بزرگترین رویداد توسعه ای در بخش خصوصی کشور

با توجه به اهمیت و نقش مهم سازمان های پروژه محور در توسعه ملی، اگر زمینه های مناسب و درست منطبق با اصول علمی و کارشناسی دقیق برای ایفای نقش درست و اصولی این سازمان ها بوجود آید، آن ها به عنوان یکی از ارکان مهم توسعه کشور می توانند کمک شایان توجهی به محقق شدن اهداف بلند مدت توسعه ملی و سند چشم انداز بیست ساله داشته باشند. به علاوه، چنانچه یک درک اصولی و منطقی از طرف دولت و نظام در برخورد با سازمان های پروژه محور بوجود آید و راهکارها و زمینه های توسعه همه جانبه این سازمان ها فراهم شود و کمبودهای قانونی و حقوقی آن به دقت درکمیته های کارشناسی که با هماهنگی سازمان‌های مذکور و دولت تشکیل می‌شود، بررسی و سپس منتج به اصلاحات قانونی شوند، مزایای بسیار مهمی خواهند داشت و مشکلات این سازمان‌ها، به تدریج به صورت اصولی حل خواهد شد. به نگرش دولت و نظام نسبت به آنان به گونه ای مثبت تغییر خواهدیافت و زمینه ای رابوجود خواهد آورد که دولت علاقه مند به حل مشکلات این سازمان‌ها شود و این سازمان ها هم، متقابلاً در اثر این نگاه درست که از طرف دولت ایجاد می شود، در توسعه کشور نقش به مراتب فعال تر و بهتری خواهند داشت.

نقش این سازمان ها را می توان در سازندگی در داخل کشور، انتقال خدمات و دانش فنی از خارج از کشور به داخل و صادرات آن به خارج از کشور و ایجاد زیرساخت‌های موفق که بتواند الگوهایی برای توسعه کشور بشود مشاهده نمود.

این نحوه نگاه به سازمان های پروژه محور از دیدگاه نظام، زمینه ساز و در برخی از موارد تضمین کننده پیاده شدن اصل ۴۴ قانون اساسی خواهد بود که حاکمیت نظام اهتمام جدی بر اجرای آن دارد.

ذکر این نکته خیلی مهم است که اگر امروز و در این شرایط اقتصادی دولت زمینه لازم را برای این حرکت اصولی و دقیق فراهم نکند، با گذشت زمان و ادامه حرکت، این رشد و توسعه یا متوقف خواهد شد و یا به دلیل عدم شفافیت در حرکت ممکن است حتی به صورت خواسته یا ناخواسته با بی مهری یا برخورد دور از انتظار دولت مواجه شود که این موضوع موجب آسیب جدی به توسعه همه جانبه کشور خواهدشد.

فرآیند توسعه لازم است به گونه دقیق و علمی و منطبق بر شرایط کشور، انجام پذیرد که منافع همه گروه ها، سازمان ها، افراد و حاکمیت ، و رشد و تعالی سازمان ها، ارگان ها و جامعه و در نهایت نظام و دولت محفوظ باشد . در غیر این صورت توسعه با عواملی ناموزون و ناپایدار مواجه بوده و اهداف اساسی و بلند مدت آن محقق نخواهد شد و آسیب آن به همه، اعم از شرکت ها و سازمان‌ها، افراد و حتی دولت و نظام وارد خواهد شد.

این کنفرانس ماموریت دارد تا با طرح مسائل و دیدگاه های مشترک و انتقال تجربه ها، بتواند هم موجبات اجرائی کردن توانمندی و ارتقاء و پایداری و ماندگاری کیفی سازمان های پروژه محور را از طریق پژوهش و آموزش و رشد و توسعه تکنولوژی ارتباطات و اطلاع رسانی فراهم آورد و هم زمینه های رشد و توسعه پایدار کشور را استحکام بخشد.

از سوی دیگر بزرگان صنعت احداث کشور امید دارند تا این کنفرانس بتواند براذهان تصمیم گیران و مجموعه دولت ودست اندرکاران مرتبط برای توجه بیشتر به حل مشکلات سازمانهای پروژه محور تاثیرگذار باشد.

باید یادآور شد که برگزاری این کنفرانس هدف اصلی و نهایی نیست اما به هر ترتیب این کنفرانس باید روی اذهان تصمیم گیرندگان که رکن اساسی آن دولت و نظام است ، کارکند و برای حل مشکلات تاثیر مثبت داشته باشد. این کنفرانس زمینه ساز مشخص نمودن نقش دولت در توسعه ، ماندگاری و توانمند سازی سازمان‌های پروژه محور است. این کنفرانس بیان کننده و روشن کننده وضع سازمان‌های پروژه محور است و به دنبال یافتن راهکارهای برون رفت از مشکلات و زمینه سازی توسعه همه جانبه این سازمان ها است. این کنفرانس نقش متقابل سازمان‌های پروژه محور و نقش دولت و نقش مراکز آموزشی و پژوهشی را دریک تعامل منطقی در راستای تحقق توسعه ملی و اهداف سند چشم انداز بیست ساله مشخص و راهکارهای اجرایی و عملی شدن آن را بررسی می‌نماید. در حقیقت این کنفرانس در حلقه ای از فعالیت های مرتبط به توسعه همه جانبه سازمان های پروژه محور قرار می‌گیرد و زمینه ساز اجرای این فعالیت ها می‌شود.

اما به واقع چگونه می توان به این اهداف دست یافت؟ از لحاظ کیفی،با تعریف و شناخت از موضوع و درک اهمیت و اجرایی نمودن آن با مشخص شدن یک پارادایم شیفت یا تحول بزرگ از دیدگاه سازمان ها و تاثیرگذاران عوامل برونی مانند دولت با روشی بسیار ظریف، علمی و منطقی، منطبق بر وضعیت کشور خودمان یعنی یک پارادایم شیفت بومی سازی شده برای عبور از این وضعیت و رسیدن به وضعیت در راستای تحقق توسعه ملی و توسعه همه جانبه سازمان‌های پروژه محور و صنعت احداث می توان به این اهداف دست یافت .از سوی دیگر ،از لحاظ کمی با بررسی و زمینه سازی اجرایی نمودن اهداف اصلی کنفرانس می‌توان به اهداف دست یافت.

در واقع ذینفعان این کنفرانس که مجموعه بزرگ صنعت احداث ایران هستند باید حامیان علمی و عملی برای برگزاری باشکوه کنفرانس و ماندگاری و توانمندسازی سازمان های پروژه محور در سال های آتی باشند.