تکنولوژی برتر دنیا در دستان توانای متخصصان ایرانی

کارشناسان توانای ایرانی نشان دادند

«ما می توانیم» سرلوحه کارهای هر ایرانی است

شرکت فرابتن در سال ۱۳۶۱با هدف اجرای ابنیه و ساختمان‌های صنعتی تأسیس گردید. طی مدت کوتاهی این شرکت با گردآوردن نیروهای انسانی مجرب اعم ازمهندس ، تکنســـیـن و گروههای فنی و ناوگانی از ماشین آلات و تجهیزات ساختمانی موفق گردید که پروژه های مهمی را اجرا و تکمیل نماید. پیشینه شرکت فرابتن در اجرای پروژه هایی مانند مجتمع فولاد مبارکه و پالایشگاه اراک با کیفیت بالا ضمن جلب رضایت کارفرمایان باعث شد به عنوان شرکتی توانا شناخته شود. این شرکت با تجربه اجرای پروژه های متعدد پیش ساخته همچون تراورس های پیش ساخته بتنی ریل راه‌آهن و همچنین ساختمان اداری مجتمع فولاد به صورت پیش ساخته ، طرح صنعتی سازی در راستای صنعتی سازی ساختمانهای مسکونی کشور را در دستور کار خود قرار داد و پس از چندین سال تحقیق و بررسی علمی سیستم پیش‌ساخته بتنی K را در ایران به ثبت رسانیده و در سال ۱۳۸۷ با همکاری شرکت مهندسین مشاورین انگام موفق به دریافت تأییدیه از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وزارت مسکن و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران گردید.

دکتر سیدعبدالمجید مرتضوی مدیرعامل شرکت فرا بتن در گفتگو با خبرنگار دنیای اقتصاد، اطلاعات جامعی در مورد پروژه مسکن مهر پرند ارائه نمود که در ذیل می خوانید:

آقای دکتر مرتضوی علت ورود شما به مسکن مهر چه بود؟

با توجه به روند اقتصادی کشور و نیاز مردم به خانه ارزان با کیفیت و مقاوم در برابر زلزله، طی تأمل با اعضای هیئت مدیره و با مشاوره خانم دکتر شهرزاد کازرانی استاد سابق دانشکده معماری اصفهان و عضو هیئت مدیره شرکت، پس از بررسی های کارشناسی که انجام شد، اجرای پروژه های مسکن مهر را در دستور کار عملیات اجرائی شرکت قرار دادیم.

دریافت زمین و عقد قرارداد برای اجرای پروژه مسکن مهر به چه نحوی انجام گرفت؟ و از چه زمانی کار اجرایی پروژه آغاز گردید؟

در تاریخ ۲۳ خرداد ماه ۱۳۸۹ زمین محل پروژه ۹۶۰ واحد مسکونی پرند بر اساس تفاهمنامه بین شرکت عمران شهر جدید پرند و شرکت فرابتن بر اساس طرح مسکن مهر تحویل گردید و مراحل اولیه راه اندازی کارگاه و بستر سازی اولیه پروژه آغاز شد .

طی بازدید مقام عالی وزارت محترم راه و شهرسازی-جناب آقای دکتر نیکزاد - از محل کارخانه و پروژه در حال اجرای این شرکت در شهر جدید پرند، و با رهنمودهای آن مقام محترم ، این شرکت شروع به تحقیقات و آزمایشات تکمیلی در جهت بالاتر بردن کیفیت اجرا و همچنین سرعت بیشتر اجرا نمود و پس از بررسی های تکمیلی کارشناسان متعدد ، کارخانه تولید قطعات ، با تکنولوژی داخلی و با نظارت کامل و دقیق کارشناسان مجرب داخلی ، تحت استاندارد های جهانی در محل پروژه راه اندازی گردید و با این حرکت ، کارشناسان توانای ایرانی نشان دادند «ما می‌توانیم» سرلوحه کارهای هر ایرانی است.

در حال حاضر چه تعداد واحد مسکونی در شهر جدید پرند و سنندج در دست ساخت دارید؟ و از کدام فناوری نوین در ساخت واحدها استفاده نموده اید؟

تعداد ۹۶۰ واحد مسکونی در پرند و تعداد ۲۰۰۰ واحدمسکونی در سنندج با سیستم نوین نیمه پیش ساخته بتنی k در حال اجرا می باشد .

ویژگی های بارز سیستم پیش ساخته بتنی k چیست؟

سیستم K فن آوری ساخت قطعات نیمه پیش ساخته بتن آرمه برای اجزائی همچون تیر ، ستون ،سقف، دیافراگم ها ،دیوارهای برشی و همچنین پله ها در سازه‌های بتنی می باشد که از طریق اتصالات و بتن ریزی درجا در کارگاه ساختمانی بر روی یکدیگر سوار و متصل می شوند. وابستگی به مفهوم سازه های بتنی این توانایی را به سیستم K داده است که سیستم بخوبی توانایی تحمل بارهای ثقلی و جانبی وارده را داشته باشد. قابل ذکر است این سیستم دارای کیفیت و مقاومت بتنی بسیار بالایی می‌باشد که همین امر باعث یکپارچه بودن مقاومت کلیه قطعات بتنی پیش ساخته می شود؛ کلیه اجزاء سازه بتنی ساختمان ساخته شده با سیستم پیش ساخته بتنی K ، مقاومت یکسان در برابر زلزله را امکان پذیر می سازد. در این سیستم با استفاده از بتن ریزی درجا در محل اتصالات تیر به ستون ، پیوستگی کل سازه نیز به خوبی تأمین می‌گردد.

نوسان بازار جهانی بر قیمت تمام شده برخی از سیستم‌های متداول صنعتی سازی تأثیر گذار است، آیا استفاده از سیستم K نیز متأثر از این نوسانات خواهد بود؟

بر خلاف برخی سیستم های نوین که بازار جهانی اعم از بازار نفت و مصالح تاثیر گذار در قیمت تمام شده کار می باشد ، مواد اولیه و مصالح مورد نیاز اجرا با سیستم نیمه پیش ساخته k همان مواد و مصالحی است که در سیستم سنتی مورد نیاز می باشد . تاثیر قیمت مصالح و تجهیزات برسیستم سنتی و سیستم نیمه پیش ساخته k همانند هم می باشد.

مزایای استفاده از سیستم K در مقایسه با روشهای دیگر صنعتی سازی چیست؟

این سیستم نسبت به سیستم های متداول، نیاز به زمان کمتری جهت ساخت دارد و به علت نیمه پیش ساخته بودن المانها در اجرا، نیروی کمتری جهت نصب و ساخت مورد استفاده قرار می گیرد. و نیز به دلیل پیش ساخته و کارخانه ای بودن اکثر قطعات، دور ریز مصالح بسیار کم می باشد و در مجموع هزینه ای این سیستم نسبت به سیستم‌های متداول بسیار کمتر است.

همچنین نیاز به قالب بندی در این سیستم بسیار کم می باشد و به علت امکان کنترل کیفیت در کارخانه از کیفیت بالایی برخوردار است.

سیستم K دارای کیفیت و مقاومت بتنی بسیار بالایی می باشد که همین امر باعث یکپارچه بودن مقاومت کلیه قطعات بتنی پیش ساخته می شود؛ کلیه اجزاء سازه بتنی ساختمان ساخته شده با سیستم پیش ساخته بتنی سیستم K ، مقاومت یکسان در برابر زلزله را امکان پذیر می سازد. در این سیستم با استفاده از بتن ریزی درجا در محل اتصالات تیر به ستون ، پیوستگی کل سازه نیز به خوبی تأمین می‌گردد