گروه بورس: بورس تهران آبان ماه سال جاری در نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی در کنار سایر ارکان بازارسرمایه در جزیره کیش حضور خواهد داشت. حمید روح‌بخش، سرپرست روابط‌عمومی و امور بین‌الملل بورس تهران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان مطلب فوق گفت: بورس تهران در راستای توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری و افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه، فعالیت‌های مختلفی در دست اقدام دارد و همچنین در نمایشگاه‌های مرتبط با بازار سرمایه از جمله نمایشگاه کیش حضور فعال خواهد داشت.


وی با اشاره به اینکه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی از 18 آبان لغایت 21 آبان ماه سال جاری در جزیره کیش برگزار می‌شود، اظهار کرد: روز گذشته در جلسه‌ای در سازمان بورس بیان شد که این نمایشگاه با حضور 170شرکت برگزار می‌شود که از این تعداد 150‌شرکت داخلی و بین 15 تا 20 شرکت خارجی برای حضور ابراز تمایل کرده‌اند.


روح‌بخش در ادامه بیان کرد: بورس تهران همچون سال گذشته در این نمایشگاه حضور دارد و همزمان با برگزاری نمایشگاه، نشست‌های آشنایی با روش‌های تامین مالی از طریق بورس تهران مورخ ۲۱ آبان ۹۴ در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش از ساعت ۱۰ تا ۱۳ برگزار می‌شود. سرفصل‌های این همایش آموزشی نیز به سه بخش کلی تقسیم می‌شود که شامل: پذیرش و عرضه‌های اولیه در بورس تهران (بررسی مزایا و فرآیندهای آن)، تامین مالی از طریق اوراق بدهی و تامین مالی از طریق ابزار‌های نوین مالی است.


روح‌بخش خاطر‌نشان کرد: مدعوین این همایش که شامل متخصصان بازار سرمایه، اهالی علم و فن و دانشجویان هستند، می‌توانند در این همایش به نیاز‌های خود در بخش‌های مختلف پاسخ داده و تا حد زیادی در پیشرفت بازار سرمایه و همچنین توسعه بورس تهران کمک کنند.


وی همچنین بیان کرد: به‌طور کلی این نمایشگاه در دو مجموعه مجزا برگزار می‌شود که مجموعه اول نمایشگاه بورس،بانک،بیمه و مجموعه دوم نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور است. در بخش اول که با حضور بازیگران این سه صنعت برگزار می‌شود شرکت‌کنندگان به ارائه محصولات جدید خود و همچنین تبادل تجارب می‌پردازند.


به گفته وی بازدیدکنندگان نمایشگاه که عمدتا سرمایه‌گذاران حقیقی و مدیران ارشد شرکت‌ها هستند، می‌توانند در این فرصت با تبادل نظرات به نقطه اولیه تماس‌های آینده خود دست یابند و فصل بعدی مذاکرات خود را رقم بزنند. سرپرست روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس تهران افزود: با توجه به تبلیغات انجام شده در سطح بین‌المللی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی و با توجه به اینکه ورود اشخاص خارجی به مناطق آزاد بدون اخذ روادید امکان‌پذیر است، انتظار می‌رود حضور سرمایه‌گذاران خارجی در نمایشگاه پر‌رنگ باشد. با پیگیری صورت گرفته، افتتاح حساب بانکی سپرده قرض‌الحسنه و سپرده سرمایه‌گذاری برای اشخاص خارجی به‌صورت ارزی و ریالی امکان پذیر خواهد بود. وی همچنین درخصوص کشور‌های حضور یافته در این نمایشگاه بیان کرد: از سال‌های گذشته و به دلیل تحریم‌های هسته‌ای بسیاری از کشور‌هایی که قبلا با بورس تهران همکاری داشتند، نمی‌توانند مشارکتی به‌صورت غرفه‌ای داشته باشند، به همین جهت تا‌کنون 50 مدیر شرکت خارجی در قالب ویزیتور و بازدید‌کننده در این نمایشگاه اعلام حضور کرده و 20 شرکت دیگر نیز برای حضور به‌صورت غرفه‌ای اقدام کرده‌اند. روح‌بخش افزود: تجارب نشان می‌دهد در هفت سال گذشته که این نمایشگاه برگزار شده، تنوع کشورهای حضور یافته بسیار زیاد بوده است، با چنین دیدی به نظر می‌رسد کشور‌هایی که در ماه‌های گذشته در ایران حضور یافته و از پتانسیل‌های این بازار دیدن کرده‌اند نظیر انگلستان، روسیه، فرانسه، آلمان، لهستان، یونان و کشور‌های حوزه خلیج فارس تمایل بیشتری برای مشارکت و فعالیت داشته باشند.


سرپرست روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس تهران درخصوص حضور کارگزاری‌‌ها و شرکت‌های تامین سرمایه نیز گفت: این همایش با حضور ارکان‌ فعال بازار صورت می‌گیرد که این ارکان‌ شرکت تامین سرمایه و کارگزاری‌ها را نیز شامل می‌شود.این شرکت‌ها می‌توانند به عناوین مختلف به ارائه خدمات بپردازند و از فرصت به‌وجود آمده برای تبادل دانش‌فنی استفاده کنند.