شرکت پیوندگران امید پس از به اتمام رساندن ساختمان برج گرگان در حال اجرای ساختمان مجتمع فرهنگی و تجاری شهر واقع در گرگان است که از نمادها و شاخص‌های شهری نیز به شمار می رود.

مهندس جانباکلو لطفاً خودتان بیشتر توضیح دهید.
گمان می کنم در ۱۷ اسفند سال گذشته و پس از برگزاری مراسم افتتاح برج گرگان خدمتتان بودم. بسیار خوشحال و خرسندم که بار دیگر و به بهانه اجرای پروژه شاخصی که می تواند نماد و افتخاری دیگری برای شهر گرگان و استان گلستان مطرح باشد خدمتتان هستم.
پروژه ای در شهر گرگان با عنوان مجتمع تجاری، فرهنگی و هنری شهر بر پایه روش های نوین و صنعتی و با استفاده از مصالح و تکنولوژی روز دنیا و سیستم های هوشمند و با رعایت مباحثی همچون سبک سازی و بهینه سازی مصرف انرژی در حال اجرا است.



از ویژگی های اجرایی این نوع پروژه ها بگویید.
شرکت پیوند گران امید در زمینه اجرای مجموعه‌های فرهنگی تجارب ارزشمندی دارد. به عنوان مثال اجرای مجتمع فرهنگی و هنری اردکان یزد را که در حال بهره برداری است در کارنامه خود دارد، همچنین مجموعه فرهنگی و هنری شهرهای مشهد و بیرجند نیز در دست احداث دارد.
البته ذکر این نکته ضروری است که پروژه مجموعه فرهنگی، هنری و تجاری شهر گرگان به دلیل اینکه از بودجه عمرانی استفاده نمی کند و منابع مالی آن از طریق درآمدهای شهرداری تامین می شود، این فرصت را دارد که بتواند از مصالح و تکنولوژی روز دنیا، فارغ از محدودیت های موجود در این زمینه که عموما گریبان گیر پروژه های عمرانی دیگر است، استفاده نماید.


صنعتی سازی ، بهره گیری از تکنولوژی روز و استفاده از مصالح نوین با فهارس بهای مبنای پیمان ها امکان پذیر نیست. به عنوان مثال استفاده از مواردی نظیر پنجره بدون فریم، پنجره های ترمال برک (حرارت بند)، سازه فضایی، شیشه با سطوح بزرگ، نمای چوب، چیلر یکپارچه هوا خنک، دستگاه هوارسان، باس داکت، روشنایی و چراغ های خاص و سیستم هوشمند که استفاده از آن بسیار رایج است، تنها به دلیل اینکه در فهرست بها وجود ندارد به سادگی در پروژه های مبتنی بر بودجه های عمرانی میسر نیست. اما در پروژه ما این محدودیت کمتر است و تردید نکنید یکی از دلایل مهمی که پروژه ای مانند برج گرگان می تواند شاخص شود همین فرصت است.
به نظر من رسیدن به افق ایران 1400 نیازمند بازنگری جدی در ضوابط حاکم بر بخش عمرانی کشور به عنوان بستر اصلی و اساسی رشد ایران عزیزمان است. امیدوارم که این مشکل که به عنوان یک درد قدیمی بسیاری از پروژه ها را دچار چالش کرده است به زودی برطرف شود.



با توجه به ظرفیت بالای موجود در بخش خصوصی، نقش آنها در حل این دسته از مشکلات چیست؟
به نکته خیلی خوبی اشاره کردید، به واقع اگر ما به عنوان بخش خصوصی انتظار داشته باشیم که دولت و سایر دستگاه های ذیربط به تنهایی برای حل این مشکل قدم بردارند سخت در اشتباهیم. در تمام دنیا هم همینطور است، یعنی سیاست گذاری های کلان مطابق با نیاز جامعه، یعنی همان بخش خصوصی توسط دولت تدوین و اجرای آن دوباره به خودشان واگذار می شود. متاسفانه این ارتباط در کشور ما به خوبی برقرار نمی شود. اگرچه طی سال های اخیر قدم های خوبی در این زمینه برداشته شده است اما باید بپذیریم گام های بزرگ تر و اساسی‌تری مورد نیاز است.
شما نگاه کنید تشکل های حرفه ای مانند نظام مهندسی، انجمن انبوه سازان، سندیکای شرکت‌های ساختمانی، جامعه مهندسین مشاور، همه و همه فعالیت های خوبی دارند ولی واقعا اثر گذاری آنها در پروژه ها آنگونه که شایسته است نمی باشد. به زعم بنده برای حل این مشکل راه دیگری غیر از ورود موثر و مفیدتر این بخش در ارکان پروژه ها وجود ندارد. البته برگزاری همایش ها و سمینارهای تخصصی نیز به نوعی می تواند در هدایت بخش خصوصی این هدف مفید واقع شود. به عنوان مثال همین کنفرانس صنعت احداث به عنوان بزرگ ترین رویداد توسعه ای بخش خصوصی کشور می تواند محفل خوبی برای تبادل نظر و رایزنی های تخصصی برای دستیابی به راهکارهای عملی برای عبور از نگاه سنتی به صنعت احداث باشد.

آیا نکته دیگری هست که بخواهید مطرح کنید؟
لازم می دانم به دو نکته اشاره کنم:
اول اینکه باید اعتراف کنم اگر امروز برج گرگان به عنوان یک نماد زیبا در سطح استان و حتی کشور مطرح است و یا پروژه مجتمع فرهنگی، هنری و تجاری شهر گرگان در شرف تبدیل شدن به نماد دیگری برای شهر گرگان است، در سایه تلاش ها و پیگیری های دلسوزانه و خالصانه تمامی مدیران، کارشناسان و پرسنل زحمتکش شورای محترم شهر و شهرداری گرگان، جناب آقای کریمی شهردار کوشا و مدبر شهر گرگان و به ویژه آقای مهندس محسن احمدی معاونت محترم فنی و عمرانی شهرداری گرگان که نظارت راهبردی پروژه را نیز به عهده دارند است و صادقانه می گویم بدون حمایت این عزیزان هرگز نمی توانستیم شاهد اجرای پروژه های شاخصی مانند برج گرگان باشیم.
دوم اینکه من به عنوان مدیرعامل شرکت ساختمانی پیوندگران امید که سال هاست با اجرای پروژه های مختلف در سطح کشور و به ویژه در سطح استان گلستان افتخار خدمتگزاری به ایران عزیز را دارم، مدیون و مرهون تلاش شبانه روزی و بی وقفه همکاران و کارشناسان دلسوزم می باشم. تردید ندارم که اگر پروژه ای به سرانجام می رسد، اگر افتخاری حاصل می شود و حتی اگر پیوندگران امیدی وجود دارد به دلیل حضور همین عزیزان است. امیدوارم خانواده پیوندگران امید بتواند همواره در خدمت این مرز و بوم باشد.