گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور دلایل تعدیل سود هر سهم سال 94 را اعلام کرد.

«کنور» کاهش شدید قیمت سنگ‌آهن و کنسانتره صادراتی در مهرماه سال 94 را باعث تعدیل با اهمیت مبلغ فروش پیش‌بینی شده در نیمه دوم سال‌جاری دانسته است. براساس آخرین پیش‌بینی که در تیرماه سال 94 صورت گرفته است، قیمت فروش سنگ‌آهن و کنسانتره به‌صورت FOB بندر امام به ترتیب مبلغ 27 دلار و 55 دلار در نظر گرفته شده که این مبالغ با توجه به تغییرات شدید قیمت در مهرماه برای نیمه دوم سال مبلغ 20 دلارو 45 دلار در نظر گرفته شده است. براساس این گزارش، کاهش مقدار فروش کنسانتره به میزان 155 هزار تن، سنگ‌آهن به میزان 164 هزار تن و گندله به میزان 20 هزار تن نیز باعث تعدیل در سود خالص به مبلغ 61 میلیارد ریال شده است.


همچنین بنابر اعلام شرکت ۱۰ میلیارد و ۳۲۵ میلیون ریال زیان ناشی از خرید و فروش شمش و میلگرد، پیش‌بینی مبلغ ۱۴ هزار و ۲۸۰ میلیون ریال زیان ناشی از فروش سنگ‌آهن خریداری شده از محل مطالبات «ومعادن» به‌عنوان شرکت مادر به دلیل تامین نقدینگی برای اجرای پروژه‌ها برآورد شده است. بنابراین گزارش، «صبانور» در نیمه اول سال ۹۴، ۳۱۵ هزار و ۹۴۶ تن از محصولات خود را به مبلغ ۱۰ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۳۶۹ دلار به فروش رسانده است.


این شرکت پیش‌بینی کرده که 688 هزار و 772 تن محصول شامل کنسانتره، سنگ‌آهن 6-0 آهن کردستان و سنگ‌آهن دانه‌بندی و سنگ‌آهن دانه‌بندی فروش داخل تولید کند و به فروش رساند. دراین اطلاعیه پیش‌بینی سود ناخالص صبانوربرای سال مالی 94 مبلغ 196 هزار میلیون ریال اعلام شده که شرکت در نیمه اول سال 27 هزار و 844 میلیون ریال آن معادل 14 درصد را پوشش داده است. همچنین سود عملیاتی شرکت 125 هزار و 675 میلیون ریال پیش‌بینی شده که شرکت طی 6 ماه 8 هزار و 653 میلیون ریال معادل 7 درصد این پیش‌بینی را محقق کرده است.


سود هر سهم شرکت ۱۱۵ ریال برای امسال پیش‌بینی شده که با تحقق ۵۸ ریال آن در نیمه اول سال، ۵۰ درصد این پیش‌بینی را پوشش داده است. شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانوردر تیرماه سال ۹۳ به دنبال تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده، افزایش سرمایه از مبلغ یک‌هزار و ۳۶ میلیارد ریال به مبلغ ۳ هزار و ۱۸۶ میلیارد و ۳۵ میلیون ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته به منظور تامین مالی پروژه احداث کارخانه گندله‌سازی با ظرفیت ۹۲۰ هزار تن در سال در استان کردستان اقدام کرد. هیات مدیره شرکت تصمیم دارد مرحله دوم این افزایش سرمایه تا مبلغ ۳ هزار و ۳۶ میلیارد و ۴۲۲ میلیون ریال را از همان محل و به همان منظور انجام دهد.