گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد شروعی ضعیف در آغاز هفته بود. در بازار دیروز شاخص کل با افت ۲۸۰ واحدی به رقم ۶۱ هزار و ۲۱۷ واحد رسید. این افت شاخص در شرایطی انجام شد که انتظار این کاهش وجود نداشت و حتی معامله‌گران به دلیل سخنان وزیر اقتصاد در مورد احتمال کاهش سود بانکی در جلسه پیش روی (سه‌شنبه) شورای پول و اعتبار در انتظار بازاری متعادل و حتی رو به رشد بودند، اما کمبود نقدینگی و نگرانی از تنش سیاسی اوج گرفته در منطقه خاورمیانه موجب شد تا بازار با ریزش قیمت‌ها مواجه شود.

در مورد تغییر سود بانکی دیروز، رئیس کل بانک مرکزی گفت: مهم‌ترین‌ راهبرد بانک مرکزی کاهش نرخ سود بانکی با استفاده از ابزارهای غیرمستقیم است. به گزارش خبرگزاری فارس، ولی‌الله سیف در حاشیه همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری حمل و نقل و مسکن اظهار کرد: نرخ سود بانکی شرایطی در بازار پول کشور دارد که باید با ابزارهای غیرمستقیم نسبت به کاهش آن اقدام کنیم.

از سوی دیگر، عرضه پگاه فارس در معاملات امروز روی می‌دهد. همچنین ناظر بازار از سهامداران عمران خوزستان خواست برای آمادگی جهت شروع معاملات این نماد اقدام به تعیین کارگزار ناظر خود کنند. در گروه برقی شرکت کنتورسازی ایران (سهامی عام) براساس گزارش شفاف‌سازی اعلام کرده که با توجه به استناد اخذ پروانه تولید مورخ ۷ مهر ۱۳۹۰ درخصوص تولید صندوق‌های فروشگاهی با ظرفیت سالانه یک میلیون و یکصد هزار دستگاه موفق به انعقاد، امضا و مبادله قرارداد تولید و تامین صندوق‌های فروشگاهی مکانیزه برای بهره‌برداری اصناف سراسر کشور با نام تجاری «باران» ظرف مدت ۵ سال از تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ با اتاق اصناف ایران شده است. در گروه قندی، قند ثابت‌ خراسان‌ اولین پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۳۱ تیر ۹۵ را با کاهش ۵/ ۶۸ درصدی نسبت به سود ۲۳۲ ریالی سال مالی جاری، ۷۳ ریال اعلام کرد.

در گروه خودرویی، پس از مدت‌ها شاخص این گروه به زیر ۱۰ هزار واحد سقوط کرد تا بازار در انتظار گزارش‌های نامناسب این گروه در بازه ۶ ماهه باشد. در این گروه، مهندس هاشم یکه زارع اظهار کرد: ما به‌عنوان تولیدکننده، مسوول هستیم خودرویی با کیفیت نزدیک به سطح جهانی محصول عرضه کنیم، اما این هدف نیازمند زمان است. وی کیفیت محصول را حاصل کیفیت قطعات و فرآیند تولید دانست و گفت: تمرکز ویژه روی قطعه سازی داریم و در دو، سه ماه اخیر با ۱۰سازنده‌ای که کیفیت مورد‌نظر ایران‌خودرو را تامین نمی‌کردند، قطع همکاری کردیم.

مدیر‌عامل گروه صنعتی ایران خودرو یادآور شد: گروه صنعتی ایران‌خودرو در نیمه نخست سال جاری ۶ هزار دستگاه خودروی سواری به بازارهای جهانی صادر کرده و این تعداد تا پایان سال به ۲۰هزار دستگاه افزایش می‌یابد. در گروه مخابرات، قائم مقام سازمان صدا و سیما از اعطای نمایندگی این سازمان در ارائه IPTV (تلویزیون اینترنتی) به ۵ شرکت خبر داد. مهدی اخوان بهابادی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: طی یک فراخوان عمومی سازمان صدا و سیما اعطای نمایندگی IPTV را اعلام کرد که پس از بررسی اسناد شرکت‌کنندگان در فراخوان ۵ شرکت انتخاب و نمایندگی سازمان در ارائه خدمات IPTV به آنها اعطا شد.

قائم‌مقام سازمان صدا و سیما افزود: هم‌اکنون با ۴ شرکت قرارداد منعقد شده و با یک شرکت نیز مذاکره برای عقد قرارداد ادامه دارد.

در گروه سیمانی نیز دیروز، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اعلام اینکه کارخانجات سیمان در شرایط خاصی قرار دارند، گفت: در حال حاضر ماهانه ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیمان در کشور تولید می‌شود که ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن مازاد است.

عبدالرضا شیخان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم افزود: اصولا تولید سیمان براساس نیازسنجی بازار است اما تولید کلینکر به‌عنوان یک ماده سیمان در پروسه‌های مختلف انجام می‌شود و مشکلی در نگهداری آنها در انبارها حتی تا یک سال و نیم وجود ندارد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اضافه کرد: از سال گذشته تاکنون ما با مازاد ۸ میلیون تنی سیمان روبه هستیم. در سال گذشته حدود ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن سیمان صادر شده است. ۶۵ درصد بازار صادراتی ما کشور عراق بود که امروز با توجه به شرایط امنیتی این کشور، کاهش یافته است.

وی با اعلام اینکه تولید سیمان در ۵ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه ۱۰ درصد کاهش یافته است، گفت: در حال حاضر، کارخانجات سیمان در شرایط خاصی قرار دارند به نحوی که با کمبود نقدینگی قادر به پرداخت هزینه‌های خود نیستند که در این رابطه دولت باید حمایت‌های لازم را انجام دهد.