مناسب‌ترین جایگزین کابل در انتقال نیرو
مدیریت کل بخش باسداکت LS در دفتر شرکت سایا سیستم تاواتاو
معرفی شرکت سایا سیستم تاواتاو
گروهی از مهندسین مجرب و مدیران شاغل در صنعت ساختمان پس از حدود ربع قرن تجربه و فعالیت در پروژه های بزرگ کشور، برآن شدند تا با معرفی و گسترش یکی از تکنولوژی های روز دنیا باسداکت، ایده و قدمی نو درراستای بهینه سازی این صنعت ایجاد نمایند.

این گروه با هدف نوآوری، افزایش سرعت اجرا و سطح ایمنی در پروژه های کشور و با توجه به مزایای متعدد سیستم باسداکت به منظور طراحی، تأمین و اجرای کاملا تخصصی آن اقدام به تشکیل شرکت «سایا سیستم تاواتاو» نموده است.
پس از حدود دو سال تحقیقات گسترده و مذاکره و مکاتبه با تولیدکنندگان خوش نام در سطح دنیا و بازدید از برخی کارخانجات تولید باسداکت به منظور انتخاب یک شرکت تولید کننده بین المللی منطبق با استانداردهای معتبر جهانی، شرکت LS Cable & System کره جنوبی به دلیل امکانات، سابقه کار در پروژه هائی با کاربری های گوناگون، کیفیت قطعات و به ویژه دارا بودن قیمت رقابتی به عنوان بهترین گزینه مد نظر قرار گرفت که پس از حضورمدیریت کل بخش باسداکت شرکت مذکور در ایران، قرارداد توافق همکاری نوشته و در مقابل شرکت کره ای هم با توجه به سطح دانش فنی و اجرایی موسسین، سهامداران و کارکنان و همچنین تواناییهای دیگر، شرکت «سایا سیستم تاواتاو» را به عنوان نماینده رسمی و انحصاری خود درایران در زمینه باسداکت انتخاب نمود.
در راستای اهداف تعریف شده، شرکت سایا سیستم تاواتاو با عزمی راسخ با جذب وآموزش مهندسین کارآمد و برگزاری سمینارهای آموزشی، گامی هرچند کوچک در شناساندن، طراحی و اجرای سیستم باسداکت در پروژه های مختلف برداشته و با توجه به مزایای فراوان این سیستم نسبت به سیستم سنتی کابل سعی بر آن داشته تا علاوه بر کاهش قیمت تمام شده، ایمنی و افزایش بهروری، نقش خود را در بالا بردن سطح کیفی پروژه ها ایفا نماید. همچنین اهمیت به اصول و تعهدات نسبت به مشتریان همراه با توجه به ارزشهای سازمانی، نیروهای متخصص ورابطه موثر با تامین کننده بین المللی، ما را در ارائه خدمات به انواع مشتریان محترم خود پویاتر می نماید.
مقدمه
بدون تردید یکی از مباحث مهم در اجرای پروژه های صنعتی و ساختمانی، مبحث انتقال انرژی الکتریکی می باشد. استفاده از سیستم کابل همراه با سینی کابل، نردبان ها، براکت ها و تابلوهای توزیع به عنوان یک سیستم انتقال سنتی در کشور ما شناخته شده است. این در حالی است که امروزه در کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای در حال توسعه، استفاده از سیستم باسداکت جایگزین سیستم سنتی کابل و متعلقات آن شده است. انتقال انرژی الکتریکی همچون سایر بخش ها مبتنی بر روش های جدید و پیشرفته، که موجب کاهش هزینه ها و قیمت تمام شده و به موازات آن افزایش کارائی و سهولت در اجرا و بهره برداری می‌باشد، انجام می گیرد.
تاریخچه پیدایش باسداکت (Busduct)
در سال ۱۹۲۰ میلادی یعنی حدود ۸۸ سال پیش در آمریکا، اولین ایده پیدایش باسداکت بوجود آمد.در این سال شرکت جنرال موتورز (General Motors) با توسعه واحدهای مختلف تولیدی خود با مشکل بزرگی دست به گریبان بود. تعدد تجهیزات برقی عموما با آمپراژهای بالا و لزوم جابجایی آنها و همچنین ازدحام کابل هایی که وظیفه انتقال برق از تابلوهای توزیع برق را تا دستگاهها برعهده داشتند، همه و همه باعث گردید این مشکل با شرکت جنرال الکتریک (General Electric) مطرح گردید و این شرکت پس از طراحی‌ها و تئوری های مختلفی که بررسی نمود برای اولین بار باسداکت هوا عایق را با بدنه فلزی طراحی و به شرکت جنرال موتورز ارائه نمود. با ورود باسداکت و جایگزینی این سیستم بجای سیستم سنتی کابل، حجم زیادی از کابلهای برق بعلاوه سینی های حامل کابلها، نردبان کابلها (لدرها) و همچنین تعداد زیادی از تابلوهای توزیع برق حذف گردیدند و بجای آنها، کانالهای پیش ساخته مدولار با قابلیت جابجایی آسان و سریع و توانایی انتقال و توزیع برق در ظرفیتهای بالاتر جایگزین شدند.
پس از شرکت جنرال الکتریک، به مرور زمان شرکتهای بزرگ و مطرح دیگری همچون وستینگهاوس (Westinghouse) وSQD آمریکا، تله مکانیک (Telemechanique)، نرمابار(Normabarr) و سیم الکترو(Simelectro) فرانسه و زیمنس(Siemens) و مولر(Muller) آلمان به تولید باسداکت در طبقه بندی های مختلف از نظر ولتاژ و عایق پرداختند و از سال ۱۳۵۴ در ایران هم سیستم باسداکت شناخته و وارد گردید و تا قبل از انقلاب اسلامی، در حدود ۸۰ صنعت و موسسه به باسداکتهای وارداتی عمدتا آمریکایی(GE) مجهز گردیدند. بطور کلی سیستم باسداکت یکی از سیستمهای موثر و کارآمد در توزیع برق تولید ی از منابع با ارزش می باشد.

