گروه بورس: هفته اخیر را می‌توان بهترین هفته بورس در سه ماه گذشته تلقی کرد. بعد از تصویب نهایی کلیات و جزئیات برجام در مجلس شورای اسلامی، ایالات‌متحده آمریکا و اروپا در هفته اخیر حکم اجرای فاز نهایی برجام را صادر کردند تا شرایط برای بازار سهام نسبت به ماه قبل با تفاوت بیشتری رقم بخورد.


بورس تهران که تحت تاثیر خبرهای دریافتی درخصوص اجرای برجام و بسته خروج از رکود جهشی نزدیک به دو درصد را تجربه کرد در تغییر نماگر شاخص نیز شاهد دو سد شکنی و برگشت به سطح 63 هزار واحد بود. با این وجود رشد اخیر نماگر شاخص کل در حالی صورت گرفت که بسیاری از شرکت‌ها اقدام به ارائه گزارش‌های 6 ماهه خود کرده‌اند؛ گزارش‌هایی که با وجود پیش‌بینی کارشناسان مبنی‌بر ضعیف بودن آنها در ماه‌های قبل، به غیر از تعدادی، در عمده صنایع با عملکردی نسبتا متعادل منتشر شده است.


با این وجود بورس تهران درهفته‌ای که گذشت با افزایش حجم و ارزش معاملات نسبت به هفته‌های اخیر مواجه بود. همچنین در بحث تغییر مالکیت‌ها بررسی ۴ روز ابتدایی هفته (شنبه تا سه‌شنبه) حاکی از حمایت بیشتر بازیگران حقیقی بود؛ به‌طوری‌که تغییر مالکیتی به ارزش ۳۱ میلیارد تومان را از سوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی تجربه کرد. عمده این تغییر مالکیت در روزهای ابتدایی هفته که بازار با رشد‌های قابل توجه شاخص همراه بود رخ داد، این در حالی است که در روز سه‌شنبه با منفی شدن فضای بازار با افت نسبی شاخص نسبت به روزهای قبل؛ سرمایه‌ها از سوی سهامداران بزرگ به ارزش (۴۳ میلیارد ریال) وارد بازار شد. در شرایط کنونی کاهش التهابات میان معامله‌گران در بازار سهام همچنین ارائه صورت مالی شرکت‌های مختلف این انتظار را قوت بخشیده که در هفته‌های آتی شاخص بورس تهران وارد فاز جدید قیمت‌گذاری شود.


در همین رابطه شرکت سرمایه‌گذاری البرز در بررسی تغییر مالکیت هفتگی شاهد جابه‌جایی حدود 5/ 4 هزار سهم از سوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی بود. بررسی این نماد نشان می‌دهد که در آخرین روز هفته بیش از دو میلیون جابه جایی سهم صورت گرفته که با حضور پررنگ بازیگران حقوقی همراه بوده است. همچنین در بحث تغییر سهام سهامداران فعال نیز شرکت سرمایه‌گذاری اعتلای البرز در 3روز هفته اخیر (یکشنبه تا سه شنبه) بیش از 16 میلیون سهم از این نماد را به فروش رسانده است. «وبملت» نیز در هفته اخیر تغییر مالکیتی حدود 5 میلیون سهم را از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی تجربه کرد، این در حالی است که این شرکت در دو روز ابتدایی هفته همزمان با رشد قابل توجه شاخص شاهد حمایت بیشتر سهامداران حقیقی بوده است. صندوق تامین آتیه کارکنان بانک ملت به‌عنوان سهامداران فعال این شرکت نیز در 4 روز ابتدایی هفته بیش از 23 میلیون سهم از آن را خریداری کرده است. «وبصادر» که همواره از نماد‌های پرمعامله بازار به شمار می‌رود در هفته اخیر تغییر مالکیت بیش از 60 میلیون سهم را از سوی بازیگران حقیقی به حقوقی به ثبت رسانده است. در همین زمینه صندوق سرمایه‌گذاری سپهر صاد در 4 روز ابتدایی هفته بیش از 80 میلیون سهم از بانک صادرات را خریداری کرده است.