گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه با شرایط مناسبی به لحاظ معاملاتی مواجه بود، هر چند که نتوانست رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کند. روز چهارشنبه معامله‌گران در بازار انگیزه خرید بیشتری نسبت به روزهای قبلی داشتند، اما این انگیزه خرید بیشتر در نهایت نتوانست بیش از ۱۷واحد به شاخص اضافه کند و شاخص به رقم ۶۲هزار و ۴۱۰واحد رسید امری که البته تغییری در وضعیت کلی ایجاد نکرد و بازار همچنان با ۲۲/ ۰ درصد زیان در هفته گذشته و ۲/ ۰ درصد از ابتدای سال مواجه است. باوجود بازار مثبت روز چهارشنبه و تمایل معامله‌گران برای خرید در بازار معامله‌گران در شروع هفته پیش رو با مسائل مهمی مواجه هستند.

در مسائل سیاسی سه موضوع اساسی پیش روی بازار است؛ ارائه پیش نویس قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص ماهیت برنامه هسته‌ای کشور، شروع مقدمات اجرای انتخابات مجلس خبرگان و نزدیکی موعد ثبت‌نام کاندیداهای مجلس شورای اسلامی سه موضوعی هستند که پیش روی بازار قرار دارند که در این میان تصمیم احتمالی شورای حکام در مورد عادی‌سازی پرونده هسته‌ای کشورمان می‌تواند زمینه‌ساز اجرای برجام و لغو تحریم‌ها را به همراه آورد. در صحنه اقتصاد کشور در حال حاضر مهم‌ترین‌ موضوع بحث بهای نفت است. شکست اجلاس نفت اوپک و اعلام نبود سقف تولید برای این غول‌های نفتی، آتشی به قیمت نفت زده و بیش از ۱۰ درصد از بهای نفت طی هفته گذشته کاسته است. بهای نفت برنت به زیر سطح ۴۰دلار عقب‌نشینی کرده است و به کمتر از ۳۸ دلار در هر بشکه رسیده و بهای نفت وست‌تگزاس نیز وارد کانال ۳۵ دلاری شده است. در این میان، نفت ایران با شدت بیشتری در حال کاهش قیمت است به گونه‌ای که نفت ایران در ماه نوامبر با ۵ دلار و ۶۳ سنت کاهش قیمت در هر بشکه به‌طور متوسط بشکه‌ای ۳۸ دلار و ۹۲ سنت معامله شد.در همین زمینه پیش‌بینی می‌شود کاهش شدید قیمت این کالا، فشارها را بر دولت و بازار ارز بیش از گذشته کند.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که پس از مدت‌ها انگیزه خرید بیشتری در آن به چشم خورد. در این شرایط اکثر نمادها رشد قیمتی را تجربه کردند. به نظر می‌رسد روز چهارشنبه تزریق نقدینگی موجب افزایش فعالیت‌ها در بازار شد. امری که مشخص نیست در روز یکشنبه و شروع مجدد بازار تکرار می‌شود یا خیر؟ در روز چهارشنبه ارزش معاملات در بورس به رقم ۶۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۴۶ میلیارد تومان رسید.