کیفیت برتر و سرعت بالا دستاورد نگرش صنعتی سازی در مسکن مهر

با بکارگیری تکنولوژی های روز در ساخت مسکن مهر، زمینه مناسبی برای صرفه جویی در انرژی پدید آمد

شرکت توسار سال ۱۳۵۴ با هدف فعالیت در زمینه پروژه های راه سازی، ساختمانی و تأمین ماشین آلات و تجهیزات تأسیس گردید. مهندس غفاری مدیر عامل شرکت در این زمینه سه شرکت تأسیس نمود که اولین شرکت در زمینه راه سازی با نام توسار (توسعه ساختمان و راه) ، شرکت دوم با گرایش پروژه های ساختمانی به نام بانتو (بنیان و توسعه) و سومین شرکت مالی و تدارکاتی توما (توسعه ماشین). این ۳ شرکت تا اوایل انقلاب مشغول به کار بودند و پس از انقلاب، فعالیت آنها به شرکت توسار منحصر شد که کار هر سه شرکت اعم از واردات، تأمین ماشین آلات، راه و ساختمان را به انجام می رساند؛ طی مدت ۳۶ سال فعالیت شرکت توسار با انسجام هیئت مدیره و همت کارکنان خود موفق شد پروژه های متعدد و متنوعی از قبیل پروژه های شهر سازی، فرودگاهی، راه آهن، بزرگراه ها را به اجرا آورد و در حال حاضر نیز پروژه های ۵۹۰ واحد مسکونی در شهر جدید پرند را در دست اقدام دارد.

آقای مهندس غفاری با توجه به گرایش شرکت در زمینه راه سازی چطور شد به ساخت مسکن مهر روی آوردید؟

با توجه به تمایل به مشارکت در پروژه های طرح مهر که می تواند برای قشر جوان و نیازمند به مسکن بسیار مفید باشد، در سال ۱۳۸۸ مجددا وارد جرگه انبوه سازان و شرکت های ساختمانی شدیم و نهایتا نسبت به عقد قرارداد ۵۹۰ واحد مسکونی در شهر پرند اقدام نمودیم.

جا دارد از اعضای هیئت مدیره آقایان مهندس محمد معلمی و مهندس مسعود معلمی و مهندس مجید سعیدی و شرکاء و مهندسین و کارکنان شرکت تشکر نماییم.

از چه روشی برای ساخت واحدها استفاده نموده اید؟

این شرکت از همان ابتدای پروژه با هدف نیل به صنعتی سازی و مقایسه آن با سیستم های سنتی اقدام و اگرچه باعث سر بار اضافی و گران تر شدن کار می گردید، پروژه را در چهار سیستم مختلف اجرا می‌کرد که روش استفاده از اسکلت فلزی، قالب تونلی و روش استفاده از سیستم لارج پانل (قالبهای بزرگ) که قابلیت اجرای یک مرحله ای دیوارها و سپس اجرای سقف آنها را داشت و همچنین استفاده از قالب‌های مودولار را به کار گرفت که نهایتا در اواخر پروژه با امکانات نه چندان کافی روزانه چهار واحد را به صورت صنعتی اجرا می نمود که در حال حاضر عملیات سفت کاری به اتمام رسیده و عملیات نازک‌کاری به تدریج در حال انجام است.

از کلیه مهندسین و پرسنل پروژه پرند، به ویژه آقای مهندس حسن فرزین، مدیر این پروژه تشکر و قدردانی می‌نمایم.

اجرای پروژه های مسکن مهر را چگونه ارزیابی می کنید؟

پروژه های مسکن مهر به لحاظ اعمال برخی سیاست ها شاخص بوده اند و به موقعیت های نسبی خوبی دست پیدا کردند، که این سیاست ها عبارتند از:

‍- نظام واحد مدیریت با استقرار در محل که با اختیارات، صلابت و با سرعت امور پروژه ها را هدایت کردند.

- از نظام بانکی در پرداخت های پروژه ها استفاده مدبرانه شد.

- بدلیل نگرش کلان به صنعتی سازی، موجبات کیفیت برتر و سرعت بالا فراهم شد و از طرفی با بکارگیری تکنولوژیهای روز، زمینه مناسبی در صرفه جویی در انرژی پدید آمد.

با توجه به تجربه های به دست آمده چه توصیه هایی برای اجرای سریعتر و بهتر پروژه‌های آتی می‌کنید؟

برای بهره وری بیشتر و سریعتر رعایت برخی از موارد الزامیست که عبارتند از:

- اجرای تأسیسات زیربنایی (جاده، آب، برق، گاز و...) که بعنوان پیش نیاز اجرای طرح های مسکونی در نظر گرفته و اجرا شود.

- اعتبارات بخش پایانی پروژه ها نیز توسط سیستم بانکی تأمین و در زمان تحویل پروژه ها از متقاضیان مطالبه می‌شود.

- به لحاظ حفظ و تداوم اشتغال و پیوستگی در روند تولید بهتر است پروژه ها با اختلاف زمانی نسبت به یکدیگر شروع شده تا ضمن جلوگیری از تراکم های موردی در کار، قیمت مصالح و دستمزدها به‌لحاظ کمبود عرضه دچار بحران نشود.

تأمین ماشین آلات مصالح اصلی پروژه ها بعنوان یک مشکل باید مورد توجه قرار گیرد و راه حل هایی برای آن در نظر گرفته شود، مانند:

- " بانک ماشین آلات و مصالح" تأسیس شده و با استفاده از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی نسبت به تهیه و تأمین ماشین آلات اصلی پروژه ها مانند (بچینگ پلاتبت، تاور کرین، پمپ بتن و تراک میکسر و ...) اقدام و در قبال بخشی از تسهیلات اعتباری پروژه ها و با انتخاب مدیران پروژه ها، در اختیار شرکت ها قرار گیرد تا ماشین آلات نو جایگزین ماشین آلات فرسوده فعلی گردند.

