گروه عرش: پیشتاز در فعالیت‌های صنعتی و عمرانی
کشور جمهوری اسلامی ایران با داشتن 35میلیارد تن ذخایر قطعی و 14میلیارد تن ذخایر احتمالی، یکی از غنی‌ترین کشور‌های جهان در زمینه کانسار‌های معدنی شناخته می‌شود، لکن اطلاق ملتی ثروتمند تا هنگامی که دستیابی به منابع، صورت نپذیرفته و منابع ما در زیرزمین قرار دارند، خود خامی است که نیاز به فرآوری ذهن دارد!

براساس هریک از برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور که حالیه؟ در چهارمین برنامه آن قرار گرفته‌ایم، مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی درراستای گسترش سرمایه‌گذاری خصوصی در بخش صنعت و معدن توصیه و به آن اعتماد شده است. این حسن اعتماد متقابل با هدف رشد و شکوفایی اقتصاد کشور و به منظور فقرزدایی، ایجاد اشتغال برای جوانان و فارغ‌التحصیلان مراکز علمی و از سوی دیگر انتقال و جذب تکنولوژی و دانش‌های فنی پیشرفته و ارزش افزوده در مواد خام است.
گروه عرش، مجموعه‌ای از شرکت‌های پیشگام بخش خصوصی کشور است که مدیریت و اجرای پروژه‌های بسیاری را از دیرباز تا به حال در دست داشته و به عنوان یکی از مجموعه‌های برجسته صنعتی و معدنی با تاکید بر افزایش توان تولید و جلوگیری از خروج ارز گام بر می‌دارد.
این گروه با پرهیز از جاذبه‌های بخش خدمات و تجارت و بازدهی سریع سرمایه‌گذاری در این بخش، به امر مهم و ضروری «تولید» روی آورده است تا نقشی در تولید ناخالص ملی کشور داشته باشد.
این گروه متشکل از شرکت‌های گوناگونی است که هریک در رشته‌های مختلفی چون باطله‌برداری و استخراج در معادن سرب و روی، مس و ذغال، اجرای پروژه‌های عمرانی (راه، نفت، گاز، پتروشیمی، اسکله، بندر و حمل و نقل دریایی)، تولید مواد معدنی (فلزی و غیرفلزی)، استخراج و فرآوری سنگ و صادرات آن به خارج از کشور و همچنین در زمینه انتقال داده‌های مخابراتی (اینترنت‌های پرسرعت ADSL‌) فعالیت می‌کند.

