گروه بورس-حدیث موسوی: روز گذشته شاخص کل بازار سهام با رشد ضعیف 10 واحدی به رقم 62 هزار و 803 واحد رسید تا دلایل محکم‌تری برای صعود قوی‌تر برای خود بیابد.

بازار سهام روز گذشته در شرایط خنثی به سر برد و این وضعیت در صنایع بورسی نیز مشهود بود؛ چرا که از میان 37 صنعت بورسی تعداد 15 صنعت تغییرات مثبت شاخص را تا سطح حداکثر 5 درصد تجربه کردند و 16 صنعت تا کف 1/ 1 درصد ریزش داشتند. بیشترین حجم و ارزش معاملات در میان این صنایع نیز به گروه‌های بانک و قند و شکر اختصاص داشت. این روزها مهم‌ترین تحولات بازار سهام مربوط به ارائه گزارش‌های 6 ماهه از سوی اغلب شرکت‌های بورسی است که برخی از آنها عملکردی ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌ها را از خود منعکس کرده و بعضی دیگر نشان می‌دهند با عملکرد مطلوبی از سوی برخی صنایع روبه‌رو هستیم. تحت این شرایط دوگانه صنعت استخراج کانه‌های فلزی نیز که به واسطه افت ادامه‌دار قیمت‌ها در سطح بازارهای جهانی، اتخاذ برخی سیاست‌های دستوری و رکود اقتصاد داخلی روزهای سخت و زیانباری را از سال گذشته تاکنون تجربه می‌کند، در حالی اقدام به ارائه گزارش‌های پیش‌بینی سود خود بر اساس عملکرد 6 ماهه در برخی نمادهای خود کرده که تمامی آنها به ویژه دوقلوهای سنگ آهنی با تعدیل منفی سود روبه‌رو بوده‌اند.


تعدیل منفی دوقلوهای سنگ‌آهنی

صنعت استخراج کانه‌های فلزی روز قبل در میان گروه‌های منفی بورسی با افت ۳۶/ ۰ درصدی شاخص روبه‌رو شد و چهارمین صنعت با بیشترین افت روزانه نام گرفت. تمامی نمادهای این گروه روز قبل قرمزپوش بودند و بالاترین افت قیمتی به نماد شرکت چادرملو با ریزش ۸۴/ ۰ درصدی اختصاص داشت. این شرکت بیشترین ارزش معاملات را نیز به نام خود ثبت کرد. بالاترین حجم معاملات این گروه را نیز نماد شرکت توسعه معادن و فلزات تجربه کرد. در این گروه نمادهای کگل، کچاد، کروی و کبافق گزارش‌های پیش‌بینی سود خود را بر اساس عملکرد ۶ ماهه منتشر کرده‌اند که همگی آنها حکایت از تعدیل منفی سود دارد. یاسر حمزه‌نژادی، کارشناس بازار سهام درخصوص گزارشی که شرکت چادرملو منتشر کرده است، گفت: کچاد در گزارش پیش‌بینی ۶ ماهه خود ۷ ریال تعدیل منفی داده و میزان پیش‌بینی سود خود برای سال مالی منتهی به اسفند ۹۴ از ۵۲۵ ریال به ۵۱۸ ریال کاهش داده است. چادرملو در عملکرد ۶ ماهه خود موفق شده ۴۶ درصد سود پیش‌بینی شده را محقق کند. به گفته وی در گزارش بودجه ۶ ماهه «کچاد» با وجود آنکه میزان سود کاهش چندانی نداشته (۷ ریال برای هر سهم)، مبلغ فروش اما افت قابل توجهی را تجربه کرده و به میزان ۴۷۵ میلیارد تومان کاهش یافته است. این کارشناس بازار سهام دلایل این رخداد را این‌گونه تشریح کرد: از نظر مقداری و قیمتی در فروش کنسانتره خشک تغییر چندانی مشاهده نمی‌شود، در واقع دلیل اصلی کاهش پیش‌بینی فروش کچاد در بودجه ۶ ماهه ناشی از کاهش پیش‌بینی فروش گندله است. شرکت پیش‌بینی فروش خود را نسبت به گزارش پیش‌بینی قبلی از ۴/ ۳ میلیون تن به ۷/ ۲ میلیون تن کاهش داده است و در دوره ۶ ماهه موفق شده تنها ۳/ ۱ میلیون تن گندله به فروش برساند. حمزه نژادی با بیان اینکه حق بهره مالکانه برای فروش کنسانتره ۵/ ۲۱ درصد و برای فروش گندله ۱۸ درصد است، گفت: به‌طور منطقی باید کچاد با حرکت به سمت بخش‌های انتهایی زنجیره سودآوری خود را افزایش دهد، اما مشاهده می‌کنیم که حرکت کچاد برعکس این منطق بوده و میزان تولید و فروش محصول با سودآوری بیشتر را کاهش داده است. وی درخصوص گزارش ۶ ماهه شرکت گل‌گهر نیز افزود: این شرکت نیز در گزارش ۶ ماهه، پیش‌بینی سود سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۴ را با تعدیل منفی ۹ درصدی از ۲۴۳ ریال به ۲۲۱ ریال کاهش داده است. گل‌گهر در گزارش پیش‌بینی اخیر خود سرفصل درآمد فروش را به میزان ۱۰ میلیارد تومان نسبت به گزارش قبلی کاهش داده که عمدتا ناشی از کاهش نرخ فروش محصول «کنسانتره سنگ آهن داخلی و خارجی» است. نرخ فروش این محصول در گزارش جدید حدود ۲ درصد کاهش داشته و این در حالی است که میزان تولید و فروش محصولات تغییری نداشته است.


