سمات: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، آمار سهامداران فعال بازار سرمایه ایران را در مهرماه ۹۴ اعلام کرد. بر‌اساس جدیدترین گزارش مدیریت ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، کل روزهای معاملاتی مهرماه ۲۱ روز بود که کل معاملات خریداران به ۸۳ هزار و ۴۹۶ کد و کل معاملات فروشندگان به ۱۱۷ هزار و ۱۳۹ کد رسید.

بر‌اساس این گزارش، ۳۹ هزار و ۹۹۱ کد معاملات حداقل یک خرید و فروش (۲۱ هزار و ۸۴۷ فروش و ۱۸ هزار و ۱۴۴ خرید) در ماه گذشته انجام دادند. همچنین، ۲۹۲۷ نفر بیش از ۱۰۰ خرید و فروش (۱۴۱۰ کد فروش و ۱۵۱۷ کد خرید) در مهرماه انجام دادند و فعال ترین معامله‌گران ماه گذشته را به خود اختصاص دادند.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی شهریورماه امسال برای نخستین بار آمار سهامداران فعال بازار سرمایه ایران را در طول ۱۰سال اخیر اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، در سال ۸۴، ۱۸۳ هزار و ۲۵۶ نفر بین یک تا ۵۰ معامله را انجام دادند و تنها ۱۲۳۰ نفر ۱۰ سال قبل بیش از ۲۰۰ معامله را در بورس اوراق بهادار تهران به ثبت رساندند.

معاملات سهامداران به‌طور میانگین در سال‌های ۸۵ تا ۸۹ روند کاهشی به خود گرفت و تعداد سهامدارانی که بین یک تا ۵۰ معامله را در طول سال انجام دادند به ترتیب ۱۴۱ هزار و ۸۳۶ کد در سال ۸۵، ۱۰۸ هزار و ۵۹۷ کد در سال ۸۶، ۸۹ هزار و ۳۲۲ کد در سال ۸۷، ۹۰ هزار و ۱۴۸ کد در سال ۸۸ و ۱۴۷ هزار و ۹۱۵ کد در سال ۸۹ بود.

در عین حال، معاملات سهامداران بازار سرمایه از سال ۹۰ رشد چشمگیری به خود گرفت به‌طوری‌که در این سال، ۲۵۱ هزار و ۱۰۲ کد بین یک تا ۵۰ معامله، ۷۶۸۲ کد بین ۵۱ تا ۱۰۰ معامله، ۴۹۸۰ کد بین ۱۰۱ تا ۲۰۰ معامله و ۴۸۱۵ کد بیش از ۲۰۰ معامله را انجام دادند.

بر‌اساس این گزارش، رکورد معامله‌گران فعال بازار سرمایه در سال ۹۲ شکسته شد به‌طوری‌که در آن سال ۱۸ هزار و ۶۷۲ کد بیش از ۲۰۰ معامله را انجام داد و بیش از ۴۱۶ هزار کد نیز بین یک تا ۵۰ معامله در بورس‌ها به ثبت رساندند.

در معاملات سال گذشته نیز، ۵۱۱ هزار و ۱۲۸ کد بین یک تا ۵۰ معامله، ۲۰ هزار و ۸۶۵ کد بین ۵۱ تا ۱۰۰ معامله، ۱۳ هزار و ۴۹۶ کد بین ۱۰۱ تا ۲۰۰ معامله و ۱۵ هزار و ۳۵۲ کد نیز بیش از ۲۰۰ معامله در سامانه پس از معاملات به ثبت رسیده است.

آمار سهامداران فعال در ماه مهر