طرح توسعه دوم در دستور کار سیمان شمال است

*فریدون حسنی: این طرح با پیش بینی حدود ۵۰ میلیارد ریال اعتبار در آینده نزدیک بمرحله اجرا در می آید با برگزاری مجمع عمومی شرکت سیمان شمال و ایجاد تغییراتی در ساختار مدیریتی و هیات مدیره این شرکت گمان می رود تلاش برای حل مشکلات فراروی مجموعه وارد مرحله جدیدی شود.فریدون حسنی، مدیر عامل کارخانه سیمان شمال هفته گذشته پس از برگزاری مجمع عمومی سهامداران این شرکت که با حضور نمایندگان سهامداران عمده از جمله توسعه سرمایه‌گذاری صنایع سیمان (با ۸۵/۴۰درصد از کل سهام)، مدیریت سرمایه گذاری بانک ملی، بانک مسکن، بیمه ایران و شرکت تدبیر برگزار شد از اقدامات صورت گرفته برای حل مشکلات شرکت خبر داد.او با اشاره به اختلاف نظر با دارایی رودهن از ارجاع این پرونده به کمیسیون حل اختلافات مالیاتی پرده برداشت. تا آن جا که به بدهی ها مربوط می شود شرکت با سازماندهی منابع مالی موفق به پرداخت به موقع همه بدهی های ریالی در موعد مقرر شده ولی متاسفانه در بخش بدهی ارزی به دلیل نوسان قیمت ارز بخشی از این بدهی معوق شده است.

یکی از جدی ترین مشکلات کارخانه اختلاف نظر بر سر چگونگی پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (قبل از تجمیع عوارض) به طرف های ذینفع است. منابع محلی (روستای مجاور کارخانه) خواستار دریافت ۱درصد از این عوارض است در حالی که شهرداری های بومهن و پردیس هم ادعای مشابهی دارند.

اگرچه این مشکل به طور طبیعی باید با نظر مراجع حقوقی ذیصلاح حل شود اما با وجود پرداخت این ۱درصد به شهرداری بومهن متاسفانه شهرداری پردیس هم خواسته مشابهی دارد و معادل ریالی این ۱درصد حدود پانصد میلیون تومان را از حساب شرکت برداشت کرده که رایزنی و پیگیری حقوقی برای حل این مشکل همچنان ادامه دارد.

حسنی که سابقه فعالیت ۲۳ ساله در سیمان شمال را دارد و در بخش های مختلف این واحد کار کرده و تجربه فعالیت در همه رده های مدیریتی شرکت را در کارنامه خود دارد و از دوسال پیش سکان هدایت کارخانه را به دست گرفته است. کمتر از ۴ ماه است که به عنوان مدیر عامل در راس این شرکت شروع بکار کرده است.

به گفته حسنی ،ظرفیت تولید سیمان شمال ۴هزار تن سیمان خاکستری و ۲۶۰تن سیمان سفید است.ظرفیت این واحد تا سال ۱۳۸۷ حدود ۲ هزار تن بود که با بهره برداری از فاز توسعه شرکت به دو برابر افزایش یافت اما به دلیل مشکلات ناشی از عدم تحویل کامل پروژه از سوی شرکت پیمانکار خارجی و مشکلاتی که در برج خنک کننده کلساینر پیش آمد ظرفیت عملی هیچگاه از ۳۶۰۰ تن سیمان خاکستری در روز فراتر نرفت.

با این وجود، شرکت سیمان شمال تلاش جدی و همه جانبه ای را آغاز کرده تا طرح توسعه دوم کارخانه را با تامین اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال بمرحله اجرا درآورد.این طرح که تنها مانع اجرای آن برخی از بندهای قرارداد منعقده با شرکت خارجی «سماگ» است با رایزنی‌های انجام شده در اولویت برنامه‌ریزی مدیزیت جدید سیمان شمال برای اجرا قرار دارد.سیمان شمال در عین حال یکی از معدود سیمان سازهای کشور است که قبل از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و افزایش فشار مالی بر واحدهای تولید سیمان کاهش هزینه های سربار از طریق تعدیل نیرو و افزایش بهره وری را در دستور کار قرار داد. در این راستا تعداد نیروهای سیمان شمال در این برنامه از ۴۶۰ به ۳۹۵ نفر کاهش یافت.

بر اساس اظهارات حسنی بخش اعظم مواد اولیه این شرکت از معدن کوه بادام واقع در ۹ کیلومتری تاسیسات تولیدی سیمان شمال تامین می شود. این معدن با استخراج سالانه ۷۰۰ هزارتن آهک از سال ۸۶ به یکی از تامین کنندگان اصلی مواد اولیه سیمان شمال تامین شده که چندی قبل مورد بازدید دکتر پورمقدم، معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنایع و معادن استان تهران قرار گرفت.حسنی ابراز امیدواری کرده با رفع مشکلات فراروی شرکت سیمان شمال این شرکت قدرتمندتر از همیشه در صحنه تامین نیاز سیمان در استان ایفای نقش کند.