مپنا ۴۵ درصد از سود را پوشش داد

گروه خدمات فنی و مهندسی روز گذشته متاثر از کاهش قیمت مهم‌ترین‌ نماد خود یعنی «رمپنا» با افت ۲۴/ ۰ درصدی شاخص همراه شد. در ۷ روز معاملاتی قبل نیز این صنعت نتوانسته بازدهی مورد انتظار خود را کسب کند و کاهش ۲/ ۱ درصدی شاخص را در کارنامه فعالیت خود به ثبت رسانده است. بررسی معاملات «رمپنا» نشان می‌دهد روز گذشته حقیقی‌ها در سمت فروش این نماد و سهامداران حقوقی در سمت خرید بیشترین فعالیت را داشته‌اند. در این صنعت گروه مپنا به تازگی اقدام به ارائه اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای ۶ ماهه منتهی به پایان شهریور‌ماه ۹۴ کرده است. بر‌اساس این گزارش شرکت بزرگ مپنا توانسته ۲۱۰ ریال از ۶۲۲ ریال سود پیش‌بینی شده سال مالی ۹۴ را پوشش دهد. در عین حال سود عملیاتی پیش‌بینی شده نیز ۶۰۱۷ میلیارد ریال و سود محقق شده در دوره ۲۷۴۸ میلیارد ریال بوده که معادل ۴۵ درصد پوشش است.