- در طرح های آتیه، منطقه ای نظیر پرند را که به عنوان محل احداث واحدهای مسکونی مهر در نظر گرفته شده را می توان به عنوان منطقه ویژه اقتصادی اعلام نمود تا پیمانکاران بتوانند ماشین‌آلات نو را با شرایط سهل تر و سرعت بیشتر و از طریق واردات تأمین نموده و پس از اتمام کار با پرداخت حقوق گمرکی کمتری آنرا را در پروژه‌های داخل کشور استفاده نمایند که بدین ترتیب هم ناوگان ماشین آلات مشغول به کار شرکت ها نو می شوند و هم در اجرای پروژه های مسکن مهر تسریع می گردد.

طی مدت ۳۶ سال فعالیت، شرکت توسار پروژه‌های متعدد و متنوعی از قبیل پروژه های کوچک و بزرگ شهرسازی، مرکز بهداشت، حمام، کشتارگاه، غسالخانه و ... را به انجام رساند که این تجربیات پشتوانه ای شد تا پروژه شهرک ۷۰۰ هکتاری در دبی را آغاز نمایند. پس از انجام مراحل اولیه شامل: آماده سازی زمین و ساخت واحدهای اداری کارفرما و حصارکشی، نهایتا در قالب کنسرسیوم با دو شرکت ایرانی دیگر با سرگروهی شرکت توسار کلیه تأسیسات مورد نیاز برای یک واحد شهری توسط این کنسرسیوم در بخشی از این اراضی به وسعت ۱۹۵ هکتار انجام پذیرفت.

شرکت توسار در ابتدای کار و اوایل انقلاب بخشی از فعالیت های خود را در زمینه پروژه خانه‌های سازمانی در شهرهای اراک، نهاوند، فیروزآباد و ملایر و در کنار آن کار ساخت تعداد زیادی مدارس، آموزشگاه و مراکز بهداشت را به انجام رساند که پس از سال ۱۳۶۱ به مرور به سمت راه‌سازی گرایش یافت.

از اهم پروژه های انجام یافته توسط این شرکت در زمینه پروژه های فرودگاهی می توان به راه دسترسی اتوبان ساوه به فرودگاه امام خمینی و همچنین تکمیل پل ها و راه های دسترسی مربوط به آن و اجرای فیبر نوری از اتوبان ساوه تا برج مراقبت فرودگاه امام خمینی و بهسازی و روکش فرودگاه سمنان اشاره نمود.

در زمینه آزاد راه ها می توان به قطعه ۱۳ آزادراه زنجان ‍- تبریز به طول ۱۷ کیلومتر، قطعه ۶ج فرودگاه جم - طاهری - عسلویه به طول ۱۴ کیلومتر و طراحی و اجرای بزرگراه پارسیان - عسلویه به طول ۱۱ کیلومتر را که اولین پروژه به صورت طرح و ساخت در زمینه آزادراه ها می‌باشد به انجام رساند.

در زمینه راه آهن قطعه اول راه آهن باد - میبد در مسیر تهران - بندر عباس به طول یکصد کیلومتر را اجرا و در حال حاضر نیز پروژه های راه‌آهن گارمانوری قم - سپر رستم، قطعه ۲ الف راه‌آهن میانه - اردبیل و واریانت دو خط راه آهن اردکان - چادرملو مجموعا به طول ۶۱ کیلومتر را در دست احداث دارد.

علاوه بر پروژه های فوق تصفیه خانه فاضلاب جنوبی تهران (بزرگترین پروژه زیست محیطی خاورمیانه) که اعتبارات آن از محل بانک جهانی تأمین شده است، توسط یک کنسرسیوم ایرانی - اتریشی و با مشارکت این شرکت انجام پذیرفت.

تأسیسات زیر بنایی شهر مهاجران (پالایشگاه اراک) از پروژه های دیگری است که توسط این شرکت انجام شده است و افزون بر آن تاکنون حدود ۲۵۰ کیلومتر راه های اصلی در نقاط مختلف کشور، توسط این شرکت اجرا و حدودا چهارصد کیلومتر از راه های اصلی و فرعی کشور توسط این شرکت بهسازی و روکش آسفالت شده است.

شرکت توسار در طی دوران خدمت خود همواره کیفیت کار و رضایت کارفرما را مدنظر قرار داده و دارای تقدیر نامه های متعددی از کارفرمایان و همچنین گواهی ایزو ۹۰۰۱:۲۰۰۰ ، ایزو ۱۸۰۰۱:۲۰۰۷، ایزو ۱۴۰۰۱:۲۰۰۴ را از مراجع ذیصلاح کسب نمود.

تفکر اجرای پروژه های مسکن مهر از جانب کلیه دست اندر کاران قابل تحسین و ستایش است، ای کاش در زمینه راهسازی هم بتوان پروژه هایی نظیر (راه مهر) را مطرح کرد.

بعنوان مثال چرا نباید آرزوی دیرینه مردم ایران بویژه تهران و شهرهای مرکزی برای دسترسی آسان به شمال ایران برآورده شود.

آیا نمی توان برای این منظور راه مهری مطرح و با مشارکت کلیه پیمانکاران علاقه مند و جذب سرمایه های مردمی این آرزو را برآورده کرد