بررسی کارنامه آبان‌ماه فرابورس

گروه بورس- هدیه لطفی: سرانجام دومین ماه پاییز با نوسانات و فراز و نشیب‌های زیاد در فرابورس به پایان رسید تا ماحصل آن کارنامه‌ای متعادل با برآیند اندک افت ۰۱/ ۰ درصدی باشد تا به این ترتیب فرابورس در آبان‌ماه هر چند با تغییر نامحسوس آیفکس اما با بهبود عملکرد و افزایش در حجم و ارزش کل معاملات روبه‌رو‌ شود تا در نهایت بازدهی این بازار از ابتدای سال تا‌کنون به ۹/ ۵ درصد برسد.

نگاهی به فعالیت فرابورس در آبان‌ماه ۹۴ نشان می‌دهد که در این مدت، ۳ هزار و ۳۵۵ میلیون برگه اوراق بهادار در ۲۴۶ هزار نوبت به ارزش ۲۲ هزار و ۳۲ میلیارد ریال خرید و فروش شده که در مقایسه با ماه گذشته رشد ۷/ ۲۵ درصدی ارزش و ۲/ ۲۲ درصدی حجم را تجربه کرده باشد؛ هر چند که بررسی‌های بیشتر نشان از کاهش ۳۴ درصدی حجم و ۴ درصدی ارزش معاملات نسبت به آبان ۹۳ دارد.

شاخص کل فرابورس هفته ابتدایی آبان را با نوسان مثبت آغاز کرد که پس از تجربه ۴ روز نزول مجددا روند صعودی را در پیش گرفت که در نوزدهمین روز آبان به بالاترین حد خود در این ماه یعنی ۵۷/ ۷۱۰ رسید، اما این روند تداوم چندانی نداشت و مجددا مسیر نزولی آن آغاز شد و در نهایت آخرین روز آبان ماه در محدوده ۷۰۱ متوقف شد که بر این اساس افت ۱/ ۰ واحدی معادل ۰۱/ ۰ درصدی در کارنامه آبان آیفکس به ثبت رسید.

بر اساس این گزارش بازار اول فرابورس با جابه‌جایی ۳۳۲ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۶۸۹ میلیارد ریال و بازار دوم نیز با دادوستد ۹۰۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲ هزار و ۳۶۹ میلیارد ریال، ماه گذشته را به پایان بردند که این ارقام به ترتیب بیانگر کاهش ۵۹ درصدی حجم و ۷۸ درصدی ارزش معاملات در بازار اول و افت ۳۴ درصدی حجم و ۵۷ درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با آبان ۹۳ است.

همچنین در این ماه بازار پایه با جابه‌جایی یک میلیون و ۹۹۰ هزار ورقه بهادار به ارزش ۲ هزار و ۲۴۴ میلیارد ریال، بیشترین حجم کل معاملات ماهانه و بازار ابزارهای نوین مالی نیز با معاملات ۱۶ هزار و ۶۹۰ میلیارد ریالی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند که بررسی عملکرد ماهانه بازار ابزارهای نوین مالی نشان از رشد ۳۷۳ درصدی حجم و ۵۹ درصدی ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

به این ترتیب ارزش بازار فرابورس در انتهای آبان ماه به ۷۸۰ هزار و ۳۴۵ میلیارد ریال رسید که ۱۳ درصد آن ارزش بازار اول، ۴۸ درصد ارزش بازار دوم، ۲۲ درصد ارزش بازار پایه توافقی، ۱۱درصد ارزش بازار ابزارهای نوین مالی و مابقی ارزش بازار پایه عادی است.

همچنین بررسی روند صنایع فعال فرابورسی در آبان‌ماه نشان از برتری گروه فرآورده‌های نفتی با ۱۷ درصد سهم به ارزش ۵۴۲ میلیارد ریال دارد، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی نیز هر کدام به ترتیب با سهم ۱۳ و ۱۱ درصدی در رده دوم و سوم قرار گرفتند. این در حالی است که گروه خدمات فنی و مهندسی، منسوجات، استخراج کانه‌های فلزی و خرده فروشی به‌عنوان کم‌فعالیت‌ترین صنایع در این ماه شناخته شدند.

افزون بر این آغاز و اتمام پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری هستی‌بخش‌آگاه در نماد «آگاس۱» در بازار سوم، عرضه یکجای ۵ درصدی از سهام غیرمدیریتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در بازار پایه فرابورس و صدور مجوز فعالیت صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان مسکن شمال غرب در نماد «صغرب» از جمله اخبار مهم در این ماه بودند.