شبندر در میان صنایع مثبت دوازدهم شد

گروه فرآورده‌های نفتی نیز توانست تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای «شبندر» و «ونفت» رشد شکننده ۱۶/ ۰ درصدی را تجربه کند. در ۷ روز کاری گذشته و از ابتدای سال تاکنون اما این صنعت با افت ۸/ ۲ و ۵/ ۳ درصدی روبه‌رو‌ شده است. بیشترین افزایش قیمت روز قبل در این صنعت مربوط به لیدر گروه پالایشی‌ها؛ یعنی نماد شرکت پالایش نفت بندرعباس با رشد ۷/ ۰ درصدی بود. ضمن اینکه بالاترین حجم و ارزش معاملات نیز به این نماد اختصاص داشت. سهامداران حقیقی مشارکت ۸۸ درصدی در سمت فروش و ۶۳ درصدی در سمت خرید «شبندر» داشتند. کمترین حجم معاملات روز قبل در این گروه به نماد شرکت نفت پارس اختصاص داشت. این شرکت همانند بسیاری از شرکت‌های بورسی اقدام به ارائه پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۴ کرده است که بر اساس آن در حالی که سود هر سهم این شرکت ۱۳۶۷ ریال پیش‌بینی شده در گزارش ۶ ماهه ۷۲۳ ریال از آن محقق شده است. طبق اطلاعات ارائه شده، ۸۷۰ میلیارد ریال سود عملیاتی نیز در این دوره به دست آمده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲۳ درصد رشد نشان می‌دهد و به معنای تحقق ۴/ ۵۲ درصد از کل سود عملیاتی است. کارشناسان گزارش «شنفت» را از دید بنیادی امیدوارکننده قلمداد می‌کنند.


افزایش حمایت‌ها از صنعت ساختمان‌؟

گروه انبوه‌سازی که در خلال هفته‌ها و روزهای اخیر به واسطه انتشار برخی اخبار درخصوص افزایش وام مسکن با امیدواری‌هایی درخصوص احتمال رونق خرید و فروش واحدهای مسکونی و به تبع تحرک فعالیت‌های ساختمان‌سازی در میان‌مدت تا بلندمدت روبه‌رو شده است، روز قبل توانست رشد ۱/ ۰ درصدی شاخص را کسب کند. هرچند باید اذعان کرد این گروه نتوانسته بازدهی مثبتی را در خلال ۷ روز معاملاتی قبل و نیز از ابتدای سال تاکنون به دست آورد.


هفته گذشته شورای پول و اعتبار مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن وام 35 میلیونی خرید مسکن از محل حساب سپرده‌گذاری ممتاز مسکن یا همان اوراق حق تقدم را به 60 میلیون تومان افزایش دهد. روز گذشته همچنین اعلام شد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در راستای خروج مسکن از رکود و تحریک این بازار با اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه سود تسهیلات مسکن برای نیمه دوم سال جاری موافقت کرده که طبق آن برای نیمه دوم امسال حدود 55 هزار فقره تسهیلات در بافت فرسوده قابل پرداخت است. به هر ترتیب روز گذشته این صنعت با سبزپوشی 4 نماد خود روبه‌رو شد و نماد شرکت نوسازی و ساختمان تهران با افزایش 03/ 2 درصدی قیمت، بیشترین رشد روزانه را کسب کرد. این شرکت با نماد «ثشرق»، اولین پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به پایان شهریور 95 را ارائه کرده که طبق آن پیش‌بینی سود این شرکت از رقم پیشین 318 ریال به 336 ریال افزایش یافته است؛ یعنی تعدیل مثبت 6 درصدی برای این شرکت انبوه ساز بورسی. بررسی معاملات گروه انبوه‌سازی همچنین نشان می‌دهد نماد شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق بیشترین حجم و نماد شرکت سخت آژند بالاترین ارزش معاملات را روز گذشته به خود اختصاص داده‌اند.


تعدیل منفی 55 درصدی «لابسا»

صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات روز گذشته در میان ۱۶ صنعت قرمزپوش بورسی، دومین صنعتی نام گرفت که بیشترین ریزش شاخص را در حدود ۶/ ۰ درصد تجربه کرد. در شرایطی که اغلب نمادهای فعال این گروه قرمز‌پوش بودند، بالاترین رشد قیمتی به نماد شرکت سرمایه‌گذاری پارس توشه اختصاص داشت. نماد شرکت کمباین‌سازی ایران نیز بالاترین حجم و ارزش معاملات روزانه را به نام خود ثبت کرد.

روزخنثی درصنایع بورسی

روزخنثی درصنایع بورسی