علی‌اصغر خلیلی / کارشناس حسابداری

امروزه به‌کارگیری دانش رایانه و تکنولوژی‌های مرتبط در مشاغل و حرفه‌های مختلف به‌عنوان جزء جدایی‌ناپذیر آن تلقی شده و روز به روز نیز به این وابستگی و توسعه افزوده می‌شود. بازار سرمایه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و طی سالیان اخیر گام‌های مثبت و موثری در این راستا برداشته شده است.


اما این بازار نیز همانند سایر بازارها برای رونق و توسعه علاوه بر استفاده از ابزارهای نوین و متنوع نیازمند گسترش فعالیت در بین مشتریان بالقوه بوده و نفوذ در بازارهای موازی را نیز باید مدنظر قرار دهد. متاسفانه باوجود اینکه تبلیغات و آموزش‌هایی نیز در این زمینه انجام شده، اما کافی نبوده و بازاریابی بیشتری در این امور نیاز دارد. همچنین می‌توان از جمله اقداماتی که از بروز اشتباهات متداول جلوگیری می‌کند به تکمیل اطلاعات و مشخصات مشتریان (کد ملی - سریال شناسنامه) از طریق کارگزاری‌ها اشاره کرد.


یکی از گزارش‌هایی که روزانه ارائه می‌شود تفکیک آمار معاملات به‌صورت اشخاص حقوقی و حقیقی است که کلی است. حال به نظر می‌رسد چنانچه به این موارد اشاره شده عناوین مختلف همچون مدرک تحصیلی، رشته، دانشگاه، شغل و نحوه آشنایی با بورس و... نیز اضافه شود، آمار معاملات را می‌توان تفکیک کرد که چه افرادی در بازار فعالیت داشته و به چه میزان مشارکت دارند.


با استفاده از تکنیک‌های داده کاری می‌توان متوجه شد چه کسانی در این بازار حضور نداشته و می‌توان در شغل‌هایی که هنوز وارد بورس نشده و فعالیتی نداشته‌اند برنامه ریزی و بازاریابی کرد تا آنها را مشتری بورس و سهام کرد.


این مساله نه تنها باعث بزرگ‌تر‌ شدن بازار، بلکه افزایش حجم نقدینگی و رونق آن نیز خواهد شد. افرادی در جامعه با درآمدهای بالایی حضور دارند که به دلیل ناآگاه بودن از این بازار مبادرت به سرمایه‌گذاری در دیگر بازارها از جمله مسکن و طلا می‌کنند.


برخی مطالعات نشان می‌دهد افرادی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بورس و سهام باشند کم نبوده ولی تا به‌حال کسی به‌طور جدی از آنها برای حضور و سرمایه‌گذاری دعوت نکرده این در حالی است که با ورود ابزارهای جدید مانند صندوق‌ها و سبدها می‌توان از ریسک سرمایه‌گذاری کاست. با توجه به اینکه یکی از شاخص‌های رشد اقتصادی رونق بازار سرمایه است، بنابراین باید به آن بهای کافی داد و توجه کرد.