گروه بورس- اسماعیل دلخموش: روز گذشته شاخص کل بورس تهران 91/ 5 واحد افزایش یافت تا برای هفتمین روز کاری متوالی در کانال 61 هزار واحدی به نوسان‌های محدود بپردازد. به نظر می‌رسد عوامل جذابی چون رسیدن به کف قیمت‌ها و سیگنال‌های مثبت سیاسی در شرایط فعلی و با توجه به رکود و وضعیت بنیادی نه چندان مطلوب شرکت‌ها، قادر به بهبود شرایط بازار نیستند.


از سوی دیگر جذابیت سرمایه‌گذاری‌های بدیل بدون ریسک باعث تشدید بی‌میلی نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار سهام شده است. کارشناسان معتقدند گرچه افق کوتاه‌مدت بازار چندان روشن نیست اما با تغییر تدریجی سیاست‌های انقباضی و ملموس شدن اثرات رفع تحریم‌ها در سال 95 شاهد تحولات مثبت بورس خواهیم بود.


نبود محرک قوی برای رشد

احسان رضاپور در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درباره شرایط فعلی بازار گفت: در وضعیت کنونی اگرچه قیمت‌ها در برخی سهم‌ها به کف خود رسیده‌اند و سیگنال‌های مثبت سیاسی در هفته‌های گذشته به شکل قابل توجهی افزایش یافته است اما مولفه‌های چندان قدرتمندی که موجبات رشد بازار را فراهم کنند نیز به چشم نمی‌آیند. وی افزود: به نظر می‌رسد معامله‌گران نسبت به افزایش قیمت کالاهای موثر بر بورس کشور و همچنین نسبت به افزایش فروش و سود شرکت‌ها خوش‌بین نیستند. در نتیجه امیدواری چندانی نیز به گزارش‌های ۶ ماهه وجود ندارد.


از سوی دیگر عدم اطمینان از بازدهی مطلوب بازار سهام در شرایطی که گزینه‌های بدیل، سود بدون ریسک و بعضا بالاتری را فراهم می‌کنند باعث کاهش اشتیاق به سرمایه‌گذاری در بورس شده است.

این کارشناس بازار سرمایه چنین ادامه داد: با افزایش نقدینگی و گسترش یافتن سیاست‌های انبساطی دولت، همچنین با کاهش نرخ ذخیره قانونی و کاهش طبیعی نرخ سود بانکی به نظر می‌رسد در سال 95 شاهد تغییر وضعیت فعلی باشیم.


از سوی دیگر رفع تحریم‌ها و ایجاد برخی گشایش‌ها در روابط تجاری بین‌المللی شرکت‌ها هزینه‌های تبادلات مالی آنها را کاهش خواهد داد. از طرفی بانک‌ها نیز در تامین منابع خود دست بازتری خواهند داشت و این عوامل در مجموع هم بانک‌ها را در کاهش نرخ سود یاری خواهند کرد و هم به بهبود وضعیت شرکت‌ها منجر خواهند شد.

رضاپور در خاتمه بیان کرد: به این ترتیب اگرچه در کوتاه مدت نمی‌توان شاهد تغییرات چندان مثبتی در بازار بود اما پس از ورود به سال ۹۵ و به مرور شاهد تغییر وضعیت بازار سرمایه خواهیم بود.


رشد ضعیف شاخص در کثرت سبزپوش‌ها

روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 91/ 5 واحد افزایش یافت تا به رقم 61 هزار و 569 واحدی برسد. شاخص که تا دقایق پایانی معاملات کاهش حدودا 04/ 0 درصدی را تجربه کرده بود نهایتا تحت تاثیر چندین نماد تاثیرگذار بر شاخص کل چون «اخابر»، «پارسان»، و «وغدیر» رشد اندکی نشان داد و افزایش 01/ 0 درصدی را تجربه کرد.


نمادهای «حکشتی»، «اخابر»،‌«پارسان» و «وغدیر» بیش از سایر نمادها موجب رشد شاخص کل شدند؛ در حالی که «تاپیکو»،«فملی» و «فخوز» بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند.


گرچه رشد شاخص در روز گذشته چندان قابل توجه نبود اما رشد 22 واحدی (‌23/ 0 درصدی) شاخص کل هموزن نشان دهنده کثرت نمادهای کوچک‌تری است که رشد قیمتی را تجربه کردند. حجم معاملات روز دوشنبه بورس با 67 درصد کاهش به 255 میلیون سهم و ارزش معاملات با 60 درصد کاهش به 450 میلیارد ریال رسید.


همچنین در پایان معاملات روز گذشته شرکت ایرکا پارت صنعت با نماد معاملاتی «خکار» برای برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضای هیات‌مدیره و شرکت کویر تایر با نماد معاملاتی «پکویر» برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه، متوقف شدند.


صعود آیفکس با اهرم مارون

شاخص کل فرابورس روز دوشنبه را با رشد ۴/ ۵ واحدی (معادل ۸/ ۰ درصد) پشت سر گذاشت. نمادهای مارون، حسینا، ذوب،‌ هرمز و شتران بیش از سایر نمادها موجب رشد آیفکس شدند؛ در حالی که میدکو و زاگرس بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند. مارون نمادی که به تنهایی ۸۲ درصد از رشد شاخص کل را رقم زد و پس از «صچاد» بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشت، عمدتا به وسیله حقوقی‌ها معامله شد. ۸/ ۹۹ درصد از حجم خرید و ۳/ ۸۳ درصد از حجم فروش این نماد در اختیار حقوقی‌ها بود. ۱۰۰ درصد خریداران حسینا را حقیقی‌ها و ۶/ ۴۴ درصد از فروشندگان این نماد را حقوقی‌ها تشکیل دادند. ۵/ ۸۳ درصد از حجم خرید میدکو نیز در اختیار حقوقی‌ها بود؛ در حالی که حقیقی‌ها ۱۰۰ درصد از حجم فروش این نماد را در اختیار داشتند.

حجم معاملات روز گذشته فرابورس 7/ 73 میلیون سهم و ارزش معاملات یک هزار و 599 میلیارد ریال بود.


روز گذشته نماد معاملاتی شرکت کی‌بی‌سی با توجه به تغییر با اهمیت پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی ۱۳۹۴، متوقف شد. همچنین شرکت قاسم ایران پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام و ارائه اطلاعات پیش‌بینی با سرمایه جدید، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد آماده انجام معامله بود. این نماد که از تاریخ ۱۸ شهریور متوقف شده بود روز گذشته با ۹۸/ ۱ درصد افزایش در قیمت پایانی ۳۶۵۷ ریال به کار خود پایان داد.