نیمی از مسکن مهر استان تهران در شهرستان رباط کریم قرار دارد

بیژن سلیمان پور سرپرست فرمانداری شهرستان رباط کریم در گفتگو با خبرنگار دنیای اقتصاد مطالب مهمی را در ارتباط با این شهرستان و پروژه مسکن مهر عنوان نمود که در ذیل می‌خوانید: پتانسیل ها و ظرفیت های شهرستان رباط کریم و اهم فعالیت های فرمانداری در یک سال گذشته را تشریح کنید؟

شهرستان رباط کریم با جمعیتی نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر و به واسطه موقعیت جغرافیایی مناسب و قرار گرفتن در مسیر محورهای مواصلاتی جاده ساوه ، اتوبان قم ، راه آهن جنوب و همجواری با فرودگاه بین المللی حضرت امام خمینی (ره) و احداث نمایشگاه بین المللی و ایجاد نمایشگاه چوبی و احداث مترو، وجود بزرگترین سیلوهای فلزی کشور با ظرفیت ۱۲۰هزارتن و انبارهای طریق القدس و شهید مدرس دارای ظرفیتهای بالایی است.

در زمینه زیرساختها نیز موقعیت بسیار مناسب و مستعد سرمایه گذاری را دارد و هم اکنون بیش از ۲هزار واحد صنعتی در این شهرستان مشغول فعالیت هستند . ۲ شهرک صنعتی مصوب و ۳ منطقه صنعتی موجود در شهرستان نیز هم از نظر اشتغال زایی و هم از لحاظ تولیدات و رونق اقتصادی بسیار حایز اهمیت هستند، به طوری که هم اکنون ۴۰شرکت صنعتی بزرگ در شهرستان، محصولات خود را به بیش از چهل کشور آمریکایی، اروپایی و آسیایی صادر می کنند .

از نظر کشاورزی هم ۶۸۰۰هکتار زمین مستعد برای کشت وجود دارد که در حال حاضر ۱۵۰۰ هکتار زیر کشت قرار گرفته و با انتقال آب کانال محمدیه قطعا این رقم افزایش خواهد یافت .

همچنین وجود دانشگاههای آزاد رباط کریم و پرند ، مرکز آموزش فنون هوایی و دانشگاههای پیام نور و هنرستانهای مجهز فنی و حرفه ای و دوحوزه علمیه ،از دیگر ظرفیتهای این شهرستان است .

فرمانداری در ایجاد زمینه های مختلف و پیگیری نیازهای شهرستان و انجام ماموریتهای ذاتی خود ، از حیث نظارت بر نحوه خدمات رسانی دستگاههای اجرایی اقدامات ارزنده ای را داشته است . در زمینه عمرانی هم بهره برداری از بیش از ۲۰طرح عمرانی ، صنعتی و آموزشی در هفته دولت امسال با اعتباری بالغ بر ۱۴۶ میلیارد تومان که بنابر اعلام دکتر تمدن استاندارمحترم تهران رتبه اول را در استان از حیث اعتبارات پروژه های هفته دولت داشته است ، بخشی دیگر از پیگیری ها و فعالیتهای فرمانداری بوده است .

برای آینده نیز بر اساس کارهای کارشناسی که در حوزه تملک دارایی های سرمایه ای و برنامه‌ریزی های انجام شده ، اقدامات خوبی پیش بینی شده است .

آیا طرح مسکن مهر، توانست انتظارات را برآورده کند؟

یکی از مشکلاتی که در سالهای قبل جزو دغدغه‌های اصلی مردم بوده ، تهیه مسکن و یک سرپناه مناسب بوده است که در دولت جناب آقای دکتر احمدی نژاد در زمینه احداث مسکن مهر ، بارقه امیدی در دل مردم روشن شد که الحمدالله هم اکنون در حال به ثمر نشستن است و چندین هزار واحد نیز تاکنون به بهره برداری رسیده است .

اجرای طرح مسکن مهر علاوه بر تامین مسکن میلیونها خانوار در کشور ، نمایشی از توانمندی ایران اسلامی در زمینه تولید انبوه مسکن در مدت زمان کوتاه است.

