گروه بورس، همایون دارابی: بورس اوراق بهادار دیروز شاهد عرضه‌های سنگینی بود هر‌چند این عرضه‌ها به مدد رشد قیمت دو نماد هلدینگ خلیج فارس و نفت و گاز پارسیان نتوانست شاخص را کاهش دهد.


در بازار دیروز و در ساعات ابتدایی معاملات، سهامداران پس از پنج روز رشد قیمت‌ها شاهد عرضه‌های سنگینی بودند این عرضه‌ها البته فرصتی برای محک میزان نقدینگی موجود در بازار فراهم کرد، هرچند در پایان معاملات به جز چند نماد گروه لیزینگی شاهد صف‌فروشی در بازار نبودیم. در بازار بیشتر کارشناسان پس از استقبال خوش‌بینانه نسبت به برنامه خروج از رکود دولت در انتظار اقدامات عملی در این زمینه هستند، هر‌چند احتمالا تحقق برخی برنامه‌های این بسته از جمله پرداخت وام خودرو و کاهش نرخ سپرده قانونی تا چند ماه آینده رقم خواهد خورد.


در گروه سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران با سرمایه یک هزار میلیارد ریال برای سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها اقدام به افزایش سرمایه ۵۰ درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی خواهد کرد.


با افزایش 500 میلیارد ریالی سرمایه «وصنا» به یک هزار و 500 میلیارد ریال خواهد رسید. در این گروه شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران نیز در مجمع سالانه خود 120ریال سود تقسیم کرد.

در گروه فلزی نیز دیروز نماد ملی مس احتمالا برای تعدیل منفی 6ماهه متوقف شد. در این گروه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات فولاد به سه میلیون تن رسیده است. جعفر سرقینی افزود: بررسی عملکرد تولیدکنندگان فولاد کشور نشان می‌دهد، طی پنج ماه نخست امسال میزان صادرات این بخش به سه میلیون تن رسید و این در شرایط رکود فعالیت‌های ساختمانی صورت گرفت.


به گزارش «ایرنا»، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بررسی عملکرد تولیدکنندگان فولاد کشور نشان می‌دهد، طی پنج ماه نخست امسال میزان صادرات این بخش به سه میلیون تن رسید و این در شرایط رکود فعالیت‌های ساختمانی صورت گرفت. جعفر سرقینی اظهار کرد: میزان تولید فولاد خام در دوره پنج ماه نخست امسال به رقم ۸/ ۶ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت هشت درصدی نشان می‌دهد. وی افزود: مس کاتد تولیدی در این مدت به ۷۷ هزار تن رسید که کاهش هشت درصدی را در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۳ ثبت کرد.شمش آلومینیوم تولیدی نیز در دوره این گزارش به ۱۲۵هزار تن رسید که رشد ۵/ ۲ درصدی را نسبت به پنج ماه نخست سال گذشته نشان می‌دهد. سرقینی عملکرد بخش خصوصی در زمینه تولید سنگ‌آهن را در پنج ماه ابتدایی امسال بالغ بر ۱۲ میلیون تن ذکر کرد و افزود: مقایسه این رقم نسبت به عملکرد دوره مشابه سال گذشته کاهش ۱۱درصدی را نشان می‌دهد.


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، تصریح کرد: طی دوره مورد بررسی افت تولید ناشی از کاهش قیمت‌های جهانی این اقلام در بازارهای جهانی بود و این درحالی است که تقاضای بازار داخلی تحت پوشش قرار گرفته و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. در گروه ساختمانی دیروز شرکت عمران شاهد در نظر دارد سرمایه اسمی 60 میلیارد تومانی را به 130میلیارد تومان برساند تا صرف مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه پذیر و اصلاح ساختار مالی کند. این افزایش سرمایه 117 درصدی از دو محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی 44 میلیارد تومانی و سود انباشته 26 میلیارد تومانی و با برگزاری مجمع فوق‌العاده‌ای حداکثر در 2 ماه آینده انجام خواهد شد.


در گروه دارویی نیزشرکت سبحان دارو با سرمایه ۲۰۰ میلیارد ریال برای دستیابی به استاندارد جی‌ام‌پی اقدام به افزایش سرمایه ۵۰ درصدی از محل مطالبات حال‌شده سهامداران و آورده نقدی خواهد کرد.

با افزایش ۱۰۰ میلیارد ریالی سرمایه «سبحان» به ۳۰۰ میلیارد ریال خواهد رسید.