گروه بنگاه‌ها: با نزدیک شدن به اتمام تحریم‌های طولانی علیه ایران، این کشور قدم‌هایی برای آماده‌سازی برای ورود به دوره جدید بر‌می‌دارد. به گزارش گروه بین‌الملل مانا، وال استریت ژورنال در گزارشی که جمعه منتشر شد نوشت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از تصمیم خود برای به‌روز‌رسانی و جوان‌سازی ناوگان خود و ورود به بازار بین‌‌المللی حمل‌و‌نقل و در عین حال عقد قراردادهای همکاری پس از خروج ایران از تحریم‌های بین‌المللی و لغو محدودیت کشتی‌های ایرانی از ورود به بنادر اروپایی و آمریکایی خبر داد.

براساس این گزارش دکتر سعیدی، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه اختصاصی با نشریه وال‌استریت ژورنال گفت: طبق توافق هسته‌ای میان ایران و غرب در ماه ژانویه از تحریم‌های بین‌المللی خارج خواهیم شد. ما به مدت بسیار طولانی از صحنه بین‌المللی دور بودیم و ورود دوباره به بازارهای بین‌المللی از اولویت‌های اول ما محسوب می‌شود.

این گزارش در ادامه افزود: IRISL با بهره‌گیری از ۱۵۸ فروند کشتی شامل فله‌بر، کانتینربر و کشتی‌های تانکر بزرگ‌ترین‌ شرکت حمل و نقل دریایی محسوب می‌شود. انتظار می‌رود IRISL که از جمله اولین‌ شرکت‌های تحریم‌ شده در سال ۲۰۰۸ بود پس از توافق امسال در آغاز سال ۲۰۱۶ به بازارهای جهانی بازگردد.

دکتر سعیدی که پیش از این در سمت معاون رئیس سازمان انرژی اتمی ایران فعالیت داشت اظهار کرده است: حجم تجارت سالانه میان ایران و اتحادیه اروپا پیش از تحریم‌ها به ۱۵ میلیارد دلار می‌رسید و انتظار داریم تهران قادر به دستیابی به این میزان در سه سال آینده شود. آن کرونبرگ به‌عنوان مدیرعامل شرکت کشتیرانی مرسک در عمان، کویت و عراق گفت: حجم حمل و نقل شرکت IRISL در زمینه صادرات و واردات به ایران در مجموع نیمی از میزان کالای انتقالی توسط این شرکت قبل از موج جدید تحریم‌ها در سال ۲۰۱۲ است. این گزارش در ادامه گفت: شرکت IRISL از به‌کارگیری کانتینربرهای غول‌پیکر با گنجایش بیش از ۱۸ هزار TEU سخن به میان آورده است. دکتر سعیدی در این خصوص اظهار کرد: در حال حاضر ناوگان IRISL از ۴۱ فروند کشتی کانتینربربا ظرفیت حمل ۱۴ هزار کانتینر برخوردار است و پیوستن به جمع کشتیرانی‌هایی با کانتینربرهای غول‌پیکر از جمله اهداف اولیه ما محسوب می‌شود.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این خصوص اشاره کرد: IRISL قصد دارد پس از افزایش ناوگان خود به یکی از این توافق‌نامه‌ها بپیوندد و در کشورهای اروپایی نظیر یونان، آلمان، قبرس، فرانسه و دانمارک به فعالیت بپردازد.

آغاز مذاکره با کشتی‌سازی‌ها

وی همچنین ادامه داد: طی ماه آینده میزان کشتی‌های مورد نیاز برای IRISL مشخص خواهد شد و پس از آن مذاکرات با سرمایه‌داران و کشتی‌سازی‌ها آغاز می‌شود.

وال استریت ژورنال ادامه داد: IRISL به منظور انجام این کار ابتدا با بانک‌ها و کشتی‌سازی‌های چینی وارد مذاکره خواهد شد.

جورج خیراداکیس به‌عنوان مشاور بانک توسعه چین در این خصوص گفت: بانک‌های چینی هرگز کار با ایران را متوقف نکرده‌اند و سفارش‌های ایرانیان تجارت بزرگ دیگری محسوب می‌شود که روانه کشتی‌سازی‌های چینی خواهد شد. رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگو با وال استریت ژورنال با اشاره به توقف تجارت میان دو دولت ایران و آمریکا از سال ۵۷ تاکنون خاطرنشان کرد: در صورتی که دولت آمریکا تصمیم به بازگشایی بنادر خود به ایران را بگیرد، سردمداران صنایع الکترونیکی آمریکا نقش مهمی ایفا خواهند کرد.