گروه بورس، همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد کاهش چشمگیر شاخص کل بود. در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که بازگشایی بازارهای جهانی در صبحگاه دوشنبه با ریزش شدید قیمت‌ها همراه شد؛ به‌گونه‌ای‌که بهای نفت وست تگزاس به ۴۰دلار و بهای نفت برنت به ۷۵/ ۴۳ دلار رسید. در این میان بهای مس نیز کف قیمتی ۶ سال اخیر خود را لمس کرد تا نگرانی از وضعیت شرکت‌های بورسی برای گزارش‌های ۹ماهه ادامه یابد. دیروز در بازار جهانی همچنین اعلام شد قیمت سنگ‌آهن وارداتی به چین هفته گذشته ۵ درصد افت داشته و کمتر از ۴۵ دلار است و از جولای سال جاری پایین‌ترین قیمت است. این در حالی است که سال‌های اخیر بازار سنگ‌آهن اوج قیمت ۱۹۰ دلار را نیز تجربه کرد که سال ۲۰۱۱ بوده است. در تحولات اقتصادی همچنین دیروز نرخ ارز در بازار آزاد مجددا به مرز ۳هزار و ۶۰۰تومان بازگشت. در این شرایط بهای ارز دولتی نیز به مرز ۳هزار تومان رسید و در رقم ۲هزار و ۹۹۸ تومان نرخ‌گذاری شد.

در گروه پتروشیمی، دیروز پتروشیمی فارابی شگفتی‌ساز شد و سود ۵۴۲ ریالی هر سهم سال مالی جاری خود را به زیان ۲۴۷۹ ریالی تبدیل کرد و در ۶ ماه ۱۰۱۹ ریال از آن را پوشش داد. سود عملیاتی از ۱۲۸ میلیارد ریال به زیان ۲۹۴ میلیارد ریالی تبدیل شده است که علت آن کاهش در مقدار فروش محصول و حذف بخش مهمی از سود سایر درآمدهای عملیاتی است. این شرکت سالانه از اجاره مخازن سود شناسایی می‌کرد که وضع قوانین و تغییر شرایط منجر به کاهش محسوس آن شد.

در گروه تصفیه نفت دیروز با اعلام نتیجه مزایده فروش پمپ بنزین‌های شرکت پخش و پالایش، پالایشگاه تبریز با خرید دو پمپ بنزین اولین گام را برای ایجاد شبکه توزیع خود برداشت. در این گروه همچنین موضوع حذف مالیات بر ارزش افزوده یارانه پرداختی دولت به فرآورده‌های نفتی ابهام‌هایی را در بازار ایجاد کرده است و انتظار می‌رود شرکت‌های پالایشگاهی در روزهای آینده در مورد تاثیر یا عدم تاثیر این موضوع شفاف‌سازی کنند. در گروه لاستیک و تایر دیروز دولت شرایط واردات لاستیک و تیوپ را سخت‌تر‌ کرد.

در این گروه شرکت کویر‌تایر براساس گزارش شفاف‌سازی درخصوص علت کاهش سود پیش‌بینی هر سهم شرکت نسبت به سال مالی جاری و همچنین توضیحاتی درخصوص تسهیلات خاطرنشان کرد: فروش و تولید شرکت کویر تایر در حد ظرفیت کارخانه انجام می‌شود، لیکن با توجه به شرایط پیش آمده درخصوص کاهش شدید بهای فروش تایر در سال جاری، این شرکت بهای فروش هر کیلو تایر را در حد بهای فروش سال جاری (قابل دسترس) محاسبه کرده است.