نگاهی عمیق به تحولات اخیر بیمه‌ای در جهان این حقیقت را ثابت می‌کند که متولیان و اثرگذاران این صنعت بیش از تاکید و تکیه بر خلاقیت‌های فردی و ایجاد انگیزه در کارکنان و تقویت بنیان‌های مالی به ترسیم نقشه راه روی آورده اند و می‌کوشند با شناسایی مسیر حرکت به اهداف توسعه گرایانه خود دست پیدا کنند. صنعت بیمه در کشور ما هفت دهه را با فراز‌ها و نشیب‌های بسیار پشت سرگذاشته و هم اکنون در یک گذار مهم تاریخی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

سیاست‌های استعماری در سال‌های نخست فعالیت صنعت بیمه در کشور سبب شد موضوع تخصص گرایی و تربیت کارشناسان خبره چندان مورد توجه قرار نگیرد و بیمه در حد یک صنعت وارداتی باقی بماند هر چند در سال‌های اخیر سیاست‌های استکباری کشورهای سلطه گر ، شرایط را عوض کرد ،لکن هم اکنون صنعت بیمه کشور با توجه خاص به تربیت نیروهای متخصص و فراگیری علم روز ، در مسیر تازه‌ای قدم بر می‌دارد.

هر صنعتی ، حلقه‌های مفقوده‌ای دارد که روند توسعه و پیشرفت و نیل به اهداف بلند را با مشکل روبرو می‌کند. کم اعتنایی به موضوع "تنوع رشته‌های بیمه‌ای" و تمرکزگرایی بر روی چند رشته بیمه‌ای خاص نظیر "شخص ثالث" بی تردید مهمترین حلقه مفقوده صنعت بیمه کشور ما به شمار می‌رود.

در یکی دو سال اخیر بویژه از زمان تغییر مدیریتی دربیمه مرکزی تلاش فراوان مصروف شد که آموزش نیروی انسانی را جدی گرفته و به پرورش نیروهای متخصص بویژه کادرفنی همت گمارده شود .همچنین توسعه رشته‌های جدید بیمه‌ای بخصوص بیمه‌های زندگی در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه مورد استقبال نیز واقع گردید.

خوشبختانه امروز به شهادت نهادهای معتبر علمی ، مجلات مرجع بین المللی و مراجع رسمی بیمه‌ای جهان، صنعت بیمه کشور با شتاب مناسب به سمت تحقق اهداف بزرگ خود حرکت می‌کند که کسب مقام نخست جهان در شاخص رشد حق بیمه تولیدی گواهی بر این مدعاست.

صنعت بیمه نخستین گام خود را در مسیر نهادینه سازی فرهنگ بیمه و شناسایی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های آن به افکار عمومی برداشته و در گام دوم با تخصصی سازی شرکت‌های بیمه‌ای به همگانی تر شدن این صنعت کمک کرده است و حالا با برداشتن گام سوم در میدان رقابت‌های بزرگ بین المللی ادامه خواهد داد.

ما امروز فقط به فکر حفظ دستاوردهای گذشته نیستیم بلکه قصد داریم با تمسک به علم و فن آوری روز دنیا و تقویت بار فنی و دانش تخصصی ، خود را به عنوان یکی از قطب‌های بزرگ بیمه‌ای جهان مطرح و معرفی کنیم که طلیعه آن دستاوردهای ما در حوزه اتکایی است که پرداختن به آن مجالی فراخ تر می‌طلبد.

امسال ، تبریک سالروز ۱۳ آذر رنگ و بوی دیگری دارد.تولد چند شرکت جدید بیمه‌ای که به صورت تخصصی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد دستاورد کوچکی نیست که به آسانی بتوان از کنار آن گذشت. در کنار راه اندازی این شرکت‌ها موضوع تقویت و شکوفایی شرکت‌های دیگر نیز به شیرینی جشن روز بیمه می‌افزاید.

حلاوت این جشن به کام تمامی بیمه یاوران و بیمه باوران گوارا باد.