«کوشا معدن» مشاور یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های معدنی در کشور شد

شرکت سنگ‌آهن گهر زمین با دارا بودن یکی از بزرگ‌ترین ذخایر سنگ‌آهن کشور با ذخیره‌ای بیش از ۶۴۰میلیون تن در ناحیه گل‌گهر، فعالیت خود را در اواخر سال ۱۳۸۳ آغاز نمود. اهداف اصلی این شرکت آماده‌سازی و تجهیز معدن و همچنین ساخت و راه‌اندازی کارخانه‌های تولید کنسانتره و گندله با ظرفیت ۱۰میلیون تن در سال است. مطالعات پیش امکان‌سنجی این طرح در سال ۲۰۰۳ توسط شرکت کانادایی ADC انجام شد و در سال ۱۳۸۵ نیز شرکت ایرانی کوشا معدن به عنوان مشاور اصلی پروژه انتخاب شد تا با به کارگیری توان تخصصی داخلی و با همکاری کارشناسان و شرکت‌های مشاور معدنی بین‌المللی، مطالعات مهندسی پایه این پروژه ملی را به انجام برساند. این مطالعات شامل هفت بخش اصلی شامل زمین‌شناسی و تعیین ذخیره، ژئوتکنیک و پایداری شیب، طراحی معدن و برنامه‌ریزی تولید، مطالعات هیدروژئولوژی و تامین آب، مطالعات زهکشی معدن، مکان‌یابی و طراحی دپوها و سدباطله، مطالعات و ارزیابی زیست‌محیطی پروژه است.

به منظور انجام این مطالعات با استاندارد‌های بین‌المللی، کوشا معدن با عقد قرارداد‌هایی با شرکت‌های SRK انگلستان و WGM کانادا و همچنین با تشکیل تیم کارشناسی از متخصصان داخلی مطالعات مربوطه را آغاز کرده است. این الگوی همکاری زمینه را برای انتقال دانش فنی و تجارب بین‌المللی به کارشناسان ایرانی فراهم کرده است. انتظار می‌رود با انجام این مطالعات و تجهیز و آماده‌سازی معدن و همزمان با آن ساخت کارخانه‌های تولید کنسانتره و گندله، شاهد راه‌اندازی یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های معدنی در راستای افزایش ظرفیت تولید فولاد کشور طی چند سال آینده در استان کرمان باشیم.

مهندسان مشاور کوشا معدن به عنوان یک شرکت استانی، فعالیت خود را در سال ۱۳۷۵ در استان کرمان آغاز نمود و هم‌اکنون با توسعه فعالیت‌ها، دارای دفاتر فنی در استان‌های کرمان، فارس و تهران است و پروژه‌های این شرکت در ۹ استان کشور در حال انجام است.