گروه بورس - حدیث موسوی: در ادامه روند نزولی بازار سهام، روز گذشته نیز شاخص کل بورس ۲۲۵ واحد دیگر، معادل ۴/ ۰ درصد افت کرد و نماگر بازار به رقم ۶۱ هزار و ۳۲۸ واحد رسید. به موازات تداوم ریزش شاخص در روزهای اخیر شاهد قرمزپوشی گسترده صنایع بورسی نیز هستیم به‌طوری که روز گذشته از میان ۳۷ صنعت، تنها ۸ گروه مثبت بودند و در شرایط عدم تغییر شاخص ۲ گروه، ۲۷ صنعت با افت شاخص تا سطح حداکثر ۵ درصد روبه‌رو شدند.


در شرایط رکود اقتصادی کشور، اغلب صنایع بزرگ و کوچک گرفتار بی‌رونقی گسترده‌ای هستند. این بی‌تحرکی در صنایع بزرگی همچون خودرو، پالایشی‌ها، پتروشیمی، فولاد و فلزات اساسی، معدنی‌ها و... زنگ خطر را برای تداوم زیان شرکت‌های بورسی و افت شاخص بورس به صدا درآورده است. به خصوص آنکه انتظار برای اعلام گزارش‌های ضعیف ۶ ماهه از سوی این شرکت‌ها نیز بر دور تند ریزشی این بازار افزوده است. کارشناسان در حالی که چشم‌انداز بورس را در بلندمدت به مدد رفع تحریم‌ها و گشایش‌های هسته‌ای و بازخورد آن بر بسیاری از صنایع مثبت می‌دانند، اما نسبت به ریزش شاخص و شرایط ضعیف صنایع بورسی در کوتاه‌مدت ابراز نگرانی می‌‌کنند.

چشم‌انداز روشن «رمپنا» در بلندمدت

شاخص گروه خدمات فنی و مهندسی روز قبل تحت تاثیر افزایش قیمت سهام گروه مپنا، ۴۵/ ۴ درصد افزایش یافت و اولین صنعتی نام گرفت که بیشترین رشد روزانه شاخص را تجربه کرد. نماد «رمپنا» روز قبل با ۴۷/ ۴ درصد رشد قیمت روبه‌رو شد. همچنین در بازار منفی دیروز، رمپنا اولین نمادی بود که بالاترین تاثیر مثبت را به میزان ۷۳ واحد بر شاخص کل بازار سهام داشت. بررسی معاملات این نماد نشان می‌دهد سهامداران حقوقی بیشترین فعالیت را در خرید و فروش سهام آن در اختیار داشتند. مهرزاد منتظری، کارشناس بازار سهام در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» درخصوص رشد شاخص گروه خدمات فنی و مهندسی متاثر از رشد قیمت مپنا در روز گذشته گفت: حدود ۲۲ میلیون سهم توسط سهامداران حقوقی در قالب معاملات عمده با قیمت بالاتری نسبت به روز یکشنبه در نماد «رمپنا» جابه‌جا شد که علاوه بر تاثیر مثبت بر شاخص این صنعت، اقدامی در جهت حمایت از شاخص کل بازار نیز بود. وی درخصوص وضعیت عمومی این نماد نیز بیان کرد: گروه مپنا بزرگ‌ترین پیمانکار وزارت نیرو محسوب می‌شود، اما این وزارتخانه بیشترین بدهی به پیمانکاران بخش خصوصی از جمله مپنا را در کارنامه خود دارد، از این رو با توجه به توافق هسته‌ای اگر گشایش‌های مالی برای دولت ایجاد شود که بتواند بدهی خود به این صنعت نیروگاهی را پرداخت کند در میان‌مدت تا بلندمدت این صنعت با چشم‌انداز سودآوری خوبی روبه‌رو است. منتظری گفت: به لحاظ ارزش جایگزینی این نماد از ارزندگی خوبی برخوردار است، ضمن اینکه این صنعت به لحاظ ماهیت فعالیت‌هایش همواره مورد توجه است و جزو صنایعی به شمار نمی‌رود که همچون صنایع کالامحور تحت تاثیر مازاد عرضه و رکود بازارهای جهانی قرار ‌گیرد، اما مساله‌ای که در این میان وجود دارد شرایط ضعیف حال حاضر این نماد در بورس تحت تاثیر رکود کلی حاکم بر بازار سهام است. وی به پروژه‌های در دست اجرای این گروه در کشور عراق نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به زمانبر بودن دوره پیمانکاری گروه مپنا برای پروژه‌ احداث نیروگاهی که در این کشور به عهده گرفته است این مساله در کوتاه مدت اثر چندانی بر سودآوری این شرکت نخواهد داشت، اما در بازه بلندمدت (یکساله یا بیش از آن) با دریافت حق پیمانکاری از کارفرما، این شرکت سودآوری خوبی خواهد داشت.


