آغاز به کار مجتمع صنعتی «تایرکورد» کرمانشاه در جشنواره بزرگ صنعت و معدن
مجتمع صنعتی تایرکورد کرمانشاه با اخذ جواز تاسیس شماره 2416- 12 در زمینی به مساحت 20 هکتار و با 35 هزار و 338 مترمربع سطح زیربنا جهت تولید منسوجات استخوانبندی تایر، تسمه نقاله و لاینرهای صنعتی در شهر کرمانشاه کیلومتر 13 جاده کرمانشاه- همدان، نرسیده به شهرک صنعتی فرامان احداث گردیده است.

ظرفیت تولید محصول این واحد صنعتی سالانه ۱۵ هزار تن است و میزان کل سرمایه گذاری آن یک هزار و۶۶۰ میلیارد ریال می باشد. هم اکنون ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۲ هزار نفر به شکل غیرمستقیم در این واحد تولیدی مشغول به کار هستند.
استاندار کرمانشاه به همراه فرماندار ، رییس سازمان صنایع و معادن استان، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی، مدیرکل اداره استاندارد، مدیرکل اداره کار و امور اجتماعی و تنی چند از مدیران عامل بانک های استان طی بازدید از مجتمع صنعتی ((تایر کورد)) ضمن گفتگو با مدیران مجتمع در جریان روند کاری این شرکت قرار گرفتند.
مهندس سید دادوش هاشمی پس از بازدید از بخش های مختلف مجتمع صنعتی تایرکورد کرمانشاه ، ضمن ابراز خرسندی از شروع به فعالیت مجتمع گفت: امیدواریم در آینده شاهد موفقیت‌های بیشتر این شرکت در عرصه تولید و سازندگی باشیم.
وی ضمن قدردانی از زحمات خانم فرزادنیا که با راه اندازی این مجتمع صنعتی موجبات اشتغالزایی افراد بسیاری را فراهم نموده است، گفت: خانم فرزادنیا از کارآفرینان نمونه استان است،که با پشتکار و جدیت توانست این کارخانه را به مرحله تولید برساند . وی افزود: از دغدغه های یک کارآفرین ایجاد خط تولید و تهیه و تجهیز ماشین آلات صنعتی است، چنین افرادی قابل تکریم و احترام هستند.
مهندس میترا فرزادنیا رییس هیات مدیره شرکت تایرکورد در ادامه به معرفی شرکت پرداخت و گفت: مجتمع صنعتی تایر کورد کرمانشاه تنها کارخانه در خاورمیانه است که علاوه بر منسوجات تایر اعم از پلی آمیدی و پلی استری و رایونی نسبت به تولید منسوج تسمه نقاله، منسوجات تک‌لاتاب، دولاتاب، سه لاتاب و همچنین لاینرهای صنعتی اقدام می نماید که این منسوجات تا کنون از خارج کشور تهیه می گردیده است.
وی افزود: تجهیزات به کار رفته در این مجتمع صنعتی، مجهز به مدرنترین فناوری روز دنیا از کشورهای فرانسه، بلژیک، آلمان و انگلستان همراه با انتقال دانش فنی و تکنولوژیک روز دنیا است. با نصب و راه اندازی این دستگاه های پیشرفته، امکان تولید و تامین سالانه 15 هزار تن از نیاز 45 هزار تنی کشور به منسوجات صنعتی تایر، تسمه نقاله و لاینرهای صنعتی مهیا شده است. فرزادنیا تصریح کرد: منسوجات پلی‌استری و پلی آمیدی مجتمع صنعتی تایر کورد کرمانشاه، به عنوان یکی از مواد اولیه اصلی صنایع لاستیک به شمار می‌رود که بخشی از این مواد تاکنون از خارج کشور تهیه می شده ولی با راه اندازی این مجتمع صنعتی، ضمن آنکه نیاز کشور به منسوجات پلی‌استری کاملا مرتفع می‌گردد، بلکه نیاز کشور به منسوجات پلی آمیدی تامین و خودکفایی نسبی نیز در این زمینه حاصل می شود.
رییس هیات مدیره شرکت تایرکورد ماموریت این شرکت را تولید سالانه ۱۵ هزار تن انواع منسوجات استخوانبندی تایر، تسمه نقاله و لاینرهای صنعتی با کیفیت مطلوب مورد نظر مصرف‌کنندگان در راستای رسیدن به خودکفایی صنعتی و تکنولوژیک دانست.
خانم فرزادنیا ماشین آلات خریداری شده جهت راه اندازی خط تولید را مطابق با استانداردهای جهانی بدین شرح معرفی نمود:
- مجموعه ماشین آلات تابندگی ساخت شرکت ریتر (Rieter) فرانسه.
- مجموعه ماشین آلات بافندگی ساخت شرکت پیکانول (Picanol) بلژیک.
- مجموعه تجهیزات فرآورش لاتکس ساخت شرکت تسل(zell) آلمان.
- مجموعه ماشین آلات دیپ ساخت شرکت تسل(zell) آلمان، که همگی با انتقال دانش فنی از معتبرترین تولید کنندگان اروپایی همراه بوده است.
