هر چه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم قیمت بنزین کاهش می‌یابد

قیمت بنزین در آمریکا رو به کاهش گذاشته است آیا در سایر کشورها که انتخاباتی در پیش رو ندارند نیز این چنین است؟ نمی‌توان از کنار تئوری‌های توطئه به راحتی گذشت. باب وودوارد، خبرنگار معروف آمریکایی به تازگی ادعا کرد سفیر عربستان شاهزاده بندر بن سلطان در انتخابات ۲۰۰۴ ریاست‌جمهوری آمریکا به بوش پیشنهاد کرده بود می‌تواند با افزایش چند‌میلیون بشکه به تولید نفت قبل از انتخابات آمریکا قیمت نفت را کاهش دهد. آیا دوستان جورج بوش در صنعت نفت با کاهش قیمت بنزین می‌خواهند او و خودشان در انتخابات پاییز برنده شوند؟

عده‌ای از کارشناسان همبستگی بین کاهش قیمت بنزین و انتخابات آینده نمی‌بینند. به عقیده آنها علت کاهش تقاضا به خاطر پایان فصل رانندگی است. سایرین می‌گویند این کاهش قیمت تعجب‌آور است چون کاهش قابل مقایسه‌ای در قیمت نفت خام اتفاق نیفتاده است. حتی در گذشته هنگامی که قیمت نفت خام کاهش می‌یافت قیمت بنزین با فاصله زمانی بسیار زیاد کاهش می‌یافت. اگر چه عادی است که قیمت بنزین با پایان فصل رانندگی کاهش یابد اما نه به این اندازه که در هفته‌های گذشته اتفاق افتاده است و حتی با سرعتی بیشتر از کاهش قیمت نفت کاهش یافت.

منافع عظیمی در انتخابات پاییز نصیب حزب پیروز می‌شود که مجلس نمایندگان را کنترل خواهد کرد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد قیمت بنزین یکی از مسائل مهم انتخاباتی است و با بالارفتن قیمتش، محبوبیت بوش افت خواهد کرد. جالب اینجاست که بازار نفت نیز چنین احساسی دارد که قیمت‌های نفت پس از انتخابات در ماه اکتبر افزایش خواهد یافت چون قیمت قراردادهای آتی نفت برای تحویل در چند ماه آینده افزایش یافته است. به طور مثال قیمت قراردادهای نفت خام در چند ماه آینده به شرح زیر هستند:

اکتبر ۲۰۰۶- ۵۶/۵۸ دلار

دسامبر ۲۰۰۶-۶۲/۶۰ دلار

ژانویه ۲۰۰۷- ۱۶/۶۱ دلار

فوریه ۲۰۰۷- ۱۰/۶۲ دلار

همچنین در یک نظرسنجی که موسسه گالوپ انجام داده است ۴۲‌درصد پرسش‌شوندگان با این عبارت که دولت بوش «عامدانه قیمت بنزین را دستکاری کرده است به طوری که قبل از انتخابات پاییز کاهش خواهد یافت» موافق بودند. ۵۳درصد شرکت‌کنندگان در نظر‌سنجی به تئوری توطئه اعتقادی نداشتند در حالی که ۵درصد باقیمانده گفتند نظری ندارند.