تجربه تنوع و کیفیت خدمات در بانک ملت

اشاره: بانک ملت به موجب مصوبه‌ی مورخ ۲۹ آذر ۱۳۵۸ مجمع عمومی بانک‌ها از ادغام چندین بانک در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۵۹ تشکیل و تحت شماره ۳۸۰۷۷ در اداره‌ی ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید.به استناد مجمع عمومی فوق‌العاده بانک‌ها مورخ ۱۷ فروردین ۸۷ و تصویب نامه هیات محترم وزیران مورخ ۲ مرداد ۸۶ شخصیت حقوقی بانک ملت به سهامی عام تبدیل گردید. بانک ملت در حال حاضر با سرمایه ۱۳۱۰۰ میلیارد ریال به‌عنوان یکی از بزرگترین بانک‌های کشور در حال فعالیت است . مهم‌ترین راهبردهای بانک ملت توسعه‌ی فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت روابط مشتریان، بهبود کیفیت خدمات، توسعه منابع انسانی و بهبود شاخص‌های عملکرد است. برای دستیابی به این راهبردها، اهدافی همچون رشد و بهره‌وری بانک، سوددهی و ارائه خدمات مناسب به مشتریان، شناخت نیازها و دسته‌بندی مشتریان و فرآیندهای مربوط به سود، آموزش‌های استراتژی محور، فن‌آوری نوین بانکی و همسوسازی اهداف فردی، بخشی و سازمانی ترسیم شده‌است.در ادامه گزارشی از خدمات متنوع و تسهیلات متعدد بانک ملت برای هموطنان گرامی ارایه می شود:

بانک ملت به عنوان بزرگترین بانک خصوصی کشور در سال ۱۳۸۷ با سرمایه اسمی ۱۳۹ هزار میلیارد به جرگه بانکهای خصوصی پیوست. بانک ملت به عنوان پانصدوبیست و سومین بانک دنیا و به عنوان بزرگترین بانک خصوصی بالغ بر ۲۵% کل منابع کشور رامدیریت می نماید.گستره خدمات بانکی دربستر بانکداری الکترونیک و تنوع چشمگیر محصولات بانک و نیز اعطای تسهیلات بر اساس طبقات مختلف شغلی رتبه نخست مصارف را در بین بانکها از آن بانک ملت کرده است .مشارکت بانک در طرحهای ملی و زیربنایی منجمله طرح جایگزینی خودروهای فرسوده ، طرح خرید نقدی گندم از کشاورزان ، ثبت نام حج عمره ، مشارکت در طرحهای پتروشیمی و طرحهای انرژی و سوخت و مشارکت در طرح ملی پرداخت الکترونیک بهای سوخت، بانک ملت را به عنوان بانک پیشرو در اقتصاد کشور و بانکی مردمی مطرح نموده است، به گونه ای که در سال گذشته به واسطه مشارکت در طرحهای انرژی بانک ملت را بانک انرژی خواندند.بانک ملت در بستر خدمات الکترونیک با توجه به زیرساختهای ایمن و قدرتمند توانسته خدمات متنوعی را از طریق اینترنت ارائه نماید.بانکداری اینترنتی ، کارتهای متمرکز و ارائه بسیاری خدمات در قالب بانکداری اینترنتی منجمله پرداخت اقساط ، ارسال و دریافت انواع حوالجات بانکی و بین بانکی پرداخت قبوض و دریافت و ارسال صورتحساب ونیز خدمات ویژه جهت مشتریان خاص که فعالیت مالی آنها متعدد و با تراکنش بالا می باشد در قالب سامانه محب (مدیریت حسابهای بانکی) و ارائه سرویس و خدمات با استفاده از تلفن همراه در قالب برنامه موبایل بانکینگ و نیز امکان استفاده از یک حساب به جای چندین حساب با استفاده از ابزارهای مختلف ومتنوع توانسته طیف وسیعی از خدمات بانکی را از آن خود نماید. امکان اتصال چندین کارت متمرکز به یک حساب تحت عنوان کارت خانواده وتعیین سقف برداشت جداگانه برای هر عضو خانواده امکان مدیریت و نقل و انتقال وجوه را در کوچکترین واحد اجتماع( خانواده ) به خوبی فراهم نموده است.

در خصوص انواع کارتهای متمرکز می توان ادعا نمود که بانک ملت بنا به نیازهای وسیع جامعه اقدام به صدور انواع کارتهای متمرکز نموده که اهم آنها ۱ -زائر کارت ۲ -بن کارت ۳ -اصناف کارت ۴ - ملت کارت بازرگانی ودر نهایت کارت اعتباری می باشد.

