده است.

وی ادامه داد: در زمانی که به وزارت نیرو آمدم در کتابی به نام کتاب اول برنامه وزارت نیرو را برای توسعه نیروگاه‌های تولید پراکنده منتشر کردم و اصرار داشتم تا نزدیک به ۳ هزار مگاوات نیروگاه تولید پراکنده را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: در سال جهاد اقتصادی حوزه انرژی وزارت نیرو متعهد شده تا در سال جهاد اقتصادی نزدیک به ۱۲۰۰ مگاوات به مجموع این نیروگاه‌ها وارد مدار کند.

نامجو گفت: هر دو هفته یک بار ذبیحی قائم مقام بنده گزارش جهاد اقتصادی را اخذ می کند که چگونگی وضعیت را بررسی کند.وزیر نیرو ادامه داد: تا آنجا که مطلع هستم طراحی های خوبی برای تولید نیروگاه‌های پراکنده صورت گرفته است تا مشکلات بخش خصوصی در این زمینه حل و۱۲۰۰ مگاوات مورد اشاره وارد مدار شود. وی خاطر نشان کرد:دولت نیز به بخش خصوصی تضمین خرید برق این نیروگاه‌ها را داده است تا چنانچه به هر دلیلی و یا عدم نیاز از شبکه خارج شدند وضعیت بخش خصوصی مورد توجه وزارتخانه قرار گیرد. وزیر نیرو ادامه داد:مجموعه وزارت نیرو مجاب شده است که این کار را توسعه دهد و در حال این کار نیز هست و به نظر می رسد که تا پایان سال جاری عدد خوبی از وارد مدار شدن نیروگاه‌های تولید پراکنده اعلام شود. نامجو تصریح کرد:موضوعی که در تولید نیروگاه‌های پراکنده مهم و حیاتی است تسهیلاتی است که باید به سرمایه گذاران تعلق گیرد،متاسفانه بخاطر مسائلی که برای شبکه بانکی در ماه‌های گذشته رخ داد بانک ها یک مقدار با احتیاط بیشتری در این خصوص وارد عمل شوند.

*تولید برق خصوصی تا پایان سال ۵۴ میلیارد کیلووات ساعت

نامجو در پاسخ به این سوال که تولید برق توسط بخش خصوصی چه میزان است،گفت: ظرفیت تولید برق توسط بخش خصوصی تا پایان سال به ۳۰ درصد تولید برق کشور یعنی ۵۴ میلیارد کیلووات ساعت خواهد رسید. وزیر نیرو ادامه داد: برای ساخت نیروگاه توسط بخش خصوصی نیز معادل ۲/۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری که حدود ۱۰ نیروگاه و تولید ۵ هزار مگاوات می‌شود تقاضا برای ساخت نیروگاه وجود دارد.