گروه بورس، همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در ادامه روند ضعیف خود همچنان کم رمق ظاهر شد تا در نهایت با افت 92/ 5 واحد شاخص کل به کار خود پایان داد. در بازار دیروز معامله‌گران همچنان شاهد جو ضعیف و توام با کمبود نقدینگی بودند که همچون روزهای گذشته عمده توجه را به سوی شرکت‌های کوچک و بدون سهام شناور معطوف کرد، این امر در شرایطی بود که با توجه به اعلام سازمان بورس مبنی بر رسیدگی به برخی تخلفات در سهام گروه قندی معامله‌گران کاهش اقبال به سهام این گروه پر مشکل را شاهد بودند.

توجه بازار در میانه وقت معاملات دیروز با اعلام بازگشایی شماری از نمادهای عمده به سوی این نمادها معطوف شد، اما از میان نمادهای زامیاد، ملی مس، فرآوری مواد معدنی و باما تنها نماد زامیاد اجازه معامله یافت که با رشد قیمت 4/ 5 درصدی همراه شد و کشف قیمت دیگر نمادها به روزهای آینده موکول شد. در بازار دیروز در خبرهای مهم کلان وزیر صنعت از آثار گسترده کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی در اقتصاد ایران خبر داد و گفت: با کاهش ۳ درصدی نرخ ذخیره قانونی، ۲۵ تا ۳۰هزار میلیارد تومان پول آزاد می‌شود.

محمدرضا نعمت‌زاده در جلسه شورای مشورتی امور صنایع درخصوص چگونگی استفاده واحدهای صنعتی بزرگ از بازار سرمایه گفت: طراحی و کنترل بازار سرمایه با توقف توزیع موقت سود سهام به منظور افزایش سرمایه، پذیرش ریسک‌هایی توسط دولت از طریق پشتیبانی توزیع اوراق قرضه، روان کردن خرید و فروش اقساطی، تعدیل سود بین بانکی، کاهش سپرده قانونی بانک‌ها از ۱۳ به ۱۰ درصد و متعادل‌شدن سود تسهیلات و سود سپرده‌گذاری می‌تواند از جمله این راهکارها باشد.

در بازار دیروز در گروه بانکی بانک صادرات با صدور اطلاعیه شفاف‌سازی به اعلام تعهد این بانک در قبال موسسه میزان پرداخت و خاطر‌نشان کرد: اگر بازدهی مثبتی در این امر متصور باشد دست به این اقدام خواهد زد. لحن این نامه با آنچه در سایت بانک مرکزی مبنی بر تعهد بانک صادرات به سپرده‌گذاران و کارکنان موسسه میزان متفاوت بوده است. در گروه خودرو‌سازی، فیگارو گزارش داد: مسوولان شرکت خودروسازی پژو فرانسه از مواضع قبلی خود علیه خودروسازان ایرانی عقب‌نشینی کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پس از اعلام موضع مسوولان شرکت پژو فرانسه درخصوص عدم تمایل ایران خودرو به انعقاد قرارداد با این شرکت در رسانه‌های فرانسوی، ژان فیلیپ کمار، معاون مدیر منطقه آفریقا و خاورمیانه گروه PSA با تغییر مواضع پیشین خود به روزنامه فیگارو گفت که امیدوار است شرکتش مجددا به بازار ایران بازگردد. وی تاکید کرد که این شرکت برای امضای توافق با
ایران خودرو آماده است. در گروه پتروشیمی، پتروشیمی شازند اراک مقدمات افزایش سرمایه ۷۵ درصدی را فراهم کرده تا درصورت طی مراحل قانونی به شرکتی ۶۳۰ میلیارد تومانی تبدیل شود. در گروه بانکی دیروز اعلام شد دو بانک تجارت و آینده تفاهم‌نامه ارتقا و گسترش سطح همکاری‌های متقابل امضا کردند،تفاهم نامه منعقده با موضوعاتی همچون دعوت به مشارکت در تامین مالی پروژه ها، ارائه هرگونه تسهیلات و تعهدات (ضمانت نامه و اعتبارات اسنادی) به‌صورت سندیکایی و سرمایه‌گذاری ریالی و ارزی مشترک در طرح‌ها و پروژه‌های کوتاه مدت و میان مدت است.