مجلس پیگیر مصوبه فروش گندله

روز گذشته شاخص گروه استخراج کانه‌های فلزی 7/ 0 درصد افت کرد. در این صنعت هیچ نمادی سبزپوش نبود و بیشترین افت قیمت را «کبافق» در حدود 5 درصد تجربه کرد. بیشترین حجم و ارزش معاملات این روز نیز در اختیار «ومعادن» قرار داشت. حدود 90 درصد از فروش سهام توسعه معادن و فلزات توسط معامله‌گران حقوقی در بورس صورت گرفت، حدود 60 درصد از خرید سهام این شرکت نیز توسط سهامداران حقیقی انجام شد.

بعد از بازگشایی نمادهای سنگ‌آهنی که پس از حدود دو ماه در بورس تهران صورت گرفت، کماکان مهم‌ترین‌ بحث حال حاضر این صنعت به تخفیف 3 درصدی قیمت فروش گندله به واحدهای فولادی مربوط می‌شود. به تازگی نایب رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای اصل 44 مجلس از پیگیری پرونده مداخله وزارت صنعت، معدن و تجارت در قیمت‌گذاری سنگ‌آهن بلافاصله بعد از تعطیلات مجلس خبر داد و گفته است: وزیر صنعت باید پاسخگوی سوالات مربوط به رانت 400 میلیاردی قیمت‌گذاری ناصحیح گندله و آهن اسفنجی باشد. به گفته پورابراهیمی محصولات فولادی بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا و معمولا بر اساس قیمت‌های جهانی قیمت‌گذاری می‌شوند، اما صنایع پایین‌دستی آن یعنی سنگ آهن و گندله کماکان مشمول سهمیه‌بندی و قیمت‌گذاری وزارت صنعت معدن تجارت قرار دارد که با هیچ یک از ضوابط و سیاست‌های اقتصادی کشور همخوانی ندارد؛ یعنی در صورتی که حتی کالاهای اساسی مردم که مشمول اولویت اول قیمت‌گذاری بوده تدریجا آزاد‌سازی شده است، اصرار به قیمت‌گذاری سنگ آهن و گندله هیچ‌گونه محمل قانونی و توجیه ندارد.


