گروه بورس، همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شروع هفته‌ای متعادل داشت که در آن شاخص کل البته با کمک دو نماد عمده هلدینگ خلیج فارس و پالایشگاه اصفهان به رشد 73واحدی دست یافت که در نهایت شاخص در عدد 63هزار واحد متوقف شد.
در جریان بازار دیروز معامله‌گران در تحولات کلان بیرون از بازار شاهد انتشار خبرهایی در مورد اجرای طرح خروج از رکود بودند؛ در مهم‌ترین خبر این بخش لیست شرکت‌های مشمول فروش اعتباری ۱۰ میلیون تومانی بانک مرکزی منتشر شد که تنها ۳ شرکت آبسال، لوازم خانگی پارس و پارس خزر در لیست شرکت‌های طرح فروش اقساطی قرار داشتند. در همین حال دیروز خبرگزاری‌ها از جلسه‌ای میان مدیران بانکی برای کاهش نرخ سود سپرده‌ها خبر دادند که براساس آن اخبار ضد و نقیضی در بازار منتشر شد. در آخر خبرها یک مقام بانکی از پیشنهاد اولیه کاهش نرخ سود بانکی به ۱۸ درصد از اول آذرماه امسال خبر داد و گفت: این رقم (دیروز) در جلسه مدیران عامل بانک‌ها پیشنهاد شده و باید با بانک مرکزی و وزارت اموراقتصادی و دارایی هماهنگی‌های لازم انجام شود. در گروه لیزینگی، دیروز متعاقب اعلام واگذاری وام‌های ۲۵میلیون تومانی خرید خودرو، مجددا گروه لیزینگی با ضعف مواجه شدند که در این بخش لیزینگ رایان سایپا تا صف فروش پایین رفت.

دیروز در مورد این وام اعلام شد که پرداخت وام 25 میلیون تومانی خرید خودروهای داخلی تا پایان اردیبهشت‌ماه سال آینده ادامه خواهد یافت؛ طبق تفاهم‌نامه منعقد شده بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی، پرداخت وام خرید خودرو از هجدهم ماه جاری (آبان) آغاز خواهد شد. در این زمینه در جدیدترین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو عنوان شده که براساس تفاهم صورت گرفته بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی، پرداخت وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو تا پایان اردیبهشت ماه 1395 ادامه خواهد یافت، بهره وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو 16 درصد بوده و بازپرداخت آن بسته به انتخاب خریداران، حداکثر تا هفت سال خواهد بود.


در گروه بانکی، بانک شهر با سرمایه ۷.۹۰۰ میلیارد ریال برای افزایش ظرفیت جذب سپرده‌ها، ارتقای جایگاه و اعتبار بانک در حوزه بانکداری، توسعه خدمات بانکی و بهبود نسبت کفایت سرمایه اقدام به افزایش سرمایه ۹۷ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها خواهد کرد. در ضمن با افزایش ۷هزار و ۶۷۳ میلیارد ریالی، سرمایه «وشهر» به ۱۵هزار و ۵۷۳ میلیارد ریال خواهد رسید. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۱۰۰میلیارد تومان و فرابورس به ۶۷میلیارد تومان بالغ شد.