گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته همزمان با شروع اجرای طرح خروج از رکود با بازدهی ۲۱/ ۰ درصدی واکنش سردی به اجرای این طرح نشان داد.هفته گذشته معامله‌گران شاهد به اجرا درآمدن بخش مهمی از طرح خروج از رکود دولت بودند که با پرداخت وام ۲۵۰ میلیون ریالی خرید خودرو صورت گرفت؛ هر‌چند استقبال از این طرح خوب ارزیابی شده اما در بازار سهام، تاثیری خاص بر معاملات گروه خودرویی و کلیت بازار نداشت.


وزارت صنعت عصر پنج‌شنبه در اطلاعیه‌ای آخرین آمار فروش خودرو در طرح وام ۲۵ میلیون تومانی را ۸۶ هزار و ۴۰۰خودرو تا ظهر این روز اعلام کرده بود.در پایان هفته گذشته بازارهای جهانی با کاهش جدی مواجه شدند. این ریزش که بهای نفت برنت را به سرحد ۴۴ دلار در هر بشکه رسانده بار دیگر بازارهای جهانی را دچار تکانه سنگین کرده است. بهای هر تن مس با افتی چشمگیر به رقم ۴هزار و ۸۷۲دلار بر تن رسیده است. بهای سه فلز روی، سرب و آلومینیوم نیز به ترتیب به یک هزار و ۵۷۰دلار، یک هزار و ۵۹۶دلار و یک هزار و ۴۸۴دلار رسیده است. در بازار جهانی سنگ‌آهن نیز این هفته بازار سنگ‌آهن چین بیشترین رشد قیمت روزانه را از اوایل سپتامبر تاکنون تجربه کرده است. سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی به چین آخرین بار ۴۸ دلار و ۲۵ سنت هر تن سی اف آر ثبت شده و انتظار می‌رود برای مدتی در این سطح بماند. انتظار می‌رود در آینده نزدیک قیمت تا ۲دلار دیگر رشد داشته باشد.


در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که به مدد تاثیرات مثبت دو نماد تاپیکو و پارسان با شاخص مثبت ۱۲واحدی به کار خود پایان داد. شاخص روز چهارشنبه با رشد ۰۲/ ۰ درصدی به رقم ۶۳هزار و ۵۶واحد رسید. در بازار چهارشنبه عمده توجه به معامله‌گران همچنان به سمت گروه‌های دارای سهام شناور کم نظیر گروه قندی و همچنین برخی از نمادهای دارای زیان انباشته بود. در همین حال روز چهارشنبه نماد چرخشگر پس از مدت‌ها صف خرید و استفاده از تله حجم مبنا مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی شد تا با جهش ۱۵درصدی مواجه شود. امروز نیز دو نماد قند قزوین و اصفهان مشمول ضوابط رفع گره خواهند بود. در بازار، کمبود نقدینگی و حضور فعالان حقیقی در برخی نمادهای با سهام شناور کم موجب تحرک قیمتی نمادهای زیان‌ده و دارای سهام شناور کم‌ارزش شده‌ که خطر درگیری معامله‌گران کم تجربه را ایجاد کرده است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۷۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۹۷میلیارد تومان بالغ شد.با این کارنامه در کل هفته بازار شاهد افت ۲۵درصدی ارزش معاملات بود.