نیکولاس کیج Nicolas Cage هنرپیشه فیلم‌هاى هالیوود و برنده جایزه اسکار، دو میلیون دلار، یعنى حدود یک میلیون و ششصد هزار یورو، به سازمان عفو بین‌الملل هدیه داد تا این سازمان به کسانى کمک کند که در کودکى از آنها به عنوان سرباز استفاده شده است. قرار است با این کمک مالى بنیادى تاسیس شود که کارش ایجاد مراکز توانبخشى براى کودکان سرباز سابق و نیز تامین هزینه درمان بیماری‌هاى جسمى و روحى آنها باشد. این بنیاد زیر نظارت شاخه آمریکایى سازمان عفو بین‌الملل کار خواهد کرد.

نیکولاس کیج در سال‌هاى اخیر از فعالیت‌هاى سازمان عفو بین‌الملل بسیار پشتیبانى کرده است، بخصوص از فعالیت‌هاى این سازمان از آن گروه با شعار «کنترل اسلحه» بوده است.

در سراسر جهان بیش از ۳۰۰هزار کودک مجبور مى‌شوند به عنوان سرباز در جنگ شرکت کنند. سن اکثریت این کودکان بین ۱۵ تا ۱۸ سال است. برخى از آنان هنگام سربازگیرى تنها ۷ سال دارند. به کودکان سرباز، وظیفه‌هاى مشخصى را مى‌دهند: برخى در خط اول جبهه مى‌جنگند، برخى مین‌هاى پنهان شده زیر خاک را خنثى مى‌کنند، و از برخی از آنها به عنوان جاسوس و خبرچین استفاده مى‌شود و یا براى عملیات جنسى. بخشى از این کودکان را به زور مشروبات الکلى یا مواد مخدر آماده شرکت در جنگ مى‌کنند. همه کسانى که در کودکى به عنوان سرباز در جنگ شرکت داشته‌اند سراسر عمر از پیامدهاى جسمى و روحى و بی‌رحمى‌هایى رنج مى‌برند، که به خود آنها شده است یا شاهد آن بوده‌اند یا خود به دیگران روا داشته‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل از اتحادیه اروپا و شوراى امنیت سازمان ملل متحد با تاکید درخواست مى‌کند که ممنوعیت استفاده از کودکان در جنگ را سرانجام به اجرا درآورد. سوء‌استفاده از کودکان زیر ۱۸ سال به عنوان سرباز، جنایت جنگى است که مى‌توان علیه آن به دادگاه جزایى بین‌الملل شکایت کرد.