گروه بورس: در روزهای اخیر نمادهای «پارسان»، «دتولید» و «فولاد» برنامه‌های افزایش سرمایه خود را روی سامانه «کدال» منتشر کرده‌اند. همچنین سه شرکت «کاصفا»، «قثابت»، «وصندوق» و «ثاژن» برآورد از سودآوری خود را در این سامانه ثبت کرده‌اند. اطلاعاتی از روند سودآوری و همچنین افزایش سرمایه «دی» نیز انتشار یافته است.


افزایش سرمایه ۵۰ درصدی «پارسان»

شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان مدارک و مستندات افزایش سرمایه 50 درصدی را روی سامانه «کدال» منتشر کرده است. «پارسان» به منظور اصلاح ساختار مالی، جبران مخارج سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در شرکت‌های سرمایه پذیر و همچنین سرمایه‌گذاری بلندمدت قصد دارد، سرمایه خود را از مبلغ 30 هزار میلیارد ریال به 45 هزار میلیارد ریال افزایش دهد. محل تامین افزایش سرمایه در این اطلاعیه مطالبات حال شده سهامداران و همچنین آورده نقدی عنوان شده است.


پیش‌بینی زیان «قثابت»

مجموعه کارخانه‌های تولیدی و صنعتی ثابت خراسان اولین پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به تیر ۹۵ را ارائه داده است. «قثابت» برآورد سود هر سهم برای سال مالی جدید را ۷۳ ریال زیان عنوان کرده است. در این صورت‌های مالی، آخرین مقدار سود محقق شده برای سال مالی منتهی به تیر امسال، ۲۳۲ ریال زیان است که نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی (بر اساس عملکرد ۹ ماهه) مقدار زیان این شرکت افزایش داشته است؛ زیان هر سهم در پیش‌بینی قبلی ۲۱۸ ریال برآورد شده بود.


تداوم زیان «کاصفا»

کاشی اصفهان اولین پیش‌بینی درآمد هر سهم منتهی به اسفند 94 را در حالی منتشر کرده است که نیمی از این سال مالی گذشته است. نماد «کاصفا» از نمادهای ثبت شده در بازار دوم بورس است، آخرین معاملات این نماد به آذر سال 92 برمی‌گردد. در صورت‌های ارائه شده در سایت کدال این شرکت برای سال مالی جاری، 1813 ریال زیان را برآورد کرده است. در این صورت‌ها با وجود کاهش فروش کل، بهای تمام شده کالا نیز نسبت به عملکرد سال مالی 93 افزایش یافته است. این شرکت همچنین مقدار زیان خود برای سال مالی گذشته را 1054 ریال عنوان کرده است.


روند افزایش سرمایه «دتولید»

شرکت داروسازی تولیددارو مدارک و مستندات افزایش سرمایه بیش از ۴۳ درصدی را روی «کدال» منتشر کرده است. «دتولید» قصد دارد سرمایه خود را از مبلغ ۱۶۰ میلیارد ریال به ۲۳۰ میلیارد ریال افزایش دهد. محل تامین این افزایش سرمایه ۷۰ میلیارد ریالی، مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی عنوان شده است. موضوع افزایش سرمایه در این اطلاعیه اجرای طرح توسعه شرکت است. همچنین بنا است تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه بعدی از مبلغ ۲۳۰ میلیارد ریال به ۳۰۰ میلیارد ریال در مجمع عمومی فوق‌العاده در اختیار هیات‌مدیره قرار گیرد. بر‌اساس، اطلاعیه‌های درج‌شده در سایت «کدال» مجمع عمومی این شرکت روز دوشنبه مورخ ۲۰/ ۷/ ۹۴ برگزار می‌شود.


برآورد «وصندوق» از سال ۹۵

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشور اولین پیش‌بینی حسابرسی شده برای سال مالی منتهی به شهریور 95 را ارائه داده است. «وصندوق» سود هر سهم برای سال مالی آتی را 650 ریال عنوان کرده است. این شرکت همچنین آخرین پیش‌بینی سود هر سهم برای سال مالی 94 را 714 ریال عنوان کرده است که نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی 6 ریال رشد را نشان می‌دهد.


سود و سرمایه «دی»

بانک دی پیش‌بینی سود برای سال مالی منتهی به اسفند ۹۴ بر اساس عملکرد سه ماهه را روی سامانه «کدال» ارائه داده است. این شرکت در اولین پیش‌بینی سال مالی مزبور سود هرسهم را ۵۱۸ ریال برآورد کرده بود. «دی» در آخرین پیش‌بینی ارائه شده مقدار سود خود به ازای هر سهم را بیش از ۱۸درصد کاهش داده است. بر این اساس، سود هر سهم این بانک ۴۲۲ ریال عنوان شده است. این شرکت همچنین در روند سه ماهه ۱۵ ریال معادل ۴ درصد از سود را محقق ساخته است. هیات‌ مدیره بانک دی همچنین افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی را در برنامه خود قرار داده است. در این خصوص، پیشنهاد افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۵ هزار میلیارد ریال به ۱۰ هزار میلیارد ریال از سوی هیات‌ مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده ارائه شده است. محل تامین سرمایه مطالبات و آورده نقدی و همچنین سود انباشته عنوان شد، این شرکت به منظور بهبود ساختار مالی این موضوع را در برنامه کار قرار داده است.


خیز «فولاد» برای بیشترین سرمایه

شرکت فولاد مبارکه به منظور اجرا و تکمیل طرح توسعه کنسانتره و گندله‌سازی سنگان و همچنین مشارکت در افزایش سرمایه شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر و جبران مخارج سرمایه‌گذاری طرح افزایش سرمایه 50 درصدی خود را ارائه داده بود.

بر این اساس، «فولاد» قصد دارد، سرمایه خود را از مبلغ 50 هزار میلیارد ریالی به 75 هزار میلیارد ریال افزایش دهد. براساس اطلاعیه منتشرشده در سایت «کدال»، 20 هزار میلیارد ریال از این مبلغ افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران و همچنین 5 هزار میلیارد ریال از محل سود انباشته تامین خواهد شد. مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری در این خصوص در 20/ 7/ 94 برگزار خواهد شد.


روند تحقق سود «ثاژن»

شرکت ساختمانی سخت آژن درخصوص پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به شهریور ۹۴ شفاف‌سازی کرده است. «ثاژن» در این اطلاعیه املاک مورد نظر در پیش‌بینی درآمد منتهی به شهریور ماه امسال به فروش رسیده و بیش از ۹۰ درصد از درآمد پیش‌بینی شده برای هر سهم محقق شده است. پیش‌بینی درآمد هر سهم در سال مالی مزبور معادل ۲۰۱ ریال بوده است.