عکس ۱ : قطعات ارتباطی باسداکت


باسداکت چیست؟
باسداکت (باسبار ترانکینگ) کانال پیش ساخته الکتریکی با بدنه فلزی تمام بسته است که شمش هادی مسی یا آلومینیومی عایق شده در داخل آن جاسازی شده و در انواع قطعات طولی و غیره با ابعاد مختلف تولید شده و بوسیله بلوک اتصال به سادگی به یکدیگر متصل میگردند. سیستم با سداکت اصولاً سیستم پیش ساخته ای است مشابه یک تابلو گسترده که جایگزین کابل، سینی کابل و تابلوهای توزیع می گردد با این تفاوت که امکان انشعاب بصورت کشویی (Draw-out) را در فواصل معین در طول فراهم می سازد. به عبارت دیگر باسداکت یک راه حل تکنیکی متنوع و منعطف برای هر نوع پروژه ای است.

عکس ۲: نمایی از باسداکت


باسداکت انتقال (Feeder) بعنوان ناقل انرژی بین دو نقطه عمل می کند و باسداکت توزیع یا انشعابی وظیفه توزیع انرژی را به عهده دارد که دارای دریچه هائی است که امکان اتصال جعبه های انشعاب (Tap-off Unit) به شمشهای داخل باسداکت را فراهم می‌آورد. امروزه سیستم باسبار ترانکینگ در رنج متنوعی از نظر ولتاژ (LV & HV) در پروژه‌های مختلفی نظیر: کارخانه ها، مراکز فروش، انبارها، کارگاه ها، ساختمانهای اداری، تجاری و مسکونی قابل استفاده است.
استفاده از سیستم باسداکت نسبت به سیستمهای سنتی رایج در انتقال برق قدرت مزایای فراوانی دارد که برخی از مهمترین آنها به قرار زیر است:
ظرفیت بالای عبور جریان
اشغال فضای بسیار کم (ابعاد کوچک) و تاثیر صرفه اقتصادی ناشی از آن در پروژه ها (به دلیل قیمت زمین)
سرعت و سهولت نصب و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده
قابلیت تحمل ضربه و مقاوم در برابر حمله جانوران موذی (جوندگان)
مقاوم در برابر شرایط نامساعد جوی (تابش آفتاب، باران، سرما و گرمای شدید)
مدولار بودن سیستم (امکان تغییر در طراحی توزیع بدون هر گونه هزینه اضافی)
حذف تقریبی تعمیر و نگهداری
وزن کمتر
آرامش ذهن مشاوران، پیمانکاران و کارفرمایان با توجه به ایمنی بالای سیستم
افزایش تنوع و قابلیت انطباق پذیری در طراحی با توجه به نیاز های پیش بینی نشده در آینده
استفاده از بدنه آلومینیومی برای اتصال به زمین (Earthing)
غیر قابل اشتعال
تبادل حرارت سریع
پایین بودن امپدانس و افت ولتاژ کم
قابلیت انشعاب گیری آسان و عدم نیاز به تابلوهای توزیع (عکس ۳)

عکس ۳ : انشعاب گیری از خط اصلی
نمودار 1: نمودار مقایسه هزینه های مستقیم و غیر مستقیم


شرکت LS
شرکت LS در مسیر رشد برای مبدل شدن به یک تامین کننده پیشرو برای ارائه خدمات تخصصی به مشتریان قرار دارد . در این راستا، تمامی پرسنل شرکت LS درهدف ایجاد شرکتی در سطح جهانی که به عنوان اولین شریک خلاق می تواند تلقی شود سهیم بوده و مشارکت دارند. کمپانی LS با در نظر گرفتن شرایط همواره متغیر بازار و برای دستیابی به بهترین و کارآمدترین راه حلها، تلاش برای گسترش تکنولوژی جهانی را مدنظر داشته و به منظور نوآوری مستمر در محصولات و خدمات، همواره ارتباط نزدیک کاری با مشتریان خود دارد.


نمای کلی (Overview)
LS از یک کمپانی درجه یک داخلی تبدیل به یک سرمایه گذار پیشتاز جهانی در زمینه صنعت برق، الکترونیک، مواد و انرژی شده که از سال 2003 از شرکت LG جدا شده است. شرکت LS در ارائه راه حلهای بهینه برای کاربردهای گوناگون فعالیت دارد. به عنوان مثال:
توزیع و انتقال نیرو، تولید برق بادی، سیستم حمل و نقل ریلی، منابع دریائی، صنعت خودروسازی، فرودگاه، شبکه حمل و نقل مترو، شبکه U-IBS، شبکه U-City.
محصولات زیر توسط کمپانی LS ارائه میشوند:
کابل فشار قوی زیردریائی
سیستم کابل فوق رسانا
کابل EHV، HV، MV، LV
سیستمهای IT برای برق قدرت
ابزار کنترلی کابل
کابل هالوژن آزاد
سیستم Busduct
کابلهای صنعتی تخصصی
LSنمودار ۲ : تاریخچه تشکیل و گسترش شرکت
در پایان قابل ذکر است که کارشناسان فنی این شرکت ضمن خوشامد گویی به کلیه دوست داران این تکنولوژی آماده پاسخگویی به هر گونه سوال در دفتر شرکت سایا سیستم تاوا تاو خواهند بود