چینی‌ها اتحادیه کارگری وال مارت تشکیل می‌دهند

غول بزرگ خرده‌فروشی ایالات متحده که همواره مورد انتقاد واقع می‌شد که میانه‌ای با اتحادیه‌ها ندارد، اعلام کرده است که کارمندان این فروشگاه‌ در چین می‌توانند، اتحادیه خود را تشکیل دهند. این اتحادیه با ۳۰نفر از کارگران وال مارت در ایالات فوجیان که در جنوب شرق چین واقع شده است، شروع به کار کرد. وال‌مارت که بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای جهان محسوب می‌شود و حدود ۶۰فروشگاه در چین دارد، اعلام کرده است تا ۵سال آینده حدود ۱۵۰۰۰۰کارگر جدید استخدام می‌کند.

وال مارت فعالیت خود را در چین از سال ۱۹۹۶ آغاز کرده است و اخیرا اعلام کرد که کارمندان این فروشگاه در چین می‌توانند اتحادیه‌های خود را تشکیل دهند، مشروط بر آنکه تشکیل و فعالیت این اتحادیه‌ها، منافاتی با قوانین چین نداشته باشد. ونگ ژائو رییس اتحادیه کارگری سراسری چین که توسط حزب کمونیست تشکیل شده است و گفته می‌شود حدود ۱۵۰میلیون نفر عضو دارد، وال مارت را تحت فشار قرار داده است.

در اوایل ماه ژوئن وال مارت به این دلیل که نتوانسته است، اسبابی برای تشکیل اتحادیه‌های کارگری در فروشگاه‌های خود فراهم کند، مورد انتقاد قرار گرفت، چرا که شرکت‌ها و کمپانی‌های خارجی موظفند اجازه تشکیل اتحادیه‌هایی به کارکنان خود بدهند و اما از طرف دیگر از آنجایی که اتحادیه‌های مستقل در چین ممنوع هستند و همه اتحادیه‌‌های کارگری باید تحت نظر اتحادیه‌های کارگری سراسری فدراسیون چین «Acftu» عمل کند، تشکیل اتحادیه کارگری مستقل وال مارت در فوجیان انتقادات جدیدی را برانگیخته است. اما تحلیلگران معتقدند «Acftu» سابقه درخشانی در دفاع از حقوق کارگران ندارد.