پایانه فروشگاهی pos بانک ملت نیز ۲۲۰ هزار واحد فروشگاهی وخدماتی را به شبکه بانک ملت متصل نموده است. این دستگاه با قابلیتهای وسیعی که در بستر نرم افزار خوددارد، امکان واریز آنی وجوه را فراهم نموده است. لازم به ذکراست که این دستگاه نه تنها هیچگونه کارمزدی را به هیچ استفاده کننده خود اعم از فروشنده ویا خریدار تحمیل ننموده بلکه در هر ماه و هر فصل جوایز خاص و ویژه ای را چه به صورت آنی وچه در قالب قرعه به استفاده کنندگان خود اختصاص می دهد .امکانات دیگری چون پرداخت قبوض ،خرید شارژ سیم کارت اعتباری حواله بانکی درداخل بانک ملت ،امکان اتصال به pc (کامپیوتر)وامکان واریز چند حسابی ودر نهایت اعطای تسهیلات در قالب بسته اعتباری پذیرندگان از دیگر خدمات مربوط به pos (پایانه) فروشگاهی می شود .

در پرداخت الکترونیکی بهای سوخت با ایجاد ۲ برنامه به صورت آنلاین وآفلاین، امکان پرداخت بهای سوخت را به خوبی فراهم نموده است .دراین خصوص سیستم آفلاین با استفاده از کیف پول الکترونیک وامکان ذخیره سازی بهای سوخت در بستر کارت سوخت علاوه بر شرکت در قرعه کشی جوایز کیف پول کارت سوخت با قابلیت شارژ در شعب بانک ملت، دستگاههای کارت خوان ونیز مراکز پلیس+ ۱۰ برای کل مشتریان بانک ملت امنیت خاطر به همراه کاربری آسان به همراه داشته است.

باشگاه مجازی

مشتریان بانک ملت:

این باشگاه ، از طریق سایت اینترنت بانک برای کل مشتریان بانک ملت قابل استفاده می باشد، به این ترتیب که همزمان با استفاده از خدمات اینترنتی بانک منجمله (خرید از دستگاههای کارت خوان بانک ملت ،شارژ کیف پول الکترونیکی ،کارت سوخت اینترنتی ،پرداخت اینترنتی قبوض و.........) امتیازاتی برای هر استفاده منظور گشته که به جمع امتیاز اقساطی مدت معین تسهیلات وپاداش نقدی در قالب کارت هدیه اختصاص می یابد.

انواع حسابهای جاری

تنوع مشتریان در بانک ملت ، بانک را بر آن داشت که در هر حساب ، مشتریان خود را طبقه بندی نماید به طور مثال در حساب جاری، مشتریان بانک به چهار گروه تقسیم شده اند و برای هر گروه بر اساس میزان فعالیت ، تمرکز فعالیت استفاده از تسهیلات در قالب ضمانت نامه و اعتبار اسنادی امکانات بانکی و غیر بانکی در نظر گرفته است. در حال حاضر حسابهای جاری بانک ملت به ۴ گروه تقسیم می‌شود: ( مهان،شایان، پویان، جام)، هرچه میزان عملکرد و گردش مالی مشتری در حساب جاری با بانک ملت بیشتر شود زمینه ارتقاء از سطح جام به سطوح بالا و در نهایت مهان بیشتر فراهم می گردد و به همین نسبت میزان استفاده از خدمات بانکی و غیر بانکی نیز بیشتر می شود بطور مثال خدمات بانکی مثل معافیت از پرداخت کارمزد و خدمات غیر بانکی مثل امکان بیمه و ...

مصارف

گشایش انواع اعتبارات اسنادی اعم از دیداری و مدت دار و داخلی و خارجی و ..... از اهم خدماتی است که بانک علاوه بر گشایش آنها امتیازاتی را برای مشتری در قالب ارتقاء سطح حساب های جاری قائل می شود .

صدور ضمانت نامه ها و ...

کارت اعتباری و کارت اعتباری ویژه

اعطای تسهیلات در قالب بسته های مختلف به شرح زیر:

بسته پیمانکاران

پزشکان

اصناف

پذیرندگان pos

جایگاهداران سوخت

و طرحهای مختلف منجمله

حقوق ملت ،نوید ، متخصصین،تامین کالا.