گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه به‌رغم انتشار خبر پایان پرونده پی‌ام‌دی کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با افت شاخص به این مساله پاسخ داد. در بازار روز چهارشنبه در شرایطی که اکثر معامله‌گران در انتظار حداقل یک بازار متعادل بودند افت ۸۶ واحدی شاخص کل معادل ۱۴/ ۰ درصد باعث شد شاخص به مرز ۶۲هزار واحد نزدیک‌تر شود و در نهایت به رقم ۶۲ هزار و ۱۴۷ واحد رسید.

از دیدگاه کارشناسان کمبود نقدینگی، افت شدید بهای مواد خام و نفت در بازارهای جهانی و ابهام جدی در مورد سیاست‌های اقتصادی دولت موجب بی‌انگیزگی معامله‌گران شده است در همین حال با شروع ثبت‌نام انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی فضای سیاسی کشور در اختیار جو سیاسی انتخاباتی قرار گرفته است.درکنار این چهار عامل بازار از عوامل دیگری نیز تاثیر پذیرفته است. پایان سه ماهه سوم و انتظار برای انتشار گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها به همراه مشکلات مالی اکثر بازیگران بازار در سه ماه پایانی دیگر عواملی هستند که در ماه‌های پیش‌رو بازار سهام را متاثر می‌کنند از این رو اکثر معامله‌گران انتظارات خود از بازار سهام را به میزان زیادی در مدت زمان رقابت انتخاباتی کاسته‌اند. در این شرایط بازیگران بازار با دقت تحولات بازار جهانی و سیاست‌های اقتصادی دولت را دنبال می‌کنند که البته همه این موارد در ابهام قرار داشته و در مورد سیاست‌های دولت نیز در حالی که تحریم‌ها در حال حذف هستند اما همچنان باید به انتظار نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی ماند.

در تحولات اقتصادی در حالی که بیش از دوماه از اعلام سیاست‌های خروج از رکود دولت گذشته است سرانجام بانک مرکزی دستورالعمل کارت اعتباری مرابحه ویژه خرید کالای ایرانی و کارت اعتباری رفاه اجتماعی ایرانیان را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد. در همین حال بانک مرکزی در هفته گذشته سیاست خود در زمینه کاهش نرخ سپرده قانونی را اعلام کرد؛ به نظر می‌رسد دورنمای کاهش تورم به زیر ۱۰ درصد در ماه جاری یا دی ماه سبب شده است بانک مرکزی سیاست انبساطی کم‌دامنه‌ای را در پیش بگیرد. در همین حال در حوزه اقتصادی کاهش قیمت نفت و مشکلات تامین ارز دولتی، تحولات بازار ارز را به موضوعات مورد توجه سرمایه‌گذاران بدل کرده که در این شرایط موضوع راه‌اندازی معاملات آتی ارز یا بورس ارز نیز مورد توجه معامله‌گران است. در همین حال در بازارهای جهانی افزایش بهره ایالات متحده و اعلام موافقت کنگره ایالات متحده با لغو ممنوعیت صادرات نفت این کشور موجب در هم شکسته شدن بازار نفت در ابتدای فصل سرد سال شده است.در این شرایط بهای نفت وست تگزاس به ۳۴دلار و نفت برنت به ۳۷دلار رسیده است که ارقام بسیار ناچیزی است. در همین حال کاهش بهای نفت تاثیرات جدی بر اقتصاد کشورهای صادرکننده خواهد داشت.