در ادامه مهندس مهرداد فرزادنیا مدیر مجتمع تایرکورد ضمن معرفی فرآیندهای تولید با اشاره به فرآیند تابندگی گفت: در واحد تابندگی یک یا چند نخ پایه (یارن) اعم از پلی آمیدی، پلی استری و رایونی با هدف افزایش استحکام و ایجاد مقاومت سایشی و جلوگیری از باز شدن فیلامنت ها به یکدیگر تابیده و نخ کورد جدید با استحکام بالا و تعداد تاب استاندارد تولید می گردد.
وی محصولات میانی این بخش را، انواع نخ های کورد (تک لا، دولا و سه‌لا) صنعتی معرفی نمود.
مهندس فرزادنیا در ادامه به معرفی فرآیند بافندگی پرداخت و گفت: در واحد بافندگی دو مجموعه نخ تار و پود جهت تولید پارچه صنعتی (گریج فابریک) به صورت عمودی با عرض و تراکم متفاوت مورد نیاز مشتری بافته می شوند.
منسوجی که تار آن از نخ های تابیده شده و پود آن از نخ های پنبه ای تشکیل شده است به عنوان منسوج تایر و منسوجی که تار و پود آن از نخ‌های تابیده شده تشکیل گردیده است به عنوان منسوج تسمه نقاله و لاینرهای صنعتی شناخته می شوند.
وی محصولات این بخش را انواع منسوجات خام تایر، منسوجات خام تسمه نقاله و لاینرهای صنعتی عنوان کرد.
مهرداد فرزاد نیا به معرفی فرآیند آماده سازی محلول دیپ (فرآورش لاتکس) پرداخت و گفت:در این فرآیند محلول‌های مورد نیاز واحد آغشته‌سازی (دیپ) با نسبت های مشخص به وسیله مخازن متعدد استلن استیل و تجهیزات دقیق کنترل حجم، وزن و دما و با بهره‌گیری از سیستم کنترل مرکزی تولید می‌گردد.
کاربرد این محلول ها چسبندگی منسوج به کمپاند لاستیک است و محلول RFL و محلول Pre Dip به عنوان اصلی‌ترین محصول این واحد می باشد.
وی گفت: کلیه تجهیزات سخت‌افزاری، نرم افزاری و دانش فنی ساخت محلول‌ها از معتبرترین تولیدکنندگان اروپای غربی خریداری گردیده و مجتمع صنعتی تایر کورد کرمانشاه، تنها شرکت داخلی است که تجهیزات و دانش فنی تولید محلول‌های منسوج پلی استری و منسوج تسمه نقاله را دارد.
مدیر مجتمع صنعتی تایرکورد خاطرنشان کرد: محلول دیپ انواع فابریک پلی آمیدی، پلی استری، رایونی و محلول دیپ فابریک تسمه نقاله، جزء محصولات این بخش از تولید می‌باشند.
مهندس فرزادنیا در ادامه به فرآیند آغشته سازی (Dipping) اشاره کرد و گفت:فرآیندی است که در آن پارچه خام تحت شرایط دما و کشش به محلول شیمیایی ساخته شده (RFL) آغشته گشته تا علاوه بر ایجاد چسبندگی از طریق آغشته سازی فابریک خام به محلول دیپ، با اعمال تنشن های خاص و حرارت لازم و زمان های در معرض قرارگیری، خواص فیزیکی فابریک تامین و تثبیت گردد.
در این فرآیند ابتدا پارچه خام در قسمت ابتدای تغذیه و پس از آغشته‌سازی اولیه، رطوبت آن در خشک کن های متعدد گرفته و خواص آن با عبور از زون های حرارتی متعدد تثبیت می‌گردد تا محصول نهایی با عرض و متراژ مشخص بر روی شل های مورد نظر جمع آوری و بسته بندی گردد.
محصول نهایی تولید شده دارای خواص فیزیکی، شیمیایی و با ابعاد و متراژ مشخص می باشد که برای رسیدن به این مهم، علاوه بر خرید دقیق ترین تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری، نسبت به انتقال دانش فنی و تکنولوژیک آن نیز اقدام شده است.
همچنین وجود دو ایستگاه آغشته سازی و تجهیزات مربوط به آنها، علاوه بر امکان تولید انواع منسوجات تایر پلی‌آمیدی و رایونی، امکان تولید انواع منسوج تایر پلی استری و منسوج تسمه نقاله را که به ۲ مرحله دیپ نیاز دارد فراهم آورده که خود از مزایای این مجتمع صنعتی نسبت به سایر تولید کنندگان داخلی است.
مهرداد فرزادنیا مدیر مجتمع تایرکورد اظهار داشت: منسوجات استخوانبندی تایر (بایاس و رادیال) از جنس پلی‌آمید، رایون، پلی استر و منسوجات استخوانبندی تسمه نقاله در گریدها و کدهای متنوع به عنوان محصول نهایی این مجتمع صنعتی محسوب می شود.
خانم مهندس فرزادنیا رییس هیات مدیره شرکت تایرکورد در پایان ضمن تشکر و قدردانی از حضور استاندار محترم و هیات همراه در بازدید از سالن های تولید مجتمع خاطرنشان کرد: مجتمع صنعتی تایرکورد کرمانشاه به صورت رسمی در جشنواره بزرگ صنعت و معدن استان در آینده نزدیک توسط ریاست محترم جمهور ، افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.