چند واحد مسکن مهر در شهرستان رباط کریم در حال ساخت می باشد و کار اجرایی آن از چه تاریخی شروع شد؟

پروژه مسکن مهر در رباط کریم از اواخر سال ۱۳۸۸ کلید زده شد و الآن که در نیمه سال ۹۰ قرار داریم ، ۲هزار واحد به بهره برداری رسیده و چندین هزار واحد هم در مرحله افتتاح قرار گرفته است .

تعداد کل واحدهای مسکن مهر شهرستان رباط کریم نزدیک به ۱۱۷ هزار واحد است که این شهرستان این افتخار را دارد که ۵۰ درصد مسکن مهر استان تهران را به خود اختصاص داده است و به عنوان پایتخت مسکن مهر نیز نامیده می شود.

تشکیل شورای مسکن مهر و برگزاری جلسات متعدد جهت تسهیل در اجرای پروژه های مسکن مهر موفقیت آمیز بوده است؟

به ثمر نشستن طرح مهم مسکن مهر و نتایج ارزشمند آن ، موید این مطلب است که شورای مسکن استان و شهرستان، بسیار موثر تشکیل شده اند و خروجی آنها ، هماهنگی بین بخش‌های مختلف و تسهیل زمینه زیرساختها و رفع مشکلات و موانع موجود بوده است؛ و از آنجا که فرماندار رییس شورای مسکن شهرستان نیز هست، یکی از اولویت های خود را طرح ملی مسکن مهر قرار دادیم و هرجا نیازمند پیگیری بوده، وظیفه خود را انجام داده ایم.

تعامل ادارات فعال در زمینه مسکن مهر مطلوب بوده است؟

ادارات زیادی در این باره فعالیت داشتند که می توان از شرکت عمران شهرجدید پرند ، اداره تعاون ، شهرداری ، تعاونی های مسکن مهر و ادارات خدمات رسان مانند آب، برق، گاز و مخابرات نام برد که تعامل بسیار خوب و شایسته‌ای داشته اند.

پروژه های مسکن مهر شهرستان رباط کریم در چه مرحله ای قرار دارد؟

پیشرفت طرح بسیار خوب و قابل توجه بود و هم اکنون نیمی از ۱۱۰ هزار واحد در شهرپرند و ۶۸۰۰ واحد در پروژه آبشناسان در شرف بهره برداری هستند.

البته همان طور که اشاره شد، ۲ هزار واحد از این پروژه خرداد ماه امسال با حضور وزرای محترم راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت و استاندار محترم تهران افتتاح گردید و بقیه واحدها نیز طبق زمان بندی مشخص شده تکمیل و به بهره برداری می رسد.

آیا طرح مسکن مهر به اشتغال در شهرستان رباط کریم کمکی کرد؟

اشتغالی که از رهگذر احداث مسکن مهر ایجاد شده، بسیار چشمگیر است. به طوری که طبق نظر کارشناسان احداث ۱۱۷ هزار واحد مسکونی، برای بیش از ۱۵۰ هزار نفر اشتغالزایی می کند و با توجه به آماده افتتاح شدن نیمی از این تعداد، تاکنون برای بالغ بر ۷۰ هزار نفر شغل ایجاد شده است .

آیا مسئولین از پروژه های مسکن مهر بازدید داشته اند؟

همه مسئولان در سطوح مختلف با توجه به اهمیت طرح و تلاش برای تحقق برنامه های دولت، به طور مستمر از پروژه مسکن مهر شهرستان رباط کریم بازدید کرده و می کنند که می توان به بازدیدهای مکرر و مستمر جناب آقای مهندس نیکزاد وزیر پرتلاش راه و شهرسازی و جناب آقای دکتر تمدن استاندار محترم و سختکوش تهران اشاره کرد .

مسئولان شهرستان نیز به طور مرتب پیگیر این طرح هستند و از آن در زمانهای مختلف بازدید می کنند .

همچنین در یک سال گذشته نیز روسای جمهوری ترکیه و ونزوئلا و وزرا و سفرای چند کشور از طرح مسکن مهر شهرستان رباط کریم بازدید کرده اند که تنها دیدن بخشی از این پروژه عظیم، حیرت و تحسین آنان را در پی داشته است .