گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شروعی ضعیف در ابتدای بازار داشت که با حجم اندک معاملات همراه شد. در بازار سهام دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که قیمت نفت و فلزات در پایان بازار جهانی همچنان نگران‌کننده و مستعد افت مجدد بود، اکثر کارشناسان نگران هستند افزایش نرخ بهره آمریکا به کاهش چشمگیر بهای محصولات خام منجر شود. در بازار جهانی نفت سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت، اوپک، در آخرین به‌روز‌رسانی سایت خود اعلام کرد: هر بشکه سبد نفتی این سازمان، پنج‌شنبه۱۲ آذر ماه، با ۵۷ سنت کاهش نسبت به روز پیش از آن، ۸۹/ ۳۷ دلار در هر بشکه فروخته شد، به این ترتیب رکورد کمترین قیمت سبد نفتی اوپک طی سال‌های اخیر، در ۱۷ روز گذشته برای سومین‌بار شکست.

در بازار سنگ‌آهن نیز شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران ۶۸سنت کاهش یافت؛ شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران در هفته گذشته برای هفتمین هفته متوالی بازهم کاهشی بود. براساس نرخ اعلام شده متال‌بولتن، نرخ هرتن سنگ‌آهن ایران در هفته گذشته ۴۰دلار و ۴۸سنت رقم خورد. دیروز در تحولات مهم اقتصادی دکتر روحانی با دستور ویژه به هیات وزیران، هرگونه پذیرش تعهدات مالی خارجی را صرفا با اجازه کتبی رئیس‌جمهور یا معاون اول رئیس‌جمهور و هیات وزیران (باهماهنگی رئیس‌جمهور) مجاز دانست.

در بازار دیروز در تحولات مهم نماد ایران‌خودرو بازگشایی شد که در سایه نامشخص بودن وضعیت فروش شرکت‌ها براساس وام ۲۵میلیون تومانی با افت حدود ۲درصدی مواجه شد. در گروه خودرویی دیروز آمار منتشره نشان داد که تولید خودرو کشور در ۸ ماه نخست امسال به ۶۰۴ هزار و ۳۵ دستگاه رسید که ۵۵۴ هزار و ۹۴ دستگاه از این رقم مربوط به تولید خودروهای سواری بوده است. در گروه خودرویی شرکت مهندسی صنعتی روان فن‌آور برای دومین‌بار در دو ماه اخیر برنامه افزایش سرمایه در پیش گرفته است؛خفناور که ۲۲ مهر ماه سال جاری با برگزاری مجمع فوق‌العاده‌ای اقدام به افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از دو محل سود انباشته ۳۰۰ میلیون تومانی و اندوخته ۷۰۰ میلیون تومانی کرد و سرمایه اسمی را از یک به دو میلیارد تومان افزایش داد، حال بعد از کمتر از دو ماه این شرکت کوچک برنامه افزایش سرمایه ۵۰ درصدی در پیش گرفته تا بعد از بررسی‌های سازمان بورس و در صورت صدور مجوز، یک میلیارد تومان تامین مالی کند. این افزایش سرمایه طی مراحل قانونی از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران و سود انباشته وبه منظور اصلاح ساختار مالی اعمال خواهد شد. در گروه کانی غیر‌فلزی شرکت کاشی و سرامیک سینا که سود هر سهم سال جاری را ۴۵ درصد کاهش داده، در صدد اعمال افزایش سرمایه ۵/ ۵۵ درصدی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته برآمده است، «کساوه» قصد دارد سرمایه ۳۵ میلیارد تومانی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته را به بیش از ۴/ ۵۴ میلیارد تومان برساند.