ساخت‌و‌ساز مسکن جان می‌گیرد؟

شاخص گروه انبوه‌سازی روز گذشته ۳۲/ ۰ درصد افزایش یافت و در بین ۸ صنعتی که در این روز با تغییرات مثبت شاخص روبه‌رو شدند، در رده پنجم ایستاد. در شرایطی که بازار ساخت و سازهای مسکونی و پروژه‌های انبوه‌سازی بیش از دو سالی است با رکود عمیقی دست و پنجه نرم می‌کند، صورت‌های مالی منتشر شده برای پیش‌بینی سود سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۹۵ از سوی اغلب شرکت‌های انبوه‌سازی فعال در بورس نشان می‌دهد اغلب این شرکت‌ها افزایش فروش و بعضا سودآوری را برای سال مالی بعد پیش‌بینی کرده‌اند. کارشناسان نقش افزایش سقف تسهیلات اعطایی بانک‌ها را برای خرید خانه در این پیش‌بینی مثبت قلمداد می‌کنند. رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان اخیرا اعلام کرده پس از سه سال متوالی، صدای شکسته شدن یخ‌های رکود بخش مسکن شنیده می‌شود. در این میان کانون سراسری انبوه‌سازان کشور نیز در تازه‌ترین پیشنهاد خود به دولت اعلام کرده است که اولین ضرورت در قانون برنامه ششم توسعه این است که تعریف جامع و کامل از انبوه ساز مسکن و ساختمان به عمل آید و پرداخت ۱۲۰ میلیون تومان وام به انبوه ساز و انتقال آن به نام خریداران را عملیاتی کند. این کانون برنامه‌هایی نیز برای حمایت از انبوه‌سازی مسکن و ساختمان به دولت ارائه کرده است. روز گذشته نمادهای «ثمسکن» و «ثاژن» بیشترین افزایش قیمت را در میان نمادهای فعال این گروه شاهد بودند. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز به ترتیب به این دو نماد اختصاص داشت. شرکت سخت آژند به تازگی پیش‌بینی درآمد منتهی به ۳۱ شهریور ۹۵ را منتشر کرده که در آن سود سال مالی آینده را ۳۵۱ ریال اعلام کرده است. در نماد «ثمسکن» حقیقی‌ها در سمت فروش و حقوقی‌ها در سمت خرید به فعالیت پرداختند، در نماد ثاژن اما کل نماد این شرکت توسط معامله‌گران حقوقی دست به دست شد.


پالایشی‌ها بر مدار زیان

در شرایطی که روز گذشته 27 صنعت با افت شاخص روبه‌رو شدند، گروه فرآورده‌های نفتی یا همان پالایشی‌ها سومین صنعت با بیشترین افت روزانه شاخص نام گرفت. افت 4/ 3 درصدی شاخص این صنعت روز گذشته در شرایطی رخ داد که در 7 روز کاری قبل نیز این گروه با افت 11 درصدی روبه‌رو بوده است. کلیه نمادهای این صنعت پالایشی روز قبل قرمز‌پوش بودند و «شپنا» و «شبندر» به ترتیب بیشترین افت قیمت روزانه را تجربه کردند. تداوم ابهامات پالایشی‌ها به دلیل تعیین دستوری قیمت نفت و فرآورده‌های این گروه از سوی شرکت ملی پالایش و پخش، بحث کیفی‌سازی محصولات پالایشی‌ها طی یک دوره 5 ساله، افت بهای نفت و کاهش به نسبت بیشتر قیمت فرآورده‌های آنها از جمله چالش‌هایی است که شرکت‌های این گروه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این شرایط منجر به کاهش سود پیش‌بینی شده پالایشی‌ها شده است. بیشترین حجم و ارزش معاملات این گروه روز گذشته در اختیار پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت بندرعباس بود. بخش عمده‌ای از فروش سهام «شپنا» حدود 87 درصد توسط حقیقی‌ها صورت گرفت. نیمی از سهام این شرکت نیز توسط حقوقی‌ها خریداری شد.


عملکرد ضعیف گروه ماشین‌آلات از ابتدای سال

شاخص گروه ماشین‌آلات و تجهیزات به‌عنوان یکی از صنایع کوچک بورسی روز قبل ۴۳/ ۰ درصد افت کرد. این گروه در ۷ روز معاملاتی گذشته و از ابتدای سال تاکنون نیز به ترتیب با افت ۲/ ۴ و ۶ درصدی همراه شده است. روز دوشنبه تمامی نمادهای فعال این صنعت کاهش قیمت تا سطح ۵/ ۲ درصد را تجربه کردند. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز به «تکمبا» اختصاص داشت. کل سهام کمباین‌سازی ایران توسط سهامداران حقیقی دست به دست شد.

تداوم افت دسته‌جمعی صنایع

تداوم افت دسته‌جمعی صنایع