موسسان اصلی این گروه که از دیرزمان در عرصه فعالیت‌های اقتصادی خرد و در تکامل آن به صورت اقتصاد کلان آموزه‌های حداقل سه دهه را با خود همراه دارند، دستاورد‌های موفقیت‌آمیز خود را مرهون گرد‌آوری نیروهای مدیریتی شایسته و کادر فنی کارآمد با تجربیات ارزنده می‌دانند.
این موفقیت بزرگ همچنین بدون در‌اختیار‌ داشتن ماشین‌آلات فنی و پیشرفته میسر نمی‌شود. گروه عرش برای نیل به بالاترین کارایی ممکن، مدرن‌ترین تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین را به کار گرفته است.
لذا با وجود چند صد دستگاه ماشین‌آلات سنگین که در حال حاضر در سایت‌های مختلف گروه مشغول به کارند می‌توان وسعت فعالیت‌های ما را مورد قضاوت قرار داد.
با نگاهی به طیف گسترده زمینه‌های کاری این گروه می‌توان به یکی از فعالیت‌های عمده آن در عملیات باطله‌برداری بزرگ‌ترین معادن مس ایران - واقع در جنوب کشور - و غنی‌ترین معدن مس درغرب ایران (سونگون) اشاره نمود. با در نظر گرفتن این نکته که قرارداد هر ساله این پروژه‌ها بالغ بر 31میلیون تن است، می‌توان ادعا کرد که 25درصد از کل عملیات معدنی ایران توسط این شرکت انجام می‌پذیرد.
در اجرای این امر مهم که از سوی مسوولان رسمی کشور پیشنهاد شده، ما توجه خاص را به تولید هر چه بیشتر مواد خام معدنی در معادن (مس، روی و ذغال سنگ) و تولید سنگ‌های ساختمانی و تزئینی از معادن و فرآوری در کارخانه‌های مدرن سنگبری گروه که مجهز به آخرین فناوری‌های کارخانه‌های ایتالیایی هستند، معطوف ساخته‌ایم.
علاوه بر این، گروه عرش پس از عقد قرارداد «احداث کارخانه کک‌سازی شمال» با شرکت بین‌المللی CITIC چین در زمینه احداث و راه‌اندازی کارخانه‌های ذغال‌شویی و کک‌سازی در منطقه می‌کوشد تا با یک برنامه‌ریزی دقیق و بهره‌مندی از نیروهای کارآمد و روزآمدترین فناوری‌های جهانی طی سه سال آینده به سطح تولید 400هزار تن کک متالورژی در سال که از عمده‌ترین نیازهای صنعت فولاد کشور است، دست یابد.
از دیگر افتخارات گروه عرش می‌توان به دستیابی عنوان «واحد برتر معدنی سال ۱۳۸۳» توسط شرکت تولیدی سنگ شایان که یکی از زیرمجموعه‌های معدنی این گروه است، اشاره کرد که لوح تقدیر خود را از دست ریاست محترم جمهوری اسلامی وقت دریافت نمود.این گروه همچنین پروژه «آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان» را به طول ۹۶ کیلومتر با سرمایه‌گذاری ۵۰درصدی به مبلغ ۵۲۰میلیارد ریال در دست اجرا دارد.
تراکم دینامیکی طرح توسعه بندر شهید رجایی، مسیرسازی خط سراسری لوله گاز 56 اینچ در منطقه یاسوج، راه دسترسی به مشعل‌های فازهای 9 و 10، عملیات سیویل ناحیه مشعل‌های فازهای 6، 7 و 8 عسلویه با مشارکت شرکت‌های ایدرو، TOYO وDAILEM .

پروژه‌های انجام یافته در این زمینه نیز عبارتند از: آماده‌سازی اراضی پالایشگاه فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی، آماده‌سازی مسیر خط لوله چهارم گاز سراسری، استحصال اراضی مجتمع پتروشیمی پارس، موج‌شکن جتی عمود بر ساحل مجتمع پتروشیمی پارس جنوبی، تراکم دینامیکی و استحصال اراضی مجتمع پتروشیمی پارس جنوبی، راه دسترسی به منطقه مشعل‌های فاز ۴ و ۵، آماده‌سازی کمپ ۳ (ایرانی) فاز ۶ و ۷ و ۸ .
همچنین گروه عرش کلیه رویه‌های لازم برای بخش‌های QA,QC و HSE در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه فراساحل (Offshore) را به صورت مدون دارا بوده و از افراد متخصص و کارآزموده‌ای که سالیان متمادی در پروژه‌های نفت و گاز و پتروشیمی فعالیت داشته و تجارب ذیقیمتی را کسب نموده‌اند، بهره‌مند است. این ظرفیت‌ها عبارتند از: انجام هرگونه عملیات مهندسی، آماده‌سازی سایت، کارهای مربوط به سیویل و سازه، کارهای بتنی، راهسازی و احداث راه‌های دسترسی، خرید مهندسی، عملیات نصب و لایروبی.
در پایان نوید دیگری می‌دهیم که با سرمایه‌گذاری و اجرای دو پروژه سیمان در استان‌های ایلام و بوشهر با ظرفیت هر یک ۳۳۰۰تن در روز، و همچنین مشارکت با بخش خصوصی کشور کویت در راه‌اندازی یک پروژه سیمانی به منظور گسترش صادرات محصولات سیمانی کشور در آینده‌ای نه چندان دور، یکی از تولیدکنندگان مهم این محصول استراتژیک که از عوامل زیرساخت توسعه می‌باشد